Thursday, 23 April 2020

Wabak diangkat bulan Mei kerana kehadiran bintang Tsurayya?



Matan hadith


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا طَلَعَ النَّجْمُ ذَا صَبَاحٍ رُفِعَتْ الْعَاهَة

 Terjemahan

Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam Bersabda: "Jika bintang muncul di pagi hari maka hama akan diangkat."


 Takhrij

HR. Ahmad no. 8139 dari Abu Hurairah ra. Dihasankan oleh Syeikh al-Arnauth.


Hadith tersebut adalah berkaitan muamalat BUKAN wabak. Ia jelas menunjukkan perkataan " الْعَاهَة " yang bermaksud hama yang menyebabkan penyakit pada buah.



Buktinya? kita lihat hadith seterusnya...



 Matan hadith

سَأَلْتُ ابْنَ عُمَرَ عَنْ بَيْعِ الثِّمَارِ فَقَالَ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعِ الثِّمَارِ حَتَّى تَذْهَبَ الْعَاهَةُ قُلْتُ وَمَتَى ذَاكَ قَالَ حَتَّى تَطْلُعَ الثُّرَيَّا


 Terjemahan

"Aku bertanya kepada Ibnu Umar tentang menjual buah-buahan (yang masih muda). Ibnu Umar lalu menjawab, "Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam melarang menjual buah-buahan hingga penyakitnya hilang." Aku tanyakan, "Bilakah itu?" Ia menjawab, "Hingga terbit sekumpulan bintang-bintang."

Takhrij

HR. Ahmad no. 4859 dari Ibnu Umar ra. Syeikh al-Arnauth berkata sanadnya sahih sesuai dengan persyaratan Bukhari.



Wabak hilang musim panas?

Ia ada perkataan yang dinaqalkan oleh al-Hafiz Ibnu Hajar al-Asqalani melalui pengalaman beliau ketika terjadinya thaun yang mengorbankan 3 anaknya.

Menurut Imam Ibn Hajar Al-Asqallani yang  kehilangan anaknya kerana wabak thaun, berkata bahawa “pada umumnya wabak penyakit terjadi pada pertengahan musim bunga setelah keluar dari musim sejuk, kemudian terangkat pada awal musim panas” (Badzlu al Maun Fi Fadhli al Thaun, hal. 369).



Analisis perkaitan wabak Covid-19 dan bintang Tsurayya


1)            Hadith-hadith yang menerangkan bintang Tsurayya dan wabak adalah dhaif menurut jumhur ulama hadith (Fathul Bari fi Tartib al-Fiqhiy li Tamhid, 12/238).*

2)            Menterjemahkan al-‘ahah dengan wabak/virus yang menular adalah berlebihan dan tidak benar. Al-‘ahah dalam Mu’jam al-Wasith dimaksudkan sebagai “bahaya atau penyakit yang menimpa tanaman dan ternak. Tetapi ada juga yang menujukan kepada manusia, yakni dalam pengertian sakit pada bahagian tubuh tertentu atau kecacatan fizikal (ahadu a’dha’i al-insan) atau bahaya atau sakit yang jelas di mata kasar (Al-Mu’jam al-Ra’id, Al-Mu’jam al-Ghani).

3)            Dalam konteks ternakan, al-‘ahah ia terdapat dalam hadith larangan mencampurkan unta yang sihat dengan unta yang sakit (dzu ‘ahah) (HR Muslim no. 2221 dan Abu Daud no.  3411).

4)            Dalam konteks tanaman pula, ditemukan dalam bab etika, larangan menjual buah sebelum jelas kualitinya. (HR. Abu Daud no. 2928, Ahmad no. 4859).

5)            Hadith tular yang dikaitkan dengan bintang Tsurayya itu adalah berkaitan dengan ‘ahah buah-buahan, bukan haiwan atau manusia, ia sama sekali tidak dikaitkan dengan terbitnya bintang Tsurayya.**

6)            Hadith tentang ‘ahah buah-buahan menjelaskan tentang fakta pada masa Rasulullah (abad ke-7 Masihi) di Hijaz, bahawa ada penyakit buah-buahan yang terkadang menyerang tanaman pada musim sejuk, tetapi akan hilang pada awal musim panas.*

7)            Ini menunjukkan kemunculan bintang Tsurayya menandakan kemuncak musim panas di Hijaz dan musim kematangan buah, bukan kerana Tsurayya maka panas bumi meningkat dan penyakit tanaman mati (Fathul Bari 4/395).

