Dari Ibnu Umar radhiyallahu ‘anhuma, beliau menceritakan,
اتخذ رسول الله صلى الله
عليه وسلم خاتما من ورق فكان في يده ثم كان في يد أبي بكر ويد عمر ثم كان في يد
عثمان حتى وقع في بئر أريس نقشه : محمد رسول الله
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membuat cincin dari perak.
Pertama beliau yang memakai, kemudian dipakai Abu Bakar, kemudian Umar,
kemudian dipakai Utsman, hingga akhirnya terjatuh di sumur air Arisy. Ukirannya
bertuliskan: Muhammad Rasulullah. (HR. Bukhari no. 5873, Muslim no. 2091, Nasai
no. 5293, dan yang lainnya)
Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, beliau menceritakan,
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اتَّخَذَ خَاتَمًا مِنْ فِضَّةٍ، وَنَقَشَ فِيهِ:
مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، وَقَالَ: «إِنِّي اتَّخَذْتُ خَاتَمًا مِنْ وَرِقٍ،
وَنَقَشْتُ فِيهِ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ، فَلاَ يَنْقُشَنَّ أَحَدٌ عَلَى
نَقْشِهِ»
Bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam membuat cincin dari
perak, dan diukir: Muhammad Rasulullah. Kemudian Beliau bersabda, “Sesungguhnya
aku membuat cincin dari perak, dan aku ukir Muhammad Rasulullah. Kerana itu,
jangan ada seorangpun yang mengukir dengan tulisan seperti ini.” (HR. Bukhari no.
5877)
Larangan untuk membuat cincin dengan ukiran seperti ukiran cincin
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, Muhammad Rasulullah. al-Hafiz Ibn
Hajar menjelaskan, ’Kerana dalam cincin itu ada tulisan nama beliau, dan status
beliau. Beliau membuat demikian sebagai ciri khas beliau, yang membezakan
dengan lainnya. Jika selain itu, dibolehkan untuk membuat ukiran cincin seperti
itu, maka tujuan ini tidak terwujud.’ (Fathul Bari, 10/324).
Berkaitan isu ini, terdapat petunjuk daripada Nabi S.A.W berdasarkan
sebuah riwayat daripada Saidina Anas Bin Malik R.anh beliau berkata:
أَنَّ النَّبِيَّ ـ صلى الله
عليه وسلم ـ كَانَ إِذَا دَخَلَ الْخَلاَءَ وَضَعَ خَاتَمَهُ
Sesungguhnya Nabi S.A.W apabila masuk ke dalam tandas, baginda akan
menanggalkan cincinnya. (HR. Ibnu Majah no. 303, dhaif Syeikh al-Albani)
Berdasarkan hadith ini, para fuqaha menyatakan beberapa pandangan.
Kata
Imam Ibn Qudamah Al-Maqdisi Rahimahullah: Apabila seseorang itu hendak masuk ke
dalam bilik air dan terdapat bersamanya sedikit daripada sebutan nama Allah
maka disunatkan untuknya membukanya. Lihat Al-Mughni, Ibn Qudamah (1/167).
Kata Imam Al-Mardawi dari kalangan pembesar mazhab Hanbali: Pendapat
yang sahih dalam mazhab (Hanbali): Makruh bagi seseorang itu masuk ke dalam
bilik air dengan membawa sesuatu yang terdapat padanya nama Allah. (Al-Insaf,
Al-Mardawi 1/94-95).
Kata Al-Syeikh Muhammad bin Abd al-Rahman Al-Mubarakfuri apabila
mensyarahkan hadis ini: Apabila Rasulullah S.A.W hendak masuk ke dalam bilik
air baginda menanggalkan cincinnya daripada jarinya.
Beliau juga turut menukilkan kata-kata Al-Syeikh ‘Ali Al-Qari yang
mengatakan: Ini kerana ukirannya (cincin) adalah Muhammad Rasulullah. Dan pada
hadis ini menunjukkan bahawa orang yang sedang beristinja’ itu perlu
menanggalkan sesuatu yang terdapat nama Allah, nama Rasul-Nya, dan juga ayat
al-Quran. Kata Ibn Hajar: Faedah yang diperoleh adalah disunatkan bagi sesiapa
yang ingin menunaikan hajatnya (membuang air) untuk menanggalkan semua yang
terdapat pada dirinya dari sesuatu yang dimuliakan seperti nama Allah atau nama
Nabi. Sekiranya dia menyelisihinya maka perbuatan itu adalah makruh. (Tuhfah
Al-Ahwazi, Al-Mubarakfuri 5/3480).
Rujukan
Irsyad al-Fatwa no. 178
No comments:
Post a Comment