Matan
hadith
عَنْ قَبِيصَةَ بْنِ الْمُخَارِقِ، قَالَ: أَتَيْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَ لِي: ” يَا قَبِيصَةُ مَا جَاءَ بِكَ؟ “، قُلْتُ: كَبِرَتْ سِنِّي، وَرَقَّ عَظْمِي، فَأَتَيْتُكَ لِتُعَلِّمَنِي مَا يَنْفَعُنِي اللهُ عَزَّ وَجَلَّ بِهِ، قَالَ: ” يَا قَبِيصَةُ، مَا مَرَرْتَ بِحَجَرٍ، وَلَا شَجَرٍ، وَلَا مَدَرٍ، إِلَّا اسْتَغْفَرَ لَكَ، يَا قَبِيصَةُ، إِذَا صَلَّيْتَ الْفَجْرَ، فَقُلْ : سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ، تُعَافَى مِنَ الْعَمَى، وَالْجُذَامِ، وَالْفَالِجِ، يَا قَبِيصَةُ، قُلْ: اللهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِمَّا عِنْدَكَ، وَأَفِضْ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَانْشُرْ عَلَيَّ رَحْمَتَكَ، وَأَنْزِلْ عَلَيَّ، مِنْ بَرَكَاتِكَ
Terjemahan
Daripada
dari Qabishah bin al-Mukhariq, beliau berkata:
“Aku
datang menemui Rasulullah sAllahu ‘alaihi wasallam, lalu baginda bertanya
kepadaku: “Wahai Qabishah, apa yang membuatkan kamu datang kesini?”
Aku
menjawab; “Usiaku semakin tua dan tulang-tulangku mulai rapuh. Maka aku datang
kepadamu supaya engkau mengajariku sesuatu yang Allah beri manfaat bagiku
dengannya.”
Baginda
lalu bersabda: “Wahai Qabishah, tidaklah kamu melalui batuan, pohonan dan kota-kota
melainkan ia akan memohonkan keampunan bagimu.
Wahai
Qabishah, apabila kamu (selesai) mengerjakan
Subuh, maka bacalah tiga kali:
سُبْحَانَ اللهِ الْعَظِيمِ وَبِحَمْدِهِ
“Maha
suci Allah yang Maha Agung dan segala puji bagi-Nya.”
Nescaya
kamu akan terhindar dari kebutaan, penyakit kusta dan lumpuh.
Wahai
Qabishah bacalah:
اللهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِمَّا عِنْدَكَ، وَأَفِضْ عَلَيَّ مِنْ فَضْلِكَ، وَانْشُرْ عَلَيَّ رَحْمَتَكَ، وَأَنْزِلْ عَلَيَّ، مِنْ بَرَكَاتِكَ
“Ya Allah,
sesungguhnya aku memohon kepada-Mu apa yang ada di sisi-Mu, berikanlah
kurniaan-Mu kepadaku, curahkanlah rahmat-Mu kepadaku dan turunkanlah
keberkatan-Mu kepadaku.”
Takhrij
HR.
Ahmad no. 20602, didhaifkan oleh Syeikh al-Arnauth.
Sanad
hadith ini dhaif disebabkan kesamaran perawi yang meriwayatkan daripada
Qabishah bin al-Mukhariq. Hanya disebutkan sebagai ‘seorang lelaki daripada
ahli Basrah’ dan sanadnya rosak.
Kata
al-Hafiz Ibnu Hajar dalam Nataij al-Afkar (2/337): “Jika tidak kerana perawi
mubham (samar) tersebut, nescaya sanadnya akan jadi hasan.”
Syeikhal-Albani
pula menilai hadith ini dhaiff di dalam Dhaif Targhib no. 71.
Rujukan
Fatwa
Islamweb no. 51224.
No comments:
Post a Comment