Ini bertitik tolak dengan kefahaman syiah yang mengakui
kemaksuman ahlul bait berdasarkan hadith-hadith palsu dan lemah berkenaan ahlul
bait.
Antaranya:-
Matan hadith
سألتُ ربِّي عزَّ و جلَّ أن
لا يُدخلَ أحدًا مِن أهلِ بيتيَ النَّارَ فأَعطانيها
Terjemahan
Aku bermohon kepada Allah Azza wa Jalla untuk tidak
memasukkan seorang pun dari Ahlul Baitku (keluargaku) ke dalam neraka, maka
Allah mengabulkannya.
Takhrij
Hadith ini maudhu' (palsu) dan diriwayatkan oleh
Ibnu Basyran dalam kitab al-Amali 1/56 dengan sanad dari Abu Sahl Ahmad bin
Muhammad bin Abdillah bin Ziad al-Qathhthan, dari Muhammad bin Yunus, dari Abu
Ali al-Hanafi, dari Israril, dari Abi Hamzah, dari Raja, dari Imran bin Husain
ra.
Imam Nasaie berkata:-
Sanad hadith ini maudhu' (palsu). Abu Hamzah
at-Tamali itu adalah Tsabit bin Abi Shafiyah. Ia bukan perawi sanad yang dapat
dipercaya. Adapun Muhammad bin Yunus adalah orang yang bergelar al-Kudaimi yang
sangat masyhur di kalangan muhaddisin sebagai pemalsu hadith.
Ini bercanggah dengan hadith yang sahih yang
menunjukkan ahlul bait tidaklah maksum sehingga membolehkan mereka terlepas
dari hukum/azab Allah swt jika mereka melakukan dosa.
Nabi SAW. bersabda:
يا معشر قريش اشتروا أنفسكم
لا أغني عنكم من الله شيئا يا بني عبد مناف لا أغني عنكم من الله شيئا.يا عباس بن
عبد المطلب لا أغني عنك من الله شيئا.ويا صفية عمة رسول الله لا أغني عنك من الله
شيئا.ويا فاطمة بنت محمد سليني ما شئت من مالي لا أغني عنك من الله شيئا.
”Wahai orang-orang Qurays belilah diri kalian
sendiri, saya tidak mampu membantu kalian sedikit pun dari azab Allah SWT.,
wahai Bani Manaf saya tidak mampu membantu kalian sedikit pun dari azab Allah
SWT., wahai Abbas bin Abdul Muththalib saya tidak mampu membantu kalian sedikit
pun dari azab Allah SWT., wahai Shafiyah ibu saudara Rasulullah, saya tidak
mampu membantumu sedikit pun dari azab Allah, wahai Fatimah binti Muhammad,
mintalah harta sebanyak apa pun dariku, tapi saya tidak mampu membantumu
sedikit pun dari azab Allah.“ (HR. Bukhari no. 2753 dan Muslim no. 206)
Jika Fatimah, puteri Nabi saw tidak mampu ditolong oleh ayahnya sendiri,
bagaimanakah dengan keturunan di bawahnya, apalagi jika cuma pengakuan saja
sebagai keturunannya.
Dalam hadith lain sebagaimana diriwayatkan oleh
Ibnu Umar yang terakam dalam Musnad Ahmad, Sunan Abu Daud dan beberapa kitab
hadith yang lain menceritakan akan Nabi saw tidak mengakui keturunannya yang
melakukan maksiat.
كُنَّا عِنْدَ رَسُولِ اللهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قُعُودًا، فَذَكَرَ الْفِتَنَ، فَأَكْثَرَ في
ذِكْرِهَا حَتَّى ذَكَرَ فِتْنَةَ الْأَحْلَاسِ، فَقَالَ قَائِلٌ: يَا رَسُولَ اللهِ،
وَمَا فِتْنَةُ الْأَحْلَاسِ؟ قَالَ: " هِيَ فِتْنَةُ هَرَبٍ وَحَرَبٍ، ثُمَّ
فِتْنَةُ السَّرَّاءِ، دَخَلُهَا أَوْ دَخَنُهَا مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْ رَجُلٍ مِنْ
أَهْلِ بَيْتِي، يَزْعُمُ أَنَّهُ مِنِّي، وَلَيْسَ ممِنِّي، إِنَّمَا وَلِيِّيَ
الْمُتَّقُونَ، ثُمَّ يَصْطَلِحُ النَّاسُ عَلَى رَجُلٍ كَوَرِكٍ عَلَى ضِلَعٍ،
ثُمَّ فِتْنَةُ الدُّهَيْمَاءِ لَا تَدَعُ أَحَدًا مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ إِلَّا
لَطَمَتْهُ لَطْمَةً، فَإِذَا قِيلَ انْقَطَعَتْ تَمَادَتْ ، يُصْبِحُ الرَّجُلُ
فِيهَا مُؤْمِنًا وَيُمْسِي كَافِرًا، حَتَّى يَصِيرَ النَّاسُ إِلَى
فُسْطَاطَيْنِ، فُسْطَاطُ إِيمَانٍ لَا نِفَاقَ فِيهِ، وَفُسْطَاطُ نِفَاقٍ لَا
إِيمَانَ فِيهِ، إِذَا كَانَ ذَاكُمْ فَانْتَظِرُوا الدَّجَّالَ مِنَ الْيَوْمِ
أَوْ غَدٍ
Maksudnya: “Kita pernah duduk bersama Rasulullah ﷺ.
