Monday 18 March 2024

Hadith tambahan rabbighfirli sebelum amin dalam surah al-Fatihah ketika solat

 

Sanad dan matan hadith

 

 

وأخبرنا أبو الحسين بن بشران، أنبأ أبو جعفر الرزاز، ثنا أحمد بن عبد الجبار العطاردي، ثنا أبي، عن أبي بكر النهشلي، عن أبي إسحاق، عن أبي عبد الله اليحصبي، عن وائل بن حجر، أنه سمع رسول الله صلى الله عليه وسلم حين قال: غير المغضوب عليهم ولا الضالين قال: رب اغفر لي آمين.

 

Terjemahan

 

Telah menceritakan kepada kami Abu al-Husain bin Bisyran, Abu Ja‘far al-Razzaz bercerita, telah menceritakan kepada kami Ahmad bin “Abd al-Jabbar al-‘Atharidiy, ayahku telah menceritakan kepadaku dari Abu Bakr al-Nahsyiliy, dari Abu Ishaq, dari Abu “Abdullah al-Yahshubiy, dari Wa’il bin Hujr, ia mendengar dari Rasulullah ketika membaca ayat ke-7 dari surah al-fatihah, beliau berdoa: rabbighfirli amin.

 

Takhrij

 

HR. al-Baihaqi dalam Sunan Kubra no. 2551, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir no. 107, Ibnu Bakhtari no. 379

 

Para ulama hadith cenderung berselisih antara mengkategorikan hadith ini sebagai hadith hasan atau dhaif, mengingat salah satu perawi hadith yang menjelaskan mengenai hal ini cenderung didhaifkan (dianggap lemah) oleh para ulama ahli jarh wa ta’dil. Dua rawi yang dianggap bermasalah adalah Ahmad bin ‘Abdul Jabbar al-‘Utharidi dan Abu Bakar an-Nahsyali.

 

Mengenai rawi yang disebutkan pertama, al-Haithami menjelaskan:

 

 وَفِيهِ أَحْمَدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ الْعُطَارِدِيُّ، وَثَّقَهُ الدَّارَقُطْنِيُّ وَغَيْرُهُ، وَقَالَ ابْنُ عَدِيٍّ: رَأَيْتُ أَهْلَ الْعِرَاقِ مُجْمِعِينَ عَلَى ضَعْفِهِ

 

Di dalam perawi hadith terdapat Ahmad bin ‘Abdul Jabbar al-‘Utharidi, Imam ad-Daruquthni dan Imam lainnya menganggap perawi tersebut tsiqqah (Dapat dipercaya). Imam Ibnu ‘Adi berkata: “Aku melihat para ulama iraq bersepakat mendhaifkannya” (Majma’ Zawaid 2/ 293).

 

Abdul Jabbar bin Umar al-‘Utharidi ialah rawi yang statusnya majhul hal. Ia rawi tingkatan (thabaqah) ke-9. Imam al-‘Uqaili mengatakan bahwa pada hadithnya terdapat banyak kesalahan. Imam Musalamah bin al-Qasim menilainya sebagai rawi yang dhaif. Meski demikian, Ibnu Hibban mengkatagorikannya sebagai rawi yang tsiqah.

 

Sedangkan Ahmad bin Abdil Jabbar al-‘Uthairidi, rawi thabaqah ke-11, dinilai kazzab (pendusta) oleh Muhtin al-Hadrami. Abu Hatim menilai hadithnya tidak kuat. Rawi asal Kuffah ini bahkan didhaifkan oleh ulama yang sedaerah dengannya, iaitu Abdul Abbas bin Aqdah.

 

Demikian dengan Ibn Hajar al-Asqalani, ia menyimpulkan bahawa Ahmad bin Abdil Jabbar adalah rawi yang dhaif (Taqribut Tahdzib no. 81). Akan tetapi terkait hadith-hadith sirah yang ia riwayatkan maka dipandang sahih. (Tahdzibul-Kamal bab Ahmad bin ‘Abdil Jabbar al-‘Utharidi)

 

Al-Iraqi dan Ibnu Hajar menilai hadith ini dhaif kerana sanadnya terdapat perawi Abu Bakar an-Nahsyali, dianya dhaif (Tharihul Tastrib 2/269, Irsyadus Sari 2/100)

 

Dari pemaparan di atas, maka sampai pada kesimpulan bahawa hadith ini tafarrud-munkar. Bahkan tidak ada satupun ulama ahli nuqqad (pengkritik hadith) yang menjadikan hadith ini sebagai hujjah (Fathul Bari Ibni Rejab 7/97-99).

