Matan hadith
من تطوع فيه بخصلة من خصال
الخير كان كمن أدى فريضة فيما سواه، ومن أدى فيه فريضة كان كمن أدى سبعين فريضة
فيما سواه
Terjemahan
Sesiapa melakukan amalan sunat, pahalanya seperti sesiapa menunaikan
amalan wajib di luar Ramadhan. Sesiapa menunaikan amalan wajib, maka seperti
dia menunaikan 70 kewajipan di luar Ramadhan.
Takhrij
HR. Ibnu Khuzaiman no. 1887, daripada Salman al-Farisi ra. Beliau (Ibnu
Khuzaimah) mengisyaratkan kedhaifannya dengan menyebut: Seandainya ia sahih (باب فضائل شهر رمضان
إن صح الخبر).
Al-Aini berkata dalam Umdatul Qari 10/384, khabar ini munkar.
Dalam sanad, terdapat perawi yang tafarrud bernama Ali bin Zaid bin
Jud’an dan dia didhaifkan para nuqqad.
Humam bin Yahya dia tsiqah tetapi ada wahm. Riwayat darinya juga munkar
dan terlalu dhaif kerana ia diriwayatkan dari jalur Yusuf bin Ziyad yang mana
Abu Hatim dan al-Bukhari menyatakan dia sebagai munkarul hadith. Al-Nasaie
mengatakan dia tidak boleh dipercayai. Maka ia jelas menunjukkan riwayat ini
terlalu dhaif/munkar kerana beliau meriwayatkan hadith yang mana Ali bin Zaid
telah bersendiri meriwayatkannya.
Manakala riwayat dari Iyas bin Abi Iyas pula cacat, sanad ini juga
munkar. Hadith ini juga dinilai munkar oleh Abu Hatim dalam al-‘Ilal 1/249, kerana
sebenarnya ia bukan riwayat Iyas tetapi Aban. Aban pula ialah perawi matruk
yang terlalu dhaif (al-Matrukin hal. 21). Imam Ahmad, Yahya bin Mian,
ad-Daruquthni, Abu Zur’ah, Abu Hatim dan Ibnu Hajar menilai Aban matruk.
Ibnu Rejab dalam Lathaif Maárif hal. 279 pula menyetujui penilaian Abu
Hatim.
Kata al-Uqaili dalam Dhu’afa’ al-Kabir 1/35, Iyas bin Abi Iyas tidak
dikenali juga dan hadithnya tidak terpelihara (munkar).
Sallam bin Salm. Beliau perawi matruk. Kata Abu Nuaim: matruk (terlalu dhaif
sehingga ditinggalkan riwayatnya) secara sepakat para ulama.
Hakim bin Hizam. Sanad ini batil.
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 21364
https://konsultasisyariah.com/25061-amal-sunah-bernilai-wajib-di-bulan-ramadhan-hadis-dhaif.html
No comments:
Post a Comment