Beliau mengupas tentang aneka macam fitnah (ujian besar di akhir zaman). Beliau
menjelaskan panjang lebar tentang fitnah-fitnah itu, hingga beliau menyinggung
tentang fitnah ahlas.
Ada seseorang yang bertanya: “Ya Rasulallah, apa
yang dimaksudkan dengan fitnah ahlas?’
Rasul menjawab:
‘Iaitu; fitnah pelarian dan peperangan. Kemudian fitnah sarra’ (kerana
banyak bermegah-megahan hingga lupa dan jatuh dalam perilaku maksiat), yang
asapnya dari bawah kedua kaki seseorang dari ahli bait-ku; ia mengaku keturunan
dariku, padahal bukan dariku. Kerana sesungguhnya orang-orang yang aku kasihi
hanyalah orang-orang yang bertaqwa.
Kemudian manusia bersepakat pada seseorang seperti
bertemunya pinggul di tulang rusuk. Setelah itu, fitnah duhaima’ yang tidak membiarkan ada seseorang dari umat ini kecuali terkena
fitnah tersebut.
Jika dikatakan: ‘Ia telah selesai’, maka ia justeru
berlanjutan. Di dalamnya ada seorang lelaki yang pada pagi harinya beriman,
tetapi pada petang harinya menjadi kafir, sehingga manusia terbahagi menjadi
dua kelompok, kelompok keimanan yang tidak mengandungi kemunafikan dan kelompok
kemunafikan yang tidak mengandungi keimanan.
Jika itu sudah terjadi, maka tunggulah kedatangan
Dajjal pada hari itu atau besoknya.” (HR. Ahmad no. 6168, isnadnya disahihkan oleh
Ahmad Syakir dan Al-Arnauth)
Menafsiri hadits di atas, Syekh Ali bin Muhammad
Al-Qari, dalam karyanya Mirqatul Mafatih Syarah Misykatul Mashabih menjelaskan:
ــ (يَزْعُمُ أَنَّهُ
مِنِّي) أَيْ: فِي الْفِعْلِ وَإِنْ كَانَ مِنِّي فِي النَّسَبِ، وَالْحَاصِلُ
أَنَّ تِلْكَ الْفِتْنَةَ بِسَبَبِهِ، وَأَنَّهُ بَاعِثٌ عَلَى إِقَامَتِهَا
(" وَلَيْسَ مِنِّي ") أَيْ:
مِنْ أَخِلَّائِي أَوْ مِنْ أَهْلِي فِي الْفِعْلِ ; لِأَنَّ لَوْ كَانَ مِنْ
أَهْلِي لَمْ يُهَيِّجِ الْفِتْنَةَ، وَنَظِيرُهُ قَوْلُهُ تَعَالَى: {إِنَّهُ
لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ
صَالِحٍ} ـ
Maksudnya: “Yang dimaksud ‘ia mengaku bahagian
dariku’ adalah kerana secara lahir, kenyataannya memang ia sebahagian dariku
(Nabi Muhammad) dalam sisi nasab. Adapun hasil nyatanya; fitnah tersebut ada
kerana disebabkan olehnya, dan justru ia malah menjadi pembangkit fitnah
tersebut.
Maka, Rasulullah bersabda ‘Laisa minni’, maksudnya
adalah hakikatnya orang tersebut bukanlah ahli baitku (keluargaku). Sebab,
apabila ia benar-benar ahli baitku (Rasulullah ﷺ), tentu ia tidak menyumbang
kepada fitnah tersebut.
Hal itu mirip dengan firman Allah subhanahu wa ta’a
‘Sesunggunya dia bukanlah termasuk keluargamu, kerana perbuatannya sungguh
tidak baik.’.” (Syekh Ali bin Muhammad Al-Qari, Mirqatul Mafatih Syarah
Misykatul Mashabih, [Darul Fikr, Beirut, 2002), juz 8, halaman 3399).
Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda,
وَمَنْ بَطَّأَ بِهِ
عَمَلُهُ لَمْ يُسْرِعْ بِهِ نَسَبُهُ
“Barangsiapa yang lamban/sedikit amalnya, maka
nasabnya tidak mampu mengejarnya” (HR. Muslim no. 2699, dari Abu Hurairah).
Siapa yang lamban amalnya, maka itu tidak mampu
mengejar kedudukan mulia di sisi Allah walau ia memiliki nasab (keturunan) yang
mulia. Nasabnya itu tidak mampu mengejar darjat mulia di sisi Allah. Kerana
kedudukan mulia di sisi Allah adalah timbal balik dari amalan yang baik, bukan
dari nasab. Sebagaimana yang Allah Ta’ala sebutkan dalam ayat lainnya,
فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ
فَلَا أَنْسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ
“Apabila sangkakala ditiup maka tidaklah ada lagi
pertalian nasab di antara mereka pada hari itu, dan tidak ada pula mereka
saling bertanya.” (QS. Al Mu’minun: 101). Jami’ul ‘Ulum wal Hikam, 2: 308.
Imam Nawawi rahimahullah berkata, “Siapa saja yang
amalnya itu kurang, maka kedudukan mulianya tidak mampu menolong dirinya. Oleh
keranaya, jangan terlalu berharap dari nasab atau silsilah keturunan dan
keutamaan nenek moyang, akhirnya sedikit dalam beramal.” (Syarah Sahih Muslim,
17/21).
No comments:
Post a Comment