Wednesday 31 May 2023

Hadith yang disahihkan oleh ulama zaman ini yang telah didhaifkan ulama terdahulu

 

Fatwa Syaikh Muhammad bin Abdillah Al Imam

 

Soalan:

 

Jika sebuah hadith didhaifkan oleh para ulama hadith terdahulu (mutaqaddimin), lalu ulama hadith masa kini (muta’akhirin) mensahihkannya, pendapat mana yang kita ambil?

 

 

Jawapan:

 

Jika ulama hadith masa kini tersebut mensahihkan hadith dengan menggunakan kaedah-kaedah dan dhawabit–dhawabit yang juga di gunakan oleh para ulama hadith terdahulu, maka pensahihan tersebut tidak menjadi masalah. Namun jika ulama masa kini tersebut tidak menggunakan metode yang digunakan oleh para ulama hadith terdahulu, maka hukum hadith tersebut tetap sebagaimana yang disebutkan oleh para ulama hadith terdahulu.

 

 

Perlu digarisbawahi, hasil penilaian para pakar terhadap suatu perawi tidak mesti sama. Perbezaan dalam penilaian sudah ada sejak dulu. Dalam menilai suatu perawi, ada tiga kelompok : Mutasyaddid (sangat ketat), Mutawassith (pertengahan) dan juga mutasaahil (terlalu longgar).

 

Bagaimana cara menyikapi hadith yang diperselisihkan hukumnya kerana penilaian para pakar hadith yang tidak sama lantaran penilain terhadap salah satu perawi ?

 

Carilah pendapat majoriti ulama terhadap perawi yang diperselisihkan tersebut dan lihat juga hukum hadith tersebut menurut majoriti ulama.

 

 

Rujukan

 

https://muslim.or.id/14861-fatwa-ulama-ulama-masa-kini-menshahihkan-hadits-yang-didhaifkan-ulama-terdahulu.html

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...