Friday 20 March 2020

Seseorang menjadi hamba kepada apa yang dicintainya




Hadith tular


من احب شيئا تكون عبدا على ما حبه
Rasulullah saw pernah bersabda maksudnya “Seseorang akan menjadi hamba kepada apa-apa yang dicintainya.” (Riwayat al-Bukhari)



Ulasan

Tidak dijumpai matan menyebutkan sedemikian rupa dalam Sahih Bukhari. Hasil carian menjumpai ia sekadar pepatah arab.

Siapa cinta sesuatu, cenderung menjadi hamba atas sesuatu yang dicintainya (Eko Supriyanto, Mengecap Surga di Dunia, 2013, hal 95).


Makna yang hampir serupa


Dari perkataan Ibnu Qayyim dalam Raudhatul Muhibbin hal. 224

“Orang yang berkenaan akan menumpahkan segala cintanya hanya kepada objek yang dicintainya”.

Buku tasawuf : Khazanah Cinta Ilahi oleh Dr Rushdi ramli hal. 67

“Dia menjadi hamba kepada objek yang diharapkan pertolongan di mana tahap tinggi rendahnya kehambaan itu”.


Berdasarkan dalil/ nas paling hampir pula adalah:-


Dalam kitab al-Maqasid al-Hasanah karangan al-Sakhawi, terdapat sebuah hadith yang mashur tentang cinta.

حبٌك الشيئ يعمي و يصم

“Cintamu pada sesuatu akan membuatmu buta dan tuli”. (HR. Abu Daud no. 5130, didhaifkan oleh Syeikh al-Albani)

Al-Sakhawi mengatakan bahawa hadith di atas berasal dari Sahabat Abu Darda’ dari Ayahnya, yang diriwayatkan Abu Daud dan al-‘Askari dari jalur sanad Baqiyah bin Walid (dhaiful isnad). Sedangkan Ahmad meriwayatkan dari jalur sanad Syuraih bin Yazid.

Abu Daud tidak berkomentar tentang darjat hadith ini, sementara terdapat ulama yang mendhaifkan hadith tersebut, seperti al-Shan’ani. Namun menurut al-Sakhawi jika berdasarkan penjelasan Abu Daud dalam Risalah Ila Ahli Makkah, hadith yang tidak diberi keterangan dalam sunannya bererti hadith tersebut soleh al-hadith, hadith hasan dengan kriteria terendah dalam tingakatan ta’dil. Hadith yang tidak diberi keterangan oleh Abu Daud bukan bererti hadith dhaif apalagi maudhu’, sebab jika benar, pasti Abu Daud biasanya akan menjelaskan sebab kedhaifan atau kemaudhuan hadith itu. (Maqasid hasanah no. 381)

Menukil penjelasan al-‘Askhary, menurut al-Sakhawi dalam hadith ini Nabi ingin memberikan penjelasan bahawa cinta terkadang boleh membutakan seseorang dari jalan yang penuh dengan petunjuk Allah, serta dapat menghalang untuk mendengar kalam kebenaran.

Maka, lanjut al-Sakhawi, seseorang yang mengalami cinta yang hebat dalam hatinya terhadap orang yang ia kasihi namun tidak dikendalikan oleh akal dan agamanya, maka cinta itu akan membuat ia tuli dan buta.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...