Matan Hadith
حَدَّثَنَا أَبُو مَنْصُورٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْقَاسِمِ الْعَتَكِيُّ ،
حَدَّثَنَا أَبُو عَبْدِ اللهِ مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ أَنَسٍ الْقُرَشِيُّ
، حَدَّثَنَا عَبْدُ اللهِ بْنُ بَكْرٍ السَّهْمِيُّ ، أَنْبَأَ عَبَّادُ بْنُ
شَيْبَةَ الْحَبَطِيُّ ، عَنْ سَعِيدِ بْنِ أَنَسٍ ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : بَيْنَا رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ جَالِسٌ إِذْ رَأَيْنَاهُ ضَحِكَ حَتَّى بَدَتْ ثَنَايَاهُ ، فَقَالَ
لَهُ عُمَرُ : مَا أَضْحَكَكَ يَا رَسُولَ اللهِ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي ؟ قَالَ
: رَجُلاَنِ مِنْ أُمَّتِي جَثَيَا بَيْنَ يَدَيْ رَبِّ الْعِزَّةِ ، فَقَالَ
أَحَدُهُمَا : يَا رَبِّ خُذْ لِي مَظْلِمَتِي مِنْ أَخِي ، فَقَالَ اللَّهُ
تَبَارَكَ وَتَعَالَى لِلطَّالِبِ : فَكَيْفَ تَصْنَعُ بِأَخِيكِ وَلَمْ يَبْقَ
مِنْ حَسَنَاتِهِ شَيْءٌ ؟ قَالَ : يَا رَبِّ فَلْيَحْمِلْ مِنْ أَوْزَارِي قَالَ
: وَفَاضَتْ عَيْنَا رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بِالْبُكَاءِ ، ثُمَّ قَالَ : إِنَّ ذَاكَ الْيَوْمَ عَظِيمٌ يَحْتَاجُ النَّاسُ
أَنْ يُحْمَلَ عَنْهُمْ مِنْ أَوْزَارِهِمْ ، فَقَالَ اللَّهُ تَعَالَى
لِلطَّالِبِ : ارْفَعْ بَصَرَكَ فَانْظُرْ فِي الْجِنَّانِ فَرَفَعَ رَأْسَهُ ،
فَقَالَ : يَا رَبِّ أَرَى مَدَائِنَ مِنْ ذَهَبٍ وَقُصُورًا مِنْ ذَهَبً
مُكَلَّلَةً بِالُّلؤْلُؤِ لِأَيِّ نَبِيٍّ هَذَا أَوْ لِأَيِّ صِدِّيقٍ هَذَا
أَوْ لِأَيِّ شَهِيدٍ هَذَا ؟ قَالَ : هَذَا لِمَنْ أَعْطَى الثَّمَنَ ، قَالَ :
يَا رَبِّ وَمَنْ يَمْلِكُ ذَلِكَ ؟ قَالَ : أَنْتَ تَمْلِكُهُ ، قَالَ : بِمَاذَا
؟ قَالَ : بِعَفْوِكَ عَنْ أَخِيكَ ، قَالَ : يَا رَبِّ فَإِنِّي قَدْ عَفَوْتُ
عَنْهُ ، قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ : فَخُذْ بِيَدِ أَخِيكَ فَأَدْخِلْهُ
الْجَنَّةَ فَقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عِنْدَ
ذَلِكَ : اتَّقُوا اللَّهَ وَأَصْلِحُوا ذَاتَ بَيْنِكُمْ فَإِنَّ اللَّهَ
تَعَالَى يُصْلِحُ بَيْنَ الْمُسْلِمِينَ.
Terjemahan
Dari Anas bin Mālik r.a.,
katanya: Ketika Rasūlullāh s.a.w. sedang duduk, tiba-tiba kami melihat beliau
tertawa hingga tampak dua gigi seri beliau. Bertanyalah ‘Umar r.a.: “Apakah
yang membuat anda tertawa wahai Pesuruh Allah, demi ayah serta ibuku?”
