Wednesday 12 July 2023

Hadith Nabi saw tidak menyentuh tangan wanita saat menerima baiat

 

Matan hadith

 

أتَيتُ رسولَ اللهِ ﷺ في نساءٍ لنُبايِعْهُ، فأخذَ علَينا ما في القرآنِ: أنْ لا نُشْرِكَ بِاللهِ شَيْئًا … الآيةُ وقال: فيما استطعتُنَّ وأطقتُنَّ، قُلنا: اللهُ ورسولُهُ أرحمُ بنا مِن أنفسِنا، قُلنا: يا رسولَ اللهِ ألا تُصافحُنا؟ قال: إنِّي لا أُصافِحُ النِّساءَ، إنّما قَولي لامرأةٍ واحدةٍ كقَولي لمائةِ امرأةٍ

 

Terjemahan

 

Dari Umaimah binti Raqiqah yang telah menceritakan bahawa dia datang kepada Rasulullah Saw. bersama-sama dengan kaum wanita untuk menyatakan baiat (janji setia) mereka kepadanya. Maka baginda Saw. menyumpah kami dengan apa yang terkandung di dalam Al-Qur'an, iaitu kami tidak boleh mempersekutukan Allah dengan sesuatu pun, hingga akhir ayat. Lalu baginda Saw. bersabda: Dalam batasan sesuai dengan kemampuan dan kekuatan kalian. Kami berkata, "Allah dan Rasul-Nya lebih sayang kepada kita daripada diri kita sendiri." Kami bertanya, "Wahai Rasulullah, mengapa engkau tidak menjabat tangan kami (sebagaimana engkau membaiat kaum lelaki)?" Rasulullah Saw. bersabda:

 

 

"إِنِّي لَا أُصَافِحُ النِّسَاءَ، إِنَّمَا قَوْلِي لِامْرَأَةٍ وَاحِدَةٍ كَقَوْلِي لِمِائَةِ امْرَأَةٍ"

 

Sesungguhnya aku tidak mahu berjabat tangan dengan wanita (lain), sesungguhnya ucapanku kepada seorang wanita adalah sama dengan ucapanku kepada seratus orang wanita.

 

Takhrij

 

HR. an-Nasaie no. 4181, Ahmad no. 27006.

 

Sanadnya sahih menurut Ibnu Katsir dalam Tafsirnya 8/122 dan Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith sahih no.529 dan Syeikh al-Arnauth dalam Musnad Ahmad.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...