Matan hadith
بينما كان الرسول
صلى الله عليه وسلم جالسا بين الأنصار والمهاجرين ، أتى إليه جماعة من اليهود ، فقالوا
له : يا محمد ! إنا نسألك عن كلمات أعطاهن الله تعالى لموسى بن عمران ، لا يعطيها إلا
لنبي مرسل أو لملك مقرب . فقال النبي صلى الله عليه وسلم : سلوا . فقالوا : يا محمد
! أخبرنا عن هذه الصلوات الخمس التي افترضها الله على أمتك ؟ فقال النبي عليه أفضل
الصلاة والسلام : صلاة الفجر : فإن الشمس إذا طلعت تطلع بين قرني الشيطان ، ويسجد لها
كل كافر من دون الله ، فما من مؤمن يصلي صلاة الفجر أربعين يوما في جماعة إلا أعطاه
الله براءتين ، براءة من النار وبراءة النفاق . قالوا : صدقت يا محمد ! أما صلاة الظهر
: فإنها الساعة التي تسعر فيها جهنم ، فما من مؤمن يصلي هذه الصلاة إلا حرم الله تعالى
عليه لفحات جهنم يوم القيامة . أما صلاة العصر : فإنها الساعة التي أكل فيها آدم عليه
السلام من الشجرة ، فما مؤمن يصلي هذه الصلاة إلا خرج من ذنوبه كيوم ولدته أمه . وأما
صلاة المغرب : فإنها الساعة التي تاب فيها الله تعالى على آدم عليه السلام ، فما من
مؤمن يصلي هذه الصلاة محتسبا ثم يسأل الله تعالى شيئا إلا أعطاه إياه . وأما صلاة العشاء
: فإن للقبر ظلمة ، ويوم القيامة ظلمة ، فما من مؤمن مشى في ظلمة الليل إلى صلاة العتمة
إلا حرم الله عليه وقود النار ، ويعطى نورا يجوز به على الصراط ، فإنها الصلاة التي
صلاها المرسلون قبلي ، ثم تلا قوله تعالى : ( حافظوا على الصلوات والصلاة الوسطى
)
Terjemahan
Pernah Satu ketika Rasulullah SAW
duduk bersama sahabat Ansar dan Muhajirin, tiba-tiba datang sekumpulan
orang-orang Yahudi dan bertanya: “Wahai Muhammad! Kami hendak bertanyakan
kepadamu berkaitan ajaran yang dikurniakan oleh Allah kepada Musa bin Imran,
ajaran tersebut tidak dikurniakan melainkan kepada seorang nabi yang diutuskan
atau kepada malaikat yang hampir.” Jawab Nabi SAW: “Tanyalah!” mereka bertanya:
“Wahai Muhammad, khabarkan kepada kami tentang solat 5 waktu yang telah
difardhukan oleh Allah kepada ummatmu.” Jawab Nabi SAW: “Solat Fajar,
sesungguhnya matahari apabila telah terbit, ia terbit diantara dua tanduk
syaitan, setiap orang kafir sujud kepada matahari tersebut, mereka tidak sujud
kepada Allah. Maka tiada seorang mukmin yang menunaikan solat fajar (subuh)
selama 40 hari secara berjemaah, melainkan Allah akan berikan kepadanya dua
pembebasan, iaitulah bebas dari neraka dan bebas dari kemunafikan.” Jawab
orang-orang Yahudi tersebut: “Engkau benar, wahai Muhammad.” Baginda
menyambung: “Adapun solat Zohor pula, sesungguhnya waktu tersebut waktu
semaraknya api neraka jahannam. Tiada seorang mukmin yang menunaikannya
melainkan Allah akan haramkan kepadanya kepanasan-kepanasan neraka jahannam
pada kari kiamat. Adapun solat ‘Asar, sesungguhnya ia adalah waktu dimana Nabi
Adam memakan buah dari pohon yang terlarang, maka tiada seorang mukmin yang
menunaikannya melainkan dia akan bebas dari dosa-dosanya seperti hari dia
dilahirkan oleh ibunya. Adapun solat Maghrib, sesungguhnya ia adalah waktu dimana
Allah SWT menerima taubat Nabi Adam, maka tiada seorang mukmin yang
menunaikannya dalam keadaan ikhlas dan mengharapkan pahala daripadaNya,
kemudian memohon kepada Allah sesuatu perkara melainkan Allah akan mengurniakan
perkara itu kepadanya. adapun solat Isyak, sesungguhnya di dalam kubur
kegelapan, pada hari kiamat itu kegelapan, maka tiada seseorang mukmin yang
berjalan dalam kegelapan malam yang menunaikan solat ‘isyak, melainkan Allah
haramkan darinya duduk di dalam neraka, dan akan dikurniakan kepadanya cahaya
yang akan membawa dia melintasi titian sirat, sesungguhnya solat Isyak ini
adalah solat yang ditunaikan oleh para rasul sebelum daripadaku.” Kemudian
baginda SAW membawa firman Allah SWT: “Peliharalah solat-solat (yang
difardhukan) dan solat al-Wustha.”
