Terdapat riwayat yang sangat banyak mengenai maksud ayat tersebut. Mulai
dari Ibnu Umar, Ibnu Mas'ud, Ibnu Abbas, Mujahid, Ka'ah, dan Rabi'. Begitu juga
dengan Ibnu Jarir ath-Thabari dalam tafsirnya, Ibnu Mardaweh, dan al-Hakim.
Ibnu al-Mundzir dan Ibnu Abi ad-Dunya serta al-Baihaqi dan al-Khatib dalam
tafsir-tafsir, kitab-kitab, dan khulashah-nya.
Syeikh Athiyah Saqar menyebutkan bahawa di beberapa buku
tafsir disebutkan kedua malaikat itu telah diturunkan ke bumi sebagai fitnah
sehingga Allah swt mengazab mereka berdua dengan menggantung kedua kaki mereka,
perkataan para mufassir ini bukanlah hujjah (dalil) dalam hal ini, hal itu
berasal dari warisan masyarakat Babilonia dan penjelasan orang-orang Yahudi
serta kitab-kitab Nasrani.
Darjat: Bathil
Tidak diperbolehkan bagi kita untuk merujuk kepada
cerita-cerita yang dikatakan mereka itu tentang malaikat yang bertentangan
dengan kemaksuman mereka. Para malaikat tidaklah maksiat kepada Allah terhadap
apa yang diperintahkan kepada mereka dan mereka pun melakukan apa-apa yang
diperintahkan-Nya, firman Allah swt :
وَقَالُوا اتَّخَذَ الرَّحْمَنُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُكْرَمُونَ , لَا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ
”dan mereka berkata: "Tuhan yang Maha Pemurah telah mengambil (mempunyai) anak", Maha suci Allah. sebenarnya (malaikat-malaikat itu), adalah hamba-hamba yang dimuliakan[957],Mereka itu tidak mendahului-Nya dengan Perkataan dan mereka mengerjakan perintah-perintahNya. (QS. Al Anbiya (21) : 26 – 27)
[957] Ayat ini diturunkan untuk membantah tuduhan-tuduhan orang-orang musyrik yang mengatakan bahawa malaikat-malaikat itu anak Allah.
وَلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَنْ عِنْدَهُ لَا يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِهِ وَلَا يَسْتَحْسِرُونَ, يُسَبِّحُونَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ لَا يَفْتُرُونَ
“ dan kepunyaan-Nya-lah segala yang di langit dan di
bumi. dan malaikat-malaikat yang di sisi-Nya, mereka tiada mempunyai rasa
angkuh untuk menyembah-Nya dan tiada (pula) merasa letih.Mereka selalu
bertasbih malam dan siang tiada henti-hentinya.” (QS. Al Anbiya (21) : 19 – 20)
Rujukan
1. Fatawa Al Azhar juz VII hal 436
No comments:
Post a Comment