Hadith 2
Matan hadith
إِنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَى أَقَارِبِكُمْ وَعَشَايِرِكُمْ مِنَ الْأَمْوَاتِ فَإِنْ كَانَ خَيْرًا اسْتَبْشَرُوا وَإِنْ كَانَ غَيْرَ ذَلِكَ قَالُوا: اللَّهُمَّ لَا تُمِتْهُمْ حَتَّى تَهْدِيَهُمْ كَمَا هَدَيْتِنَا
Terjemahan
HR. Ahmad no. 12683, daripada Anas bin Malik ra.
Matan hadith
وَإِنَّ أَعْمَالَكُمْ تُعْرَضُ عَلَى أَقَارِبِكُمْ وَعَشَائِرِكُمْ مِنْ أَهْلِ الآخِرَةِ ، فَإِنْ كَانَ خَيْرًا فَرِحُوا وَاسْتَبْشَرُوا
Terjemahan
Dan sesungguhnya amalan kamu akan dibentangkan kepada kaum kerabat kamu dan juga keluarga kamu yang mana mereka ini daripada kalangan ahli akhirat. Jika baik (amalan), mereka akan bergembira dan menyampaikan khabar gembira tersebut.”
Takhrij
HR. at-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir no. 3887, daripada Abu Ayyub al-Ansari ra.
Dhaif menurut al-Haithami dalam Majma Zawaid 2/330 kerana dhaifnya perawi bernama Maslamah bin Ali.Imam Bukhari dan Ibnu Adi menilai beliau matrukul hadith (al-Kamil fi Dhuafa' 8/12).
Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif jiddan dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 864.
Hadith 5
Matan hadith
حياتي خير لكم؛ تحدثون ويحدث لكم، فإذا أنا مت كانت وفاتي خيراً لكم؛ تعرض عليَّ أعمالكم، فإذا رأيت خيراً حمدت الله، وإن رأيت شراً استغفرت الله لكم
Terjemahan
Hidupku adalah kebaikan kepada kamu dan wafatku adalah kebaikan juga kepada kamu, kerana segala amal kamu sentiasa dibentangkan kepadaku, maka apa saja amal yang aku dapati baik, aku ucapkan: Alhamdulillah, dan apa saja amal kamu yang aku dapati jahat, aku memohon keampunan Allah untuk kamu.
Takhrij
HR. Ibu Sa'id dalam Thabaqat al-Kubra no. 1990, al-Harits dalam Musnadnya no. 953 daripada Bakr al-Muzani ra. Al-Bushiri dalam Ithaf al-Khiyarah 7/74 menilai hadith ini mursal dhaif.
Juga diriwayatkan oleh al-Bazzar dalam Musnadnya 5/307, daripada Ibnu Mas'ud ra dan telah dinilai dhaif oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 975.
Secara kesimpulannya hadith-hadith dalam bab (orang meninggal mengetahui perihal orang hidup) ini tidak ada yang sahih untuk berhujah dengannya. Hal ini memerihalkan perkara ghaib, maka perlulah dilihat dari sudut nas kerana hanya Allah swt yang mengetahui perkara tersebut (https://www.alukah.net/sharia/0/141529/,Irsyad al-Hadith no. 246, Fatwa Soaljawab Islam no. 277471).
Sebahagian ulama mengatakan bahawa amalan orang-orang mukmin dibentangkan kepada kerabat mereka yang telah meninggal, jika mereka adalah orang-orang yang SOLEH, dan mereka ditanya tentang keadaan mereka (Fatwa Soaljawab Islam no. 277471).
Rujukan
Irsyad al-Hadith no. 246
https://www.alukah.net/sharia/0/141529/
Fatwa Soaljawab Islam no. 277471
No comments:
Post a Comment