8)            Disebutkan oleh Ibnu Abdil Barr, menurut para ahli bahawasanya, kemunculan bintang Tsurayya terjadi 12 hari selepas dari bulai Mei (al istidzkar 6/306). Ini menunjukan imej bintang tersebut hanya khusus di daerah Hijaz dan sekitarnya (himesfera utara) pada waktu pagi (awal subuh) dari langit timur lebih kurang pada hujung bulan Jun. Oleh kerana bumi ini bulat, bintang Tsurayya tidak muncul sama waktu disetiap negara, dan musim pun berbeza-beza di antara satu negera dengan lainnya. Buktinya, semasa puncak covid 19 menular hampir ke seluruh dunia, China di himesfera utara sedang mengalami musim sejuk, manakala Australia di himesfera selatan mengalami musim panas pada Disember-Febuari.

9)            Adapun ‘ahah yang merujuk kepada manusia boleh ditemukan dalam beberapa hadith seperti “Sesungguhnya apabila Allah ta’ala menurunkan ‘ahah (penyakit) dari langit kepada penduduk bumi maka Allah menjauhkan penyakit itu dari orang-orang yang meramaikan masjid”. (HR. Ibnu Asakir dan Ibnu Adi). Atau: “Apabila Allah menghendaki ‘ahah (penyakit) pada suatu kaum, maka Allah melihat ahli masjid, lalu menjauhkan penyakit itu dari mereka.” (HR. Ibnu Adi, al-Dailami, dan al-Daraquthni) tetapi hadith-hadith berikut adalah dhaif.



*Adapun hadith berikut:

مَا طَلَعَ النَّجْمُ غَدَاةً قَطُّ وَبِقَوْمٍ أَوْ بِقَرْيَةٍ عَاهَةٌ ، إِلا خَفَّتْ أَوِ ارْتَفَعَتْ عَنْهُمْ " ، فَقُلْتُ : عَمَّنْ هَذَا يَا أَبَا مُحَمَّدٍ ؟ ، قَالَ : عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ


Tidaklah terbit bintang dipagi hari sama sekali sedangkan suatu kaum atau sebuah kampung ditimpa penyakit (wabak), kecuali pasti wabak itu diringankan atau diangkat dari mereka.” Maka aku (‘Isl) bertanya: Dari siapakah ini wahai Aba Muhammad (‘Atha)? Dia menjawab: “Dari Abu Hurairah dari Rasulullah saw.


Takhrij

Hadith ini diriwayatkan oleh Ibnu Thahman dalam Masyaikhahnya  1/228 no. 196 daripada Abu Hurairah ra.

Hadith ini juga dinukilkan dalam banyak riwayat dengan lafaz yang sedikit berbeza-beza seperti:

1)            إِذَا طَلَعَ النَّجْمُ ذَا صَبَاحٍ رُفِعَتْ الْعَاهَة
2)            إِذَا ارْتَفَعَ النَّجْمُ رُفِعَتِ الْعَاهَةُ عَنْ أَهْلِ كُلِّ بَلَدٍ
3)            ما طلَع النجمُ صباحًا قَطُّ، وبقومٍ عاهةٌ، إلا رُفِعَتْ عنهم، أو خَفَّتْ

Yang mana ditemukan dalam riwayat at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 1327, al-Bazzar dalam Kasyaf no. 1292, Uqaili dalam Dhuafa’ al-Kabir 3/426, Abu Syaikh dalam al-‘Azhamah no. 695, Imam Ahmad dalam Musnadnya no. 9039, Imam Abu Hanifah dalam Musnadnya hal.137-138 dan banyak lagi.

Hadith ini diperselisihkan oleh para ulama tentang kesahihahnya, kerana datang dari sanad yang lemah, iaitu melalu jalur عِسْلُ بْنُ سُفْيَانَ dari ‘Atha bin Abi Rabah dari Abu Hurairah ra.