 

Ibnu Rejab mendaatangkan satu riwayat dari al-'Ala daripada bapanya daripada Abu Hurairah yang berkata:

 

"Apabila imam membaca ummu al-Quran, maka (kamu) bacalah ummu al-Quran dan mendahului imam. Apabila imam membaca ولا الضالين, para malaikat akan berkata: آمين, maka sesiapa yang bertepatan aminnya maka akan dimustajabkan untuknya. Tidak dianjurkan menyambung sebutan amin dengan zikir lain seperti menyebut: "Amin Rabb al'Alamin" kerana tiada anjuran dr Sunnah. Inilah pandangan para Sahabat kami (mazhab al-Hambali). Kata al-Syafi'ie: ia suatu yang baik. Tidak dianjurkan juga didahulukan sebelum sebutan amin sebarang doa. Ini kerana amin tersebut adalah untuk doa yang ada dalam al-Fatihah iaitulah doa minta hidayah ke jalan yang lurus. Ia juga merupakan doa yang paling penting dan paling mulia." (Fathul Bari Ibni Rejab 7/97-99).

 

Az-Zahabi dalam al-Muhazzab (ringkasan Sunan Kubra al-Baihaqi) menyatakan hadith ini munkar, kerana al-Utharidi dan bapanya tidak terlepas dari kritikan dan al-Yahshubi pula terdapat ketidakjelasan (al-Muhazzab 1/508).

 

Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Musnad 31/137 menilai sanad hadith ini dhaif.

 

Walaupun demikian terdapat juga sebahagian ulama seperti Mulla Ali al-Qari menilai sadah itu tidak bermasalah (la ba’sa bih) dalam Mirqatul Mafatih 2/686).

 

Selain itu, hadith ini juga bertentangan dengan hadith sahih yang hanya menyebutkan “amin” dengan tanpa tambahan “rabighfirli”:

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ: أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ: ” إِذَا قَالَ الإِمَامُ: {غَيْرِ المَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ} [الفاتحة: 7] فَقُولُوا: آمِينَ، فَإِنَّهُ مَنْ وَافَقَ قَوْلُهُ قَوْلَ المَلاَئِكَةِ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ “

 

Dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw bersabda, “Apabila imam membaca ghairil-maghdubi ‘alaihim wa laddhalin, maka katakanlah “amin”. Barangsiapa bacaan aminnya itu bersamaan dengan bacaan para malaikat, nescaya akan diampuni dosa-dosanya yang lalu. (HR. Bukhari no. 782)

 

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: كَانَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يُعَلِّمُنَا يَقُولُ: ” لَا تُبَادِرُوا الْإِمَامَ إِذَا كَبَّرَ فَكَبِّرُوا وَإِذَا قَالَ: وَلَا الضَّالِّينَ فَقُولُوا: آمِينَ، وَإِذَا رَكَعَ فَارْكَعُوا، وَإِذَا قَالَ: سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ، فَقُولُوا: اللهُمَّ رَبَّنَا لَكَ الْحَمْدُ “

 

Dari Abu Hurairah ia berkata, “Adalah Rasulullah shalla-‘Llahu ‘alaihi wa sallam mengajarkan kepada kami.” Nabi bersabda, “Janganlah kalian mendahului imam. Apabila imam takbir, maka bertakbirlah kalian. Apabila imam membaca “wa ladhdhalin”, maka katakana “amin”. Apabila imam rukuk, maka rukuklah kalian. Apabila imam berkata “sami’a-Llahu liman hamidah”, maka katakanlah “allahumma rabbana lakalhamdu”. (HR. Muslim no. 959)

 

 


 

Tidak menambah kalimah doa itu lebih afdhal dan sahih

 

Maka dari itu, tidak boleh ingkari lagi bahawa hadith yang menjadi landasan anjuran membaca “amin” cenderung lebih kuat dan sahih dibandingkan dengan hadith yang menjadi pijakan membaca kata “rabbighfir li amin”. Kesimpulan inilah yang dijadikan pedoman oleh salah satu ulama hadith kenamaan Mesir, Syeikh Abdullah bin Muhammad al-Ghumari dalam himpunan fatwanya:

 

 والحاصل: أن الحديث بدون زيادة: «رب اغفر لي» حسن صحيح كما قال ابن حجر وغيره، وهو بها ضعيف كما قال الحافظ العراقي، فظهر أن لا تناقض بين القولين لاختلاف موردهما وإن كان أصل الحديث واحد، وبالله التوفيق.