Rasūl menjawab:
“Dua orang dari umatku berlutut
di hadapan Rabb-il-‘Izzati, Yang Maha Tinggi. Berkata salah seorang: Rabbi,
ambilkanlah untukku tebusan kezaliman dari saudaraku. Maka Allah berfirman:
“Berikan kepadanya tebusan dari kezalimanmu.
Ia menjawab: Tuhanku, sama sekali
tidak ada lagi yang tersisa dari kebajikanku.”
Ia berkata: Tuhanku!, kalau
begitu, pikulkanlah kepadanya dosa-dosaku.
Maka tergenanglah mata Rasūlullāh
s.a.w. sebab menangis, lalu bersabda: “Itulah hari Hari yang luar biasa – Hari
ketika manusia merasa perlu dipikul sebahagian dosa-dosanya.”
Lalu beliau bersabda pula: Maka
Allah Yang Agung berfirman kepada si penuntut: “Angkatlah kepalamu, dan
lihatlah ke taman-taman! Maka dia pun mengangkat kepalanya dan berseru: Rabbi,
kulihat kota-kota dari perak, dan istana-istana emas berhias dengan mutiara,
“Untuk nabi manakah itu? Untuk syahid manakah itu?”
Tuhan berfirman: “Untuk mereka
yang telah memberikan kepada-Ku harganya.”
Ia berkata: “Tapi siapa gerangan
yang mampu?
Tuhan berfirman: “Engkau pun
mampu.”
Ia bertanya: “Dengan apa, ya
Rabbi?”
Ia berfirman: “Dengan memaafkan
saudaramu.”
Ia berkata: “Rabbi, Aku sudah
memaafkannya!”
Maka berfirman Allah ta‘ālā:
“Ambillah tangan saudaramu dan masukkan ke dalam syurga”.”
Kemudian bersabdalah Rasūlullāh
s.a.w. mengenai hal itu: “Bertaqwalah kamu kepada Allah, dan berdamailah
antaramu (Quran, 7:1) sesungguhnya Allah memperbaiki hubungan orang-orang
Mukmin di Hari Kiamat.”
Takhrij
HR. al-Hakim, dari Annas bin
Malik, no. 8718. al-Hakim berkata isnadnya sahih sesuai dengan syarat Bukhari.
Akan tetapi penilaian al-Hakim
ini dibantah adz-Zahabi, beliau menilai hadith ini dhaif dalam at-Talkhish,
perawi bernama Abbad bin Syaibah itu dhaif dan gurunya Said bin Annas berstatus
mahjul (tak dikenali).(Mustadrak al-Hakim no. 8718).
Al-Bukhari pula berkata tiada
penyokong (mutabaah/syawahid) untuk riwayatnya. (An-Nafilah fi al-Ahadith wa
al-Bathilah no.96.)
Ibnu Hibban pula menilai Abbad
bin Syaibah sebagai sangat munkarul hadith di dalam al-Majruhin.
Ibnu Hajar al-Asqhalani (amirul
mukminin fil hadith) menilainya dhaif
jiddan (sangat lemah) di dalam al-Matholib al- 'Aliyah no. 4590, hal. 622-623.
Al-Albani pula menilai hadith ini
dhaif jiddan di dalam Dhaif at-Targhib wat Tarhib no. 1469.
Al-Bushiri menilai sanadnya dhaif
dalam Ithaf al-Khiyarah (8/203).
Ibnu katsir pula menilai sanadnya
gharib (dhaif) dan teks hadis ganjil di dalam Bidayah wan Nihayah (2/59).
Dan kerana sanadnya sangat lemah,
maka disiplinnya di dalam ilmu hadith, hadith ini tidak boleh dijadikan hujjah
dan disandarkan kepada Nabi Saw secara jazam (pasti).
Wallahua'alam.
No comments:
Post a Comment