Wednesday, 15 July 2020

Hadith apa yang baik bagi umat Islam , maka ia juga baik di sisi Allah



Matan hadith

فَمَا رَأَى الْمُسْلِمُونَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ حَسَنٌ وَمَا رَأَوْا سَيِّئًا فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ سَيِّئٌ

Terjemahan

Maka apa yang dilihat oleh kaum muslimin satu kebaikan, maka di sisi Allah adalah baik dan apa yang mereka pandang buruk, maka di sisi Allah juga buruk


Takhrij

HR. Ahmad no. 3600 daripada Ibnu Mas’ud, sanadnya hasan menurut Syeilh al-Arnauth.

Menurut Syeikh Ahmad Syakir sanadnya sahih dan mauquf kepada Ibnu Mas'ud (Al-Ihkaam fi Ushuul al-Ahkaam, karya Ibnu Hazm, tahqiq Ahmad Muhammad Syakir,  6/18).

Dan Syeikh al-Albani berkata ia hadith palsu apabila dimarfu’kan kepada Nabi Saw (Silsilah Hadith Dhaif no. 532)

Ibnu Hajar al-Asqalani berkata:

Demikian pula dikeluarkan oleh Al-Bazzaar, At-Thayalisi, At-Thabrani, dan Abu Nu'aim pada biografi Ibnu Mas'ud, serta Al-Baihaqi dalam kitab al-I'tiqad. Ia juga telah mengeluarkan atsar ini dari jalan yang lain dari Ibnu Mas'ud" (Ad-Dirayah fi takhriij Ahadiits Al-Hidayah, Ibnu Hajar al-Asqalani, tahqiq : Sayyid Abdullah Hasyim Al-Yamani, Darul Ma'rifah, 2/187).


Syarah

Yang dimaksudkan dengan "pandangan/kesepakatan kaum muslimin" dalam atsar Ibnu Mas'ud ini adalah pandangan/ijmak/kesepakatan para sahabat, sebagaimana hal ini ditunjukkan oleh konteks atsar tersebut.

Dalam riwayat Al-Hakim dalam Al-Mustadrak terdapat tambahan pada akhirnya:


عَنْ عَبْدِ اللهِ قَالَ مَا رَأَى الْمُسْلِمُوْنَ حَسَنًا فَهُوَ عِنْدَ اللهِ حَسَنٌ وَمَا رآهُ الْمُسْلِمُوْنَ سَيِّئًا فَهُوَ عِنْدَ اللهِ سَيِّءٌ وَقَدْ رَأَى الصَّحَابَةُ جَمِيْعًا أَنْ يَسْتَخْلِفُوا أَبَا بَكْرٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ،

Dari Abdullah bin Mas'ud ia berkata, "Apa yang dipandang oleh kaum muslimin baik maka ia di sisi Allah juga baik, dan apa yang dipandang kaum muslimin buruk maka ia di sisi Allah juga buruk. Dan para sahabat seluruhnya telah memandang untuk mengangkat Abu Bakar radhiallahu 'anhu sebagai khalifah"


Lalu Imam Al-Hakim berkata,  هَذَا حَدِيْثٌ صَحِيْحُ الإِسْنَادِ وَلَمْ يُخْرِجَاه"  Ini adalah hadith yang sanadnya sahih dan tidak dikeluarkan oleh Al-Bukhari dan Muslim" (Al-Mustadrak no. 4465, dan pensahihan Al-Hakim disepakati oleh Az-Zahabi)

Sangatlah jelas bahawasanya Ibnu Mas'ud berdalil dengan atsar ini untuk menyatakan bahawa ijmak para sahabat adalah benar di sisi Allah. Dan Ibnu Mas'ud lebih memahami dengan apa yang beliau ucapkan/riwayatkan.

Kerana ال (alif laam) yang terdapat dalam lafaz الْمُسْلِمُوْنَ bukanlah alif lam untuk istighraq (yang memberikan faedah keumuman, sehingga mencakupi seluruh kaum mulsimin), akan tetapi  di sini adalah ال untuk al-'ahd, iaitu yang bermaksud kaum muslimin di sini adalah para sahabat secara khusus, sebagaimana yang ditunjukkan oleh konteks lengkap atsar tersebut dan sebagaimana yang dipahami oleh Ibnu Mas'ud sendiri.

Makna dari "kaum muslimin" dalam atsar tersebut harus dibawakan kepada makna ijmak para ulama, sebagaimana yang telah terjadi di zaman para sahabat, tatkala para sahabat berijmak dan bersepakat untuk mengangkat Abu Bakr radhiallahu 'anhu sebagai khalifah pengganti Nabi shallallahu 'alaihi wa sallam. Pemahaman inilah yang telah difahami oleh banyak ulama.



Abu Bakar As-Sarakhsi Al-Hanafi (wafat 490 H), ia berkata,

وفي قوله ما رآه المسلم حسنا بيان أن إجماع أهل كل عصر حجة

"Dan pada perkataannya "Apa yang dipandang kaum muslimin baik…" penjelasan bahawa ijmak kaum muslimin pada setiap masa adalah hujjah" (Ushul As-Sarakhsiy, tahqiq : Abu al-Wafaa Al-Afghani, Lajnah Ihyaa al-Ma'aarif An-Nu'maaniyah 1/319).



Al-'Izz bin Abdis Salaam As-Syafi'i (wafat 660 H) mengulas hadith ini berkata,

Jika hadith tersebut sahih maka yang dimaksudkan dengan kaum muslimin adalah Ahlul ijmak, Wallahu a'lam" (Al-Fatawa li Al-Imaam al-'Izz bin Abdis Salam, tahqiq : Abdurrahman bin Abdil Fattaah, Darul Ma'rifah, cetakan pertama, hal 42).



Ibnu Katsir berkata : 

Pada atsar ini ada hikayat Ijmak dari para sahabat dalam mendahulukan Abu Bakar sebagai khalifah" (iaitu atsar Ibnu Mas'ud) (Al-Bidaayah wa an-Nihayah, tahqiq : Abdullah At-Turki, Dar Hajr,  14/386).



Asy Syathibi rahimahullah berkata:

 إن ظاهره يدل على أن ما رآه المسلمون بجملتهم حسناً؛ فهو حسنٌ، والأمة لا تجتمع على باطلٍ، فاجتماعهم على حسن شيءٍ يدل على حسنه شرعاً؛ لأن الإجماع يتضمن دليلاً شرعياً”.

“Sesungguhnya zahirnya menunjukkan bahawa apa yang dianggap oleh kaum muslim secara menyeluruh baik, maka ia adalah baik, kerana umat ini tidak berkumpul di atas kebatilan. Jadi, kesepakatan mereka atas kebaikan sesuatu menunjukkan kebaikannya secara syariat, kerana ijma’ mencakupi dalil yang sayrie. (Al-I'tisham 2/655).


Maka terbantahlah para pendukung bidaah hasanah, kerana bidaah hasanah tidak pernah disepakati oleh ahli ijma' pun (Al Luma’ Fi Ar Radi ‘Ala Muhassin Al Bida’, hal. 30-31).

Imam Syafi’i berkata, 


“ini menunjukkan bahawasanya tidak boleh seorangpun selain Rasulullah shallallahu ‘alayhi wasallam untuk mengatakan dengan tanpa dalil, hanya sebatas dengan menganggap baik saja”

Kerana kata beliau (Imam Syafi’i)

فإن القول بما استحسن شيء يُحدثه لا على مثال سبق

“Kerana hanya berpendapat dengan istihsan saja/menganggap baik saja, itu perkara yang diada-adakan” [Ar-Risalah hal. 25]

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...