Hadith ini juga telah datang dari pelbagai jalan-jalan yang lain namun semuanya juga melalui jalur ‘Isl bin Sufyan dari ‘Atha, kecuali satu jalur melalui jalur Imam Abu Hanifah dari ‘Atha (Syarah Musykil al-Atsar no. 2282). Abu Hanifah pula diperselisihkan oleh para ahli hadith, namun majoriti menilai beliau lemah dalam periwayatan walapun cemerlang dalam fiqh (Anis as-Sari 2/408).

‘Isl bin Sufyan adalah perawi yang lemah (Tahdzib At-Tahdzib no. 370 dan Taqrib at-Tahdzib no. 4578).

Hadith ini didhaifkan oleh Ibnu Hajar al-Asqalani (Anis as-Sari 2/407-408) dan Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 397.


Namun ada sebahagian ulama seperti Syeikh al-Arnauth menilai hadith ini hasan, kerana kedua jalur di atas (jalur ‘Isl bin Sufyan dan jalur Abu Hanifah) saling menguatkan, sehingga naiklah taraf hadith ini dari dhaif menjadi hasan li ghairihi, terlebih lagi dikuatkan dengan syahid dari hadith Ibnu Umar.


 Beliau berkata :

نَهَى رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ بَيْعِ الثِّمَارِ حَتَّى تَذْهَبَ الْعَاهَةُ “، قُلْتُ: أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ وَمَا تَذْهَبُ الْعَاهَةُ، مَا الْعَاهَةُ؟ قَالَ: ” طُلُوعُ الثُّرَيَّا

Rasulullah shallallahu alaihi wasallam melarang menjual buah-buahan hingga hilang penyakitnya”. Aku (iaitu Utsman bin Abdillah bin Suraqah, perawi dari Ibnu Umar) berkata, “Wahai Ibnu Umar, apa itu perginya penyakit, apakah itu penyakit?”. Ibnu Umar berkata, “Terbitnya bintang Tsurayya” (HR Ahmad no. 4859, sanad sahih)

Untuk mengelakkan salah faham pada tafsiran hadith tersebut, maka perlulah merujuk kepada hadith-hadith sahih yang lain dari bab yang sama (bab musim panas, musim yang selamat bagi menuai tanaman dengan kualiti yang baik) seperti tertera pada hadith Ibnu Umar (HR. Muslim no. 1535), Zaid Bin Tsabit (HR. Bukhari no. 2193, muallaq) dan Aisyah (HR. Ahmad no. 24407).



**Adapun fiqh hadith ini membicarakan dalam konteks penyakit pada tumbuhan dan jual beli tumbuhan dalam keadaan yang baik berkualiti.



Yang membuktikan pernyataan ini adalah :

1.              Riwayat dari jalur Abu Hanifah dengan lafaz :

رُفِعَتِ الْعَاهَةُ عَنِ الثِّمَارِ

“…diangkat penyakit dari buah-buahan” (sebagaimana disebutkan oleh Ibnu Hajar di Fathul Baari 4/395)

2.            Inilah yang difahami para sahabat, diantaranya adalah Ibnu Umar (sebagaimana hadith di atas).

Demikian juga Zaid bin Tsabit radhiallahu ánhu,

أَنَّهُ كَانَ لاَ يَبِيعُ ثِمَارَهُ، حَتَّى تَطْلُعَ الثُّرَيَّا

“Bahawasanya beliau (Zaid bin Tsabit) tidaklah menjual buah-buahan beliau hingga terbit bintang Tsurayya” (HR. Malik dalam Muwattha no. 1130, Bukhari no. 2193 dengan sanad yang sahih)

3.            Inilah yang dipahami oleh seluruh ulama apabila menyebutkan hadith ini dalam kitab-kitab mereka:-

a)            Abu Ja’far At-Thahawi (w 321 H), beliau membawakan hadith ini setelah itu beliau menyebutkan atsar Ibnu Umar di atas, lalu beliau berkata:

