Matan hadith
أَفْضَلُ دِيْنَارٍ
يُنْفِقُهُ الرَّجُلُ دِيْنَارٌ يُنْفِقُهُ عَلَى عِيَالِهِ، وَدِيْنَارٌ
يُنْفِقُهُ الرَّجُلُ عَلَى دَابَّتِهِ فِي سَبِيْلِ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ،
وَدِيْنَارٌ يُنْفِقُهُ عَلَى أَصْحَابِهِ فِي سَبِيْلِ اللهِ
Terjemahan
Dinar yang paling utama yang dibelanjakan oleh seseorang adalah dinar
yang dinafkahkan untuk keluarganya, dan dinar yang dibelanjakan oleh seseorang
untuk tunggangannya dalam jihad di jalan Allah ‘azza wa jalla dan dinar yang
diinfakkan oleh seseorang untuk teman-temannya di jalan Allah subhanahu wa
ta’ala.”
Takhrij
HR. Muslim no. 994, daripada Tsauban ra.
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
دِينَارٌ أَنْفَقْتَهُ فِي
سَبِيلِ اللهِ وَدِينَارٌ أَنْفَقْتَهُ فِي رَقَبَةٍ، وَدِينَارٌ تَصَدَّقْتَ بِهِ
عَلَى مِسْكِينٍ، وَدِينَارٌ أَنْفَقْتَهُ عَلَى أَهْلِكَ، أَعْظَمُهَا أَجْرًا
الَّذِي أَنْفَقْتَهُ عَلَى أَهْلِكَ
Dan dinar (harta) yang kamu belanjakan di jalan Allah dan dinar yang
kamu berikan kepada hamba (untuk membebaskan) dan dinar yang kamu sedekahkan
kepada orang miskin serta dinar yang kamu sedekahkan kepada keluargamu. Maka
yang paling besar ganjaran pahalanya adalah yang kamu sedekahkan kepada keluargamu
(HR. Muslim no. 995).
Imam al-Nawawi RA berkata bahawa memberi sedekah kepada ahli keluarga
adalah lebih afdhal (lebih baik) berbanding memberi kepada orang asing (yang
tidak mempunyai pertalian keluarga) jika mereka (ahli keluarga) berhajat kepadanya.
Tambahan pula, ahli keluarga perlu diraikan hak mereka berdasarkan pertalian
silaturrahim walaupun pertalian tersebut jauh. Ini kerana, Nabi SAW
memerintahkan kepada Abu Talhah untuk memberikan sedekahnya kepada ahli
keluarganya maka beliau memberikannya kepada Ubaiy bin Ka’ab dan Hassan bin
Thabit. Kedua sahabat ini berhimpun pada nasab datuk yang ke-7. [al-Minhaj,
86/7].
Demikian disabdakan Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam kepada sahabat
beliau, Sa’ad bin Abi Waqqash radhiallahu ‘anhu,
وَمَهْمَا أَنْفَقْتَ فَهُوَ
لَكَ صَدَقَةٌ حَتَّى الْلُقْمَةَ فِي فِي امْرَأَتِك
Apa pun yang engkau nafkahkan maka itu teranggap sebagai sedekah bagimu sehinggakan
suapan yang engkau berikan ke mulut isterimu.” (HR. Bukhari no. 5354 dan Muslim
no. 1628)
Dalam riwayat Muslim disebutkan,
وَلَسْتَ تُنْفِقُ نَفَقَةً
تَبْتَغِي بِهَا وَجْهَ اللهِ إِلاَّ أُجِرْتَ بِهَا حَتَّى الْلُقْمَةَ
تَجْعَلُهَا فِي فِي امْرَأَتِكَ
“Tidaklah engkau menafkahkan satu nafkah yang dengannya engkau mengharap
wajah Allah subhanahu wa ta’ala kecuali engkau akan diberi pahala dengannya
sampaipun satu suapan yang engkau berikan ke mulut isterimu.”
No comments:
Post a Comment