Friday 20 March 2020

Hadith menysir janggut 2 kali sehari?



Hadith tular

Pada suatu hadits yang tidak begitu terkenal (hadits gharib), bahwa Nabi صلى الله عليهوسلمmenyisirkan janggutnya sehari dua kali(ihya ulumuddin)

Status:

Setakat carian saya, tidak dijumpai matan menunjukkan 2 kali sehari. Kalau ada yang jumpa boleh share di bahagian komen. Yang ada pun seakan-akan makna (sering) tersebut seperti di bawah:


Matan hadith

كَانَ رَسُوْلُ اللهِ يُكْثِرُ دُهْنَ رَأْسِهِ وَتَسْرِيْحَ لِحْيَتِهِ وَيُكْثِرُ الْقَنَاعَ حَتَّى كَأَنَّ ثَوْبَهُ ثَوْبُ زَيَّاتٍ


"Rasulullah sering meminyaki rambutnya dan menyisir janggutnya dan sering memakai tutup kepala, hingga bajunya seperti baju penjual minyak".

Takhrij

HR. Tirmidzi dalam Syamail Muhammadiyah no. 33 dan Al-Ghazali dalam Ihya’ Ulumuddin dari Anas bin Malik ra. Al-Iraqi dalam Takhrij Ihya’ 4/286 menilai sanad hadith ini dhaif. Hadith ini didhaifkan oleh Syeikh al-Albani dalam Mukhtasar Syamail no. 26, al-Ibadi dalam Aun Ma’bud 1/31 dan as-Syaukani dalam Fawaid Majmuáh no. 198. Manakala Ibnu Hajar al-Asqalani menilai hadith ini minimal hasan dalam Takhrij Misykatul Masabih 4/237.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...