Monday, 7 September 2020

Hadith palsu seputar zulhijah dan hari arafah


Matan hadith

من صام العشر فله بكل يوم صوم شهر ، وله بصوم يوم التروية سنة ، وله بصوم يوم عرفة سنتان

Terjemahan

Barangsiapa yang berpuasa sepuluh hari bulan Zulhijjah maka baginya untuk setiap harinya seperti puasa sebulan, dan baginya untuk puasa hari tarwiyah seperti setahun, dan baginya untuk puasa hari Arafah seperti puasa dua tahun

Takhrij

HN. Ibnu Jauzi dalam kitab Al-Maudhuat 2/565 daripada Ibnu Abbas ra. Dihukumi palsu oleh Ibnu Jauzi. Dinilai palsu juga oleh as-Suyuthi dalam kitab Al Aali 2/107-108, dan Asy-Syaukani dalam kitab Al Fawaid no. 96 dan Ibnu Iraq al-Kinani dalam Tanzih Syariah 2/156.




Matan hadith

من صام آخر يوم من ذي الحجة ، وأول يوم من المحرم ، فقد ختم السنة الماضية ، وافتتح للسنة المستقبلة بصوم ، جعله الله كفارة خمسين سنة

Terjemahan

Barangsiapa berpuasa pada hari terakhir bulan Zulhijjah, dan hari pertama bulan Muharram, maka sungguh dia telah menyempurnakan puasa tahun lalu, dan membuka tahun depan dengan puasa, Allah menjadikannya penebus dosa selama lima puluh tahun

Takhrij

HN. Ibnu Jauzi dalam kitab Al-Maudhuat 2/566 daripada Ibnu Abbas ra. Dihukumi palsu oleh Ibnu Jauzi dan as-Suyuthi dalam kitab Al Aali 2/108, dan Asy-Syaukani dalam kitab Al Fawaid no. 96.




Matan hadith

من صلى يوم عرفة بين الظهر والعصر أربع ركعات ، يقرأ في كل ركعة بفاتحة الكتاب مرة ، وقل هو الله أحد خمسين مرة ، كتب الله له ألف ألف حسنة ....إلخ

Terjemahan

Barangsiapa yang solat pada hari Arafah antara Zuhur dan Asar empat rakaat, dia membaca setiap rakaatnya Al-Fatihah sekali, dan Qul Huwallahu Ahad lima puluh kali, maka Allah menulis untuknya sejuta kebaikan…"

Takhrij

HN. Ibnu Jauzi dalam kitab Al-Maudhuat 2/448 daripada Abu Hurairah ra. Dihukumi palsu oleh Ibnu Jauzi, dan Asy Syaukani dalam kitab Al-Fawaid no. 53.




Matan hadith

من صلى يوم عرفة ركعتين يقرأ في كل ركعة بفاتحة الكتاب ثلاث مرات .... إلا قال الله عز وجل : أشهدكم أني قد غفرت له

Terjemahan

Barangsiapa solat pada hari Arafah dua rakaat membaca pada setiap rakaatnya Al-Fatihah tiga kali…..kecuali Allah Azza Wajalla berkata: Aku bersaksi pada kalian bahawa Aku Telah Mengampuninya.

Takhrij

HN. Ibnu Jauzi dalam kitab Al-Maudhuat 2/449 daripada Ibnu Mas’ud ra. Dihukumi palsu oleh Ibnu Jauzi dan Asy Syaukani dalam kitab Al-Fawaid no. 53.




Matan hadith

من صلى ليلة النحر ركعتين يقرأ في كل ركعة بفاتحة الكتاب خمس عشرة مرة ، وقل هو الله أحد خمس عشرة مرة .... جعل الله اسمه في أصحاب الجنة ... إلخ

Terjemahan

Barangsiapa yang solat malam hari raya kurban dua rakaat membaca pada setiap rakaat Al-Fatihah lima belas kali, dan Qul Huwallahu Ahad lima belas kali….maka Allah Memasukkan namanya diantara penghuni syurga…

Takhrij

HN. Ibnu Jauzi dalam kitab Al-Maudhuat 2/450 daripada Abu Umamah ra. Dihukumi palsu oleh Ibnu Jauzi, dan Asy Syaukani dalam kitab Al-Fawaid no. 53.




Matan hadith

إذا كان يوم عرفة غفر الله للحاج ، فإذا كان ليلة المزدلفة غفر الله للتجار،.... إلخ

Terjemahan

Apabila masuk hari Arafah Allah Mengampuni jamaah haji, dan apabila malam Muzdalifah Allah mengampuni para pedagang...

Takhrij

HR. Ibnu Hibban dalam al-Majruhin 1/278, Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 13/313 daripada Abu Hurairah ra. Dihukumi palsu oleh Ibnu Hibban. Juga dihukumi palsu oleh Ibnu Jauzi dalam kitab Al Maudhuat 2/215, dan As-Suyuthi dalam kitab Al Aali 2/124, Syeikh al-Albani dalam Silsilah hadith Dhaif no. 6287.




Matan hadith

من أحيا اللَّياليَ الأربعَ وجبَت لَه الجنَّةُ ليلةَ التَّرويةِ وليلةَ عرفةَ وليلةَ النَّحرِ وليلةَ الفطرِ
Terjemahan

Dari Muaz yang disambungkan kepada Nabi : “Siapa yang menghidupkan empat malam ini maka dia berhak masuk syurga : malam tarwiyah, malam arafah, malam hari nahar, dan malam fitri”.

Takhrij

HR. Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 43/93. Hadith ini dinilai palsu oleh Ibnu Jauzi dalam al-‘Ilal Mutanahiyah 2/568 dan Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 522. Kerana terdapat perawi yang