 أَنَّ الْمَقْصُودَ بِرَفْعِ الْعَاهَةِ عَنْهُ هُوَ ثِمَارُ النَّخْلِ
“Bahawasanya yang dimaksudkan dengan diangkatnya penyakit darinya adalah dari buah-buahan kurma” (Syarh Musykil al-Aatsaar 6/54)

b)            Ibnu ‘Abdil Barr (w 463 H) beliau bawakan dalam pembahasan penjualan buah-buahan yang terlarang (al-Istidzkar 6/305)

c)            Ibnu Rusyd (w 595 H) beliau membawakan hadith ini pada perbahasan jual beli yang terlarang iaitu pada perbahasan larangan menjual buah-buahan sebelum nampak kematangannya (Bidaytul Mujtahid 3/170)

d)            Ibnul Mulaqqin (w 804 H) Begitu juga perbahasan yang sama (at-Taudhih 14/488)

e)            Ibnu Hajar (w 852 H). Beliau membawakan hadith yang sedang kita bahas ini pada perbahasan bab : بَيْعِ الثِّمَارِ قَبْلَ أَنْ يَبْدُوَ صَلَاحُهَا

“Hukum menjual buah-buahan sebelum nampak matangnya” (Fathul Bari 4/395),

Beliau juga berkata:

وَطُلُوعُهَا صَبَاحًا يَقَعُ فِي أَوَّلِ فَصْلِ الصَّيْفِ وَذَلِكَ عِنْدَ اشْتِدَادِ الْحَرِّ فِي بِلَادِ الْحِجَازِ وَابْتِدَاءِ نُضْجِ الثِّمَارِ فَالْمُعْتَبَرُ فِي الْحَقِيقَةِ النُّضْجُ وَطُلُوعُ النَّجْمِ عَلَامَةٌ لَهُ

Yang dimaksudkan dengan munculnya bintang di pagi hari adalah di awal musim panas, iaitu ketika puncaknya panas di daerah-daerah Hijaz (Mekah, Thaif, Madinah, dan kota-kota sekitarnya) dan permulaan matangnya buah-buahan. Dan inilah (mulai matangnya buah-buahan) yang menjadi sandaran sesungguhnya, dan terbitnya bintang Tsurayya hanyalah tanda saja” (Fathul Baari 4/395)


* Adapun pernyataan Ahmad Al-Banna As-Saati (w 1378)

العاهة تشمل المرض والوباء فى النفس أو المال أى رفعت نهائيا أو أخذت فى النقص والانحطاط (قال العلماء) ومدة مغيبها نيف وخمسون ليلة لانها تخفى لقربها من الشمس قبلها وبعدها فإذا بعدت عنها ظهرت فى الشرق وقت الصبح، قيل أراد بهذا الخير أرض الحجاز لأن الحصاد يقع بها فى أيار وتدرك الثمار وتأمن من العاهة فالمراد عاهة الثمار خاصة

العاهة al-Áahah (penyakit) mencakupi penyakit dan wabak baik pada nyawa mahupun harta, iaitu akan diangkat secara sempurna atau mulai berkurang. Para ulama berkata, dan waktu tenggelamnya bintang tersebut adalah lebih kurang 50 hari, kerana bintang tersebut meredup disebabkan dekat dengan matahari sebelum atau sesudahnya. Dan jika dia jauh dari matahari maka akan muncul di timur di waktu pagi. Dikatakan Nabi saw memberitahu dari hadith tersebut adalah daerah Hijaz, kerana tanaman terjadi pada waktu Ayar, dan buah-buahan sudah matang dan selamat dari penyakit. Maka yang dimaksudkan adalah penyakit buah-buahan saja” (al-Fath ar-Rabani 13/20-21)


Pernyataan as-Saati sangat jelas, beliau menegaskan maksud ‘Aahah itu adalah penyakit khusus yang berkaitan dengan buah-buahan apabila difahami dengan konteks hadith tersebut.



Kesimpulan

Hadith-hadith yang ditularkan dengan kaedah “cocoklogi” kepada covid 19 adalah sesuatu yang salah dari sudut disiplin ilmu sains dan agama.

Hadith tersebut perlulah diaplikasikan dengan mengikut konteks dan lokaliti tempat masing-masing.

Oleh itu janganlah kita menyebarkan hadith tersebut dengan mengkaitkannya dengan covid 19, ini kerana, hal ini boleh menjerumuskan kita kepada pendustaan terhadap Nabi saw, kerana jika covid 19 pada bulan Mei masih belum hilang maka hadith ini adalah tidak benar, dan bererti Nabi saw telah berdusta. Wal iyadzubillah.


Wallahu a’lam



No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...