Thursday, 7 November 2019

Status kisah Uqasyah yang memukul Nabi saw


Kisah Ukasyah mencium perut Rasulullah SAW dikatakan ia diriwayatkan oleh Ibn Abbas RA di dalam Mu’jam al-Kabir oleh Imam al-Thabarani dengan panjang lebar. Di sini hanya dibentangkan sebahagian daripada teks atau matannya kerana kisah ini sudahpun masyhur di tengah-tengah masyarakat akan jalan ceritanya.




 Matan hadith

ثُمَّ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: يَا عُكَّاشَةُ اضْرِبْ إِنْ كُنْتَ ضارِبًا. فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللهِ، ضَرَبْتَني وَأَنَا حاسِرٌ عَنْ بَطْنِي. فَكَشَفَ عَنْ بَطْنِهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَصَاحَ الْمُسْلِمُونَ بِالْبُكَاءِ، وَقَالُوا: أَتُرَى عُكَّاشَةُ ضَارِبٌ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ؟ فَلَمَّا نَظَرَ عُكَّاشَةُ إِلَى بَيَاضِ بَطْنِ رَسُولِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَأَنَّهُ، وَقَبَّلَ بَطْنَهُ


Terjemahan

Rasulullah SAW berkata: Wahai Ukasyah, pukullah aku jika benar bahawa aku pernah memukulmu”. Maka Ukasyah berkata: “Wahai Rasulullah, kamu telah memukulku dalam keadaan perutku terdedah”. Lalu Rasulullah SAW mendedahkan perutnya dalam keadaan umat Islam menangis dengan penuh kesyahduan. Mereka berkata: “Adakah kamu akan melihat Ukasyah memukul Rasulullah SAW?”. Apabila Ukasyah melihat putihnya perut Rasulullah SAW, maka beliau terus menciumnya.


Takhrij

HR. at-Thabarani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir no. 2676, lalu darinya diriwayatkan oleh Abu Nu’aim dalam kitab Hilyatul Aulia, 4/74, melalui jalurnya juga diriwyatkan oleh Ibnu Jauzi dalam kitabnya Al-Maudhu’at, 1/295-301.

Al-Haithami berkata setelah menyampaikan hadith ini: “Diriwayatkan oleh Thabrani, di dalam (sanad)nya terdapat Abdul Mun’im bin Idris, dia dikenal sebagai pendusta dan pemalsu hadith (Majma Zawaid 8/605).

Imam Ibn al-Jauzi dengan menyatakan hadith ini adalah palsu dan semoga Allah SWT mnghukum kepada sesiapa yang berniat merosakkan syariah dengan kekeliruan yang dingin dan ucapan yang tidak layak disandarkan kepada Nabi SAW dan juga para sahabat. (al-Mawdhu’at 1/301).

Imam al-Suyuthi juga menilai hadith atau kisah ini sebagai palsu (al-La’aali al-Masnu’ah, 1/257).

Imam Ibn Iraq al-Kinani menyatakan salah seorang perawi di dalam hadith tersebut dinilai sebagai pendusta iaitu Abdul Mun’im bin Idris (Tanzih al-Syari’ah 1/331).

Imam al-Syaukani di dalam kitabnya menyatakan hadith ini telah dirosakkan oleh Abdul Mun’im bin Idris bin Sinan (al-Fawaid al-Majmu’ah hal. 324).


Sanad kisah ini paslu dan memiliki tiga cacat:

a)     Abdul Mun’im bin Idris bin Sinaan Al-Yamaniy tidak pernah mendengar hadith dari bapanya satu riwayat pun (Miizaan Al-I'tidaal 2/668, Lisaan Al-Miizaan 5/279).

b)     Periwayatan hadith dari Abdul Mun’im sangat lemah dan dituduh sebagai pemalsu hadith; Al-Bukhari dan Abu Ahmad Al-Hakim berkata: ذاهب الحديث (hadithnya sangat lemah). Al-Fallaas berkata: Periwayatannya ditolak (matruk). Abu Zur’ah berkata: واهي الحديث (hadithnya sangat lemah). Dan Ibnu Hibban berkata: Ia memalsukan hadith dari bapanya dan selainnya. Az-Zahabiy mengatakan: Ia terkenal dengan riwayat kisah-kisah yang tidak boleh dipercayai (Al-Majruhin 2/157).

c)     Idriis bin Sinaan, Abu Ilyas Ash-Shan’aniy. Ibnu ‘Adiy dan Ibnu Hajar berkata: Ia lemah. Ad-Daraquthniy berkata: Hadithnya ditolak (matruk) (Taqrib At-Tahdzib hal. 97, Adh-Dhu'afaa' Ad-Daruquthni 1/259).

Adapun, kisah Ukasyah ini adalah palsu dan tidak boleh sama sekali kita menyampaikannya kepada orang lain melainkan untuk menyatakan kepalsuannya. Akan tetapi kisah yang hampir sama ini berlaku kepada Usaid bin Hudhair dan bukannya kepada Ukasyah. Hadith tersebut adalah:




Matan hadith


بَيْنَمَا هُوَ يُحَدِّثُ الْقَوْمَ وَكَانَ فِيهِ مِزَاحٌ بَيْنَا يُضْحِكُهُمْ فَطَعَنَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي خَاصِرَتِهِ بِعُودٍ. فَقَالَ: أَصْبِرْنِي. فَقَالَ: اصْطَبِرْ. قَالَ: إِنَّ عَلَيْكَ قَمِيصًا وَلَيْسَ عَلَيَّ قَمِيصٌ، فَرَفَعَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ قَمِيصِهِ، فَاحْتَضَنَهُ وَجَعَلَ يُقَبِّلُ كَشْحَهُ، قَالَ إِنَّمَا أَرَدْتُ هَذَا يَا رَسُولَ اللَّهِ



Terjemahan


Ketika dia (Usaid bin Hudhair) sedang berbual dengan kaumnya dan di dalamnya terdapat gurauan yang membuatkan mereka tertawa. Maka Nabi SAW telah memukul pinggangnya dengan sebatang kayu. Maka dia berkata: “Beri saya kesempatan untuk melakukan qisas (membalas dengan yang setimpal)”. Beliau bersabda, “Silakan membalas.” Dia berkata, “Kamu memakai baju, sedangkan aku (ketika kamu memukulku) tidak memakai baju.” Maka Rasulullah SAW mengangkat bajunya. Maka dia terus memeluk dan mencium pinggang Rasulullah SAW sambil berkata: “Inilah yang aku inginkan wahai Rasulullah.


Takhrij


HR. Abu Daud no. 5224, dari jalurnya juga diriwayatkan oleh Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 13586. Diriwayatkan pula oleh at-Thabrani dalam Al-Mu’jam Al-Kabir no. 556, al-Hakim dalam Mustadrak 3/327, Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 9/76 dan Al Baghawi dalam Syarhus Sunnah Bab Al Qishahsh fil Athraf 10/169.

Al-Hakim mensahihkan sanadnya dan dipersetujui oleh az-Zahabi.

Syeikh al-Arnauth menyatakan ketika menilai hadith ini bahawa perawi-perawinya adalah thiqah (dipercayai) tetapi Abdulrahman bin Abi Layla tidak bertemu Usaid bin Hudhair (Ta’liq Musnad Ahmad, 17/329).

Syeikh al-Albani menilai hadith ini sahih (Sahih wa Dhaif Sunan Abi Daud no. 2554).



Rujukan

Irsyad al-Hadith no. 295, Mufti Wilayah Persekutuan

Fatwa Soaljawab Islam no. 100100.

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...