Takhrij
HR. Abu al-Laith al-Samarqandi
dalam Tanbih al-Ghafilin bi Ahadith Sayyid al-Ambiya’ wa al-Mursalin pada
halaman: 264-265.
Hadith ini adalah hadith palsu
dan dusta. Tidak boleh dinisbahkan kepada perkataan Nabi Muhammad SAW (Fatwa
Soaljawab Islam no. 99693; Fatwa Syabakah Islamiyah no. 133003)
Kitab ini bukan merupakan kitab
rujukan hadith. Para ulama telah menyatakan keberadaan kitab ini yang dipenuhi
dengan
hadith-hadith palsu dan dusta.
Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah di
dalam kitabnya Talkhis al-Istighathah 1/73 telah memasukkan kitab Tanbih
al-Ghafilin ini ke dalam kumpulan tulisan-tulisan yang dinyatakan oleh beliau
sebagai: “(Ditulis) oleh mereka yang tidak mengetahui tentang hadith yang Sahih
dan tidak sahih, tiada pengetahuan dalam periwayatan dan penukilan, tiada
pengetahuan berkaitan para periwayat dan para penukil, bahkan mereka hanya
menghimpunkan apa yang diriwayatkan termasuk yang sahih dan yang dhaif, mereka
tidak mengasingkannya.”
Al-Imam al-Zahabi pula ketika
memperkenalkan kitab Tanbih al-Ghafilin di dalam kitabnya Siyar al-A’lam
al-Nubala’ 16/323 berkata: “Banyak di dalamnya hadith-hadith yang palsu.”
Hadith ini juga ditemukan dalam
Al-Majalisus Saniyah, Syarah Arbain Nawawiyyah karya Syekh Ahmad bin Hijazi
Al-Fasyani, (Semarang, Maktabah Al-Munawwir: tanpa catatan tahun), halaman
61-62)
Hadith ini bertentangan dengan
hadith yang sahih, dimana dinyatakan di dalamnya bahawa solat Zohor merupakan
waktu menyemaraknya api neraka jahannam. Sebaliknya yang thabit dari hadith
yang sahih menyatakan waktu semaraknya api neraka jahannam adalah sebelum waktu
zawal beberapa ketika, iaitulah sebelum masuknya waktu Zohor. Apabila masuk
Zohor maka telah masuk waktu rahmah. Hal ini berdasarkan hadith yang
diriwayatkan daripada ‘Abdullah bin al-Sa’ib yang berkata: “Rasulullah SAW
suatu ketika menunaikan solat (sunat) sebelum Zohor selepas waktu Zawal
sebanyak 4 rakaat. Setelah itu baginda bersabda: “Sesungguhnya pintu-pintu
langit dibuka, maka daku suka untuk memulakan pada waktu ini sesuatu amalan
soleh.” (HR. Ahmad 3/411, dinilah Hasan oleh Ibn Hajar di dalam Nata’ij
al-Afkar 3/6).
Selain itu hadith yang ditanya
ini juga bertentangan dengan banyak hadith sahih yang menyatakan himpunan solat
5 waktu adalah keistimewaan dan dikhususkan kepada umat Nabi Muhammad SAW
sahaja. Ia tidak pernah difardhukan kepada umat Nabi terdahulu sebelum baginda.
Sekalipun tidak dinafikan ada perbezaan di kalangan ulama dalam persoalan ini.
Namun pandangan yang lebih benar ialah ia khusus untuk umat Nabi Muhammad SAW.
Al-Suyuthi berkata di dalam al-Khasa’is al-Kubra 2/303: “Bab (menyatakan
tentang) pengkhususan baginda SAW dengan kefardhuan solat 5 waktu, dan tidak
dihimpunkan kepada seseorang lain (dari kalangan nabi dan rasul sebelum
baginda), dan bahawa baginda adalah orang pertama yang mendirikan solat ‘Isyak,
dan tidak pernah menunaikan solat ‘Isyak seorangpun nabi sebelum baginda.” Di
bawah bab ini, al-Suyuti mendatangkan beberapa hadith, salah satunya hadith
yang diriwayatkan daripda Mu’az bin Jabal RA bahawa Rasulullah SAW bersabda:
أَعْتِمُوا بِهَذِهِ الصَّلَاةِ ، فَإِنَّكُمْ قَدْ فُضِّلْتُمْ
بِهَا عَلَى سَائِرِ الْأُمَمِ ، وَلَمْ تُصَلِّهَا أُمَّةٌ قَبْلَكُمْ
Masukkan/lakukan (solat ‘Isyak)
dalam waktu ‘Atmah, kerana sesungguhnya kamu semua telah dilebihkan dengannya
berbanding umat-umat yang lain. Dan belum pernah ditunaikan solat ini (solat
‘Isyak) satu ummatpun sebelum kamu semua.” (HR. Abu Daud no. 421 dinilai Sahih
oleh Syeikh al-Albani di dalam Sahih Abi Daud)
Rujukan
https://binsahak.com/index.php/hadith-dan-ulumnya/3421-sdi-1304-hadith-palsu-tentang-solat-5-waktu
Fatwa Soaljawab Islam no. 99693
Fatwa Syabakah Islamiyah no.
133003
No comments:
Post a Comment