Matan hadith
دَخَلَ أَبُو بَكْرٍ يَسْتَأْذِنُ على رَسولِ اللهِ صَلّى
اللَّهُ عليه وسلَّمَ، فَوَجَدَ النّاسَ جُلُوسًا ببابِهِ، لَمْ يُؤْذَنْ لأَحَدٍ منهمْ،
قالَ: فَأُذِنَ لأَبِي بَكْرٍ، فَدَخَلَ، ثُمَّ أَقْبَلَ عُمَرُ، فاسْتَأْذَنَ، فَأُذِنَ
له، فَوَجَدَ النَّبيَّ صَلّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ جالِسًا حَوْلَهُ نِساؤُهُ، واجِمًا
ساكِتًا، قالَ: فَقالَ: لأَقُولَنَّ شيئًا أُضْحِكُ النَّبيَّ صَلّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ،
فَقالَ: يا رَسولَ اللهِ، لو رَأَيْتَ بنْتَ خارِجَةَ، سَأَلَتْنِي النَّفَقَةَ، فَقُمْتُ
إلَيْها، فَوَجَأْتُ عُنُقَها، فَضَحِكَ رَسولُ اللهِ صَلّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ،
وَقالَ: هُنَّ حَوْلِي كما تَرى، يَسْأَلْنَنِي النَّفَقَةَ، فَقامَ أَبُو بَكْرٍ إلى
عائِشَةَ يَجَأُ عُنُقَها، فَقامَ عُمَرُ إلى حَفْصَةَ يَجَأُ عُنُقَها، كِلاهُما يقولُ:
تَسْأَلْنَ رَسولَ اللهِ صَلّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ ما ليسَ عِنْدَهُ؟! فَقُلْنَ:
واللَّهِ لا نَسْأَلُ رَسولَ اللهِ صَلّى اللَّهُ عليه وسلَّمَ شيئًا أَبَدًا ليْسَ
عِنْدَهُ، ثُمَّ اعْتَزَلَهُنَّ شَهْرًا، أَوْ تِسْعًا وَعِشْرِينَ، ثُمَّ نَزَلَتْ
عليه هذِه الآيَةُ: ﴿يا أَيُّها النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ﴾ حتّى بَلَغَ ﴿لِلْمُحْسِناتِ
مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا﴾ [الأحزاب: ٢٨-٢٩]، قالَ: فَبَدَأَ بعائِشَةَ، فَقالَ:
يا عائِشَةُ، إنِّي أُرِيدُ أَنْ أَعْرِضَ عَلَيْكِ أَمْرًا أُحِبُّ أَنْ لا تَعْجَلِي
فيه حتّى تَسْتَشِيرِي أَبَوَيْكِ، قالَتْ: وَما هو يا رَسولَ اللهِ؟ فَتَلا عَلَيْها
الآيَةَ، قالَتْ: أَفِيكَ -يا رَسولَ اللهِ- أَسْتَشِيرُ أَبَوَيَّ؟! بَلْ أَخْتارُ
اللَّهَ وَرَسولَهُ، والدّارَ الآخِرَةَ، وَأَسْأَلُكَ أَنْ لا تُخْبِرَ امْرَأَةً
مِن نِسائِكَ بالَّذِي قُلتُ، قالَ: لا تَسْأَلُنِي امْرَأَةٌ منهنَّ إلّا أَخْبَرْتُها،
إنَّ اللَّهَ لَمْ يَبْعَثْنِي مُعَنِّتًا، وَلا مُتَعَنِّتًا، وَلَكِنْ بَعَثَنِي
مُعَلِّمًا مُيَسِّرًا
Terjemahan
Dari Jabir ibn ‘Abdillah ra, ia
berkata: Abu Bakar minta izin bertamu kepada Rasulullah saw dan ia menemukan
orang-orang sedang beratur duduk di depan pintu rumah beliau dan belum
mendapatkan izin masuk seorang pun dari mereka. Tetapi Abu Bakar kemudian diizinkan
masuk. Kemudian datang ‘Umar dan minta izin masuk, ia pun diberi izin masuk.
Ternyata ia melihat Nabi saw sedang duduk dikelilingi isteri-isterinya dalam
keadaan menahan pilu hati dan diam. ‘Umar berkata: “Aku akan berkata sesuatu
yang membuat Nabi saw tertawa.” ‘Umar ra lalu berkata: “Wahai Rasulullah,
seandainya anda melihat Bintu Kharijah (isteri ‘Umar) meminta nafkah lebih
kepadaku pasti aku akan berdiri kepadanya lalu aku tekan lehernya.” Rasulullah
saw pun tersenyum dan bersabda: “Mereka yang di sekelilingku sebagaimana kamu
lihat sedang meminta nafkah lebih kepadaku.” Abu Bakar kemudian menghampiri
‘Aisyah untuk memegang lehernya, demikian juga ‘Umar menghampiri Hafsah untuk
memegang lehernya. Keduanya berkata: “Kalian berani meminta kepada Rasulullah
saw yang beliau tidak miliki!?” Mereka menjawab: “Demi Allah, kami tidak akan
meminta lagi kepada Rasulullah saw apapun selamanya yang beliau tidak miliki.”
Nabi saw kemudian tidak pulang kepada isteri-isterinya selama satu bulan atau
29 hari. Kemudian turun ayat ini: “Hai Nabi katakan kepada isteri-isterimu…”
hingga “…kepada perempuan yang berbuat baik dari kalian pahala yang besar.”
(QS. al-Ahzab [33] : 28-29). Jabir berkata: Beliau kemudian mulai dengan
‘Aisyah, sabda beliau: “Wahai ‘Aisyah, sungguh aku ingin menawarkan kepadamu
satu hal yang saya ingin kamu tidak tergesa-gesa memutuskannya hingga
bermusyawarah dahulu dengan orang tuamu.” ‘Aisyah bertanya: “Hal apa itu wahai
Rasulullah?” Nabi saw kemudian membacakan ayat di atas. ‘Aisyah berkata:
“Pantaskah dalam urusan anda wahai Rasulullah aku bermusyawarah dengan kedua
orang tuaku? Justru aku akan memilih Allah, Rasul-Nya, dan negeri akhirat. Aku
mohon kepada anda jangan memberitahukan kepada seorang pun isteri anda apa yang
aku katakan ini.” Beliau menjawab: “Tidak ada seorang isteri pun yang bertanya
melainkan aku pasti memberitahunya. Sesungguhnya Allah tidak mengutusku sebagai
pemberi beban dan tidak juga yang menyusahkan, tetapi Allah mengutusku sebagai
pengajar yang memberi kemudahan.” (HR. Bukhari no. 3763, Muslim no. 1478, Ahmad
no. 14515, an-Nasaie dalam Sunan Kubra no. 9164, Abu Ya'la dalam Musnadnya no.
2253, sahih).
No comments:
Post a Comment