 

Kesimpulannya bahawa hadith yang menjelaskan bahawa Rasulullah tidak menambahkan kata rabbighfir li dianggap hasan dan sahih, seperti yang dijelaskan Imam Ibnu Hajar al-‘Asqalani dan Imam lainnya, sedangkan dengan menambahkan kata tersebut dihukumi dhaif, seperti yang diungkapkan al-Hafiz al-‘Iraqi, maka dapat disimpulkan bahawa tidak ada pertentangan diantara dua pendapat kerana berbeza-bezanya dasar (hadith) dari keduanya, meskipun asal dari (dua) hadith tersebut tetaplah satu (Mausu’ah Abdullah al-Ghumari Fatawa wa Ajwibah 16/181).

 

 

Praktis pembacaan doa yang dilakukan setelah membaca surah al-fatihah dan sebelum melafazkan amin sering kita dengarkan oleh beberapa qari ketika mengimamkan solat. Doa tersebut memiliki redaksi rabbighfirli. Sebagian muslim ada yang menambahkan dengan wa li walidayya dan atau wa li al-muslimin wa al-muslimat, yang pada prinsipnya merupakan tambahan objek permintaan ampunan (maghfirah). Kebelakangan, praktis ini mendapatkan “tentangan” dari beberapa kalangan terkait keabsahan dan landasan yang digunakan. Hal ini berlandaskan apa yang disebutkan ulama dalam beberapa kitab fiqh mazhab Syafie seperti:

 

a)Tuhfatul Muhtaj Ibnu Hajar al-Haitami 2/50

b) Hasyiah as-Syabramallisi 1/489

c) Hasyiah al-Jamal 1/354

d) Hasyiah al-Bujairimi ala al-Khatib 2/29

e) Hasyiah al-Bujairimi ala al-Minjaj  1/199

f) Busyra al-Karim hal. 220

g) al-Umm 1/131

h) al-Majmu 3/373

i) Raudhatut Thalibin 1/247

 

ـ (تَنْبِيهٌ) أَفْهَمَ قَوْلُهُ عَقِبَ فَوْتَ التَّأْمِينِ بِالتَّلَفُّظِ بِغَيْرِهِ وَلَوْ سَهْوًا كَمَا فِي الْمَجْمُوعِ عَنْ الْأَصْحَابِ وَإِنْ قَلَّ، نَعَمْ يَنْبَغِي اسْتِثْنَاءُ نَحْوِ رَبِّ اغْفِرْ لِي لِلْخَبَرِ الْحَسَنِ «أَنَّهُ - صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ - قَالَ عَقِبَ الضَّالِّينَ رَبِّ اغْفِرْ لِي آمِينَ»

 

Penjelasan penting. Ucapan penulis “Hilangnya kesunnahan membaca amin dengan mengucapkan kalimat yang lain, walaupun dalam keadaan lupa, seperti dijelaskan dalam kitab al-Majmu’ dari para pengikut Imam as-Syafie, meskipun hanya kalimat yang sedikit” hendaknya dikecualikan penambahan kalimat rabbighfir lî berdasarkan hadith hasan bahawa “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda setelah melafalkan ad-dhallin adalah doa “rabbighfir li amin” (Ibnu Hajar al-Haitami, Tuhfah al-Muhtaj 2/49)

 

Syekh Ali Syibramalisi menambahkan tambahan kata “Wa li walidayya wa li jami’il muslimin” agar doa semakin bertambah lengkap. Dalam kitab hasyiyahnya, beliau menjelaskan:

 

 وَيَنْبَغِي أَنَّهُ لَوْ زَادَ عَلَى ذَلِكَ وَلِوَالِدَيَّ وَلِجَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ لَمْ يَضُرَّ أَيْضًا

 

Hendaknya jika menambahkan kalimat Wa li walidayya wa li jamî’il muslimin juga tidak masalah (Hasyiyah as-Syibramalisi ‘ala Nihayah al-Muhtaj 1/489).

 

 

 

Ironinya, terkait pandangan penambahan doa dalam al-Fatihah ini hanya ditemukan dalam mazhab Syafie dan tidak ditemuan dalam mazhab lainnya (Mausuah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah 1/114)

 

Rujukan

 

https://tafaqquh.net/2020/10/09/status-hadits-rabighfirli-amin/

 

https://www.kanglatif.com/2019/04/penambahan-doa-rabbighfirli-ketika.html

 

https://islam.nu.or.id/shalat/penambahan-doa-rabbighfir-li-ketika-selesai-membaca-al-fatihah-WoDyu

 

https://binsahak.com/index.php/fiqh-ibadat/458-sdi-1121-hukum-sebut-rabbigh-firlii-sebelum-sebut-aamin-slps-alfatihah

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...