Matan hadith
للصائم فرحتان : فرحة عند فطره و فرحة عند لقاء ربه
Terjemahan
“Orang yang
berpuasa memiliki dua kebahagiaan: kebahagiaan ketika berbuka puasa dan
kebahagiaan ketika bertemu dengan Rabb-Nya kelak.”
Takhrij
HR. Muslim no.
1151, Tirmidzi no. 696, daripada Abu Hurairah ra.
Penjelasan
Para ulama’ telah
memberi syarahan terhadap maksud dua kegembiraan tersebut.
Pertama , kegembiraan ketika berbuka
puasa ialah kerana tabiat dan fitrah manusia cenderung kepada perkara syahwat
daripada makan, minum, jima’ dan sebagainya. Justeru, apabila ia dilarang pada
sesuatu masa kemudian ia dibolehkan semula selepas daripada itu, maka ia akan
menimbulkan kegembiraan apabila dia boleh kembali melakukannya. Khususnya bagi
orang yang sangat merasa kesusahan dan kekangan dalam menjalani ibadah puasa
tersebut. (Lathaif al-Ma’arif Fiima Lil Mawasim al-‘Amm Min al-Wazhaif: 215)
Kedua , kegembiraan ketika bertemu
Tuhannya pula bermaksud, ganjaran balasan kebaikan yang diperolehnya daripada
ibadah puasa yang dilaksanakan ketika dia bertemu Allah SWT di akhirat kelak.
Ini berdasarkan
firman Allah SWT:
وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ
تَجِدُوهُ عِندَ اللَّـهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا ۚ وَاسْتَغْفِرُوا
اللَّـهَ ۖ إِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
Maksudnya: Dan
(ingatlah), apa jua kebaikan yang kamu kerjakan sebagai bekalan untuk diri
kamu, tentulah kamu akan mendapat balasannya pada sisi Allah, -sebagai balasan
yang sebaik-baiknya dan yang amat besar pahalanya. Dan mintalah ampun kepada
Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Surah
al-Muzammil: 20)
Begitu juga
firman Allah SWT:
يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ
خَيْرٍ مُّحْضَرًا
Maksudnya:
(Ingatlah) hari (kiamat yang padanya) tiap-tiap seorang akan mendapati apa
sahaja kebaikan yang telah dikerjakannya, sedia dibentangkan (kepadanya dalam
surat-surat amalnya). (Surah Ali Imran: 30)
Justeru, apabila
orang yang telah berpuasa tersebut melihat ganjaran yang bakal diperolehinya
daripada Allah SWT, maka dia merasa gembira dengan puasa yang telah
dilaksanakannya itu dengan sebaiknya. (Lathaif al-Ma’arif Fiima Lil Mawasim
al-‘Amm Min al-Wazhaif: 216-217).
Rujukan
Irsyad al-Fatwa
khas Ramadhan no. 146.
No comments:
Post a Comment