Adapun istilah “hasan gharib” tidak sama dengan
istilah hadith hasan. Yang dimaksudkan dengan hadith hasan gharib adalah hasan
(bagus) secara sanad dan tidak dikenal/asing (gharib) disebabkan kerana salah
seorang perawinya meriwayatkan hadith tersebut seorang diri.
Adapun istilah hadith “hasan” yang mana Imam
Tirmidzi tidak menambahkan lafaz gharib sesudahnya, maka yang beliau maksudkan
adalah hadith “hasan li ghairihi” (hadith yang pada asalnya dhaif, namun
kemudian menjadi hasan kerana terdapat riwayat lain yang menaikkan darjat
hadith tersebut sehingga menjadi hasan.
Oleh sebab itu, penuntut ilmu hendaklah
berwaspada dalam masalah ini, yakni bahawa setiap hadith yang dikatakan oleh
Imam At-Tirmidzi hadith hasan, maka sanadnya adalah dhaif, namun beliau
mengetahui bahawa terdapat hadith lain sebagai mutaba’at (pendukung) dan
syawahid (penguat), yang pada akhirnya menaikkan darjatnya dari dhaif menjadi
hasan. Maksudnya, dhaif dari segi sanad, tetapi hasan dari segi matan (isi
hadith), yang mana kenaikan darjat tersebut merupakan hasil dari matannya, disebabkan
kedatangannya melalui jalan-jalan sanad yang lain.
Adapun jika ia berkata “hadith gharib” maka
kebanyakan yang ia maksudkan adalah “dhaif“, iaitu secara sanad.
Menurut Dr Kamilin Jamilin:-
Tetapi tidak semua hasan gharib itu bernilai dhaif.
Menurut Dr. Khalid al-Durays yang telah menganalisis kesemua himpunan hadith
“hasan gharib” yang mencecah 513 hadith mengikut naskah al-Kharrukhiy, beliau
mendapati 56.5 % sanadnya dhaif, 28.1% pula sanadnya berstatus hasan lizatih,
15.4 % pula bertaraf sahih.
Menurut Dr. Rozaimi Ramle:-
Hasan gharib: merangkumi 2 maksud:
1. Maksudnya ialah hasan lizatih. Ini merangkumi
lafaz: “Hasan gharib, kami tidak mengetahuinya melainkan dengan jalur ini” atau
“hasan gharib”.
2. Tetapi jika Tirmidzi sebut “hasan gharib dari
jalur ini” maknanya ialah hasan lighairih yang mempunyai banyak jalur tetapi
jalur yang Imam Tirmidzi bawakan dalam sunannya gharib iaitu gharib nisbi.
- Sebahagian pengkaji menetapkan maksud asal bagi
istilah ini iaitu hadith hasan yang bermaksud hadith riwayat perawi soduq
(tidak sekuat hadith sahih) dan gharib iaitu hadith yang berlaku tafarrud pada
sanadnya. (al-Zarkasyi, al-Nukat, 1/377).
- Sebahagian pengkaji pula menyatakan bahawa hasan
gharib di sisi al-Tirmdizi ialah hasan lizatihi. Kebanyakan pengkaji cenderung
ke arah pandangan ini antaranya Syeikh Nuruddin ‘Itr. (al-Jawahir
al-Sulaimaniah, hal. 69, al-Durayyis, al-Hadis al-Hasan, 3/ 1417-1418).
- Sebahagian pengkaji pula menyatakan bahawa hasan
gharib di sisi al-Tirmidzi bermaksud hadith hasan yang lafaz teksnya gharib
(iaitu lafaznya datang dari jalur tersebut sahaja) walaupun maknanya disokong
oleh hadith lain. (al-Judai’, Tahrir ‘Ulum al-Hadith, 3/110).
- Sebahagian pengkaji pula menganggap hadith hasan
gharib di sisi al-Tirmidzi bermakna dhaif. Syeikh Bassyar al-Awwad antara yang
memilih pandangan ini.
- Terdapat sebahagian pengkaji yang cenderung untuk
mengatakan tiada beza antara hasan dan hasan gharib di sisi al-Tirmidzi
melainkan gharib tersebut diletakkan pada hadith sekadar untuk memberitahu
keadaan tafarrud pada sanad atau matannya. (al-Duraiyyis, al-Hadith al-Hasan, 3/
1426-1427).
Rujukan
Fatwa Islamweb no. 358777
Ensiklopedia Fatwa-fatwa Syeikh Nashiruddin
Al-Albani, hal. 49-50.
Al-Syadz wa Al-Munkar wa Ziyadah Al-Thiqah:
Muwazanah Baina Al-Mutaqaddimin wa Al-Mutaakhirin, hal. 336.
FB rasmi Dr. Kamilin Jamilin, Seni hadith.
FB rasmi Dr. Rozaimi Ramle.
al Jami’ wa manhaj at-Tirmidzi fiih, hal. 17.
Dr. Muhamad Rozaimi Ramle, Metodologi Imam Tirmidzi
dalam (www.ipgktb.edu.my)
No comments:
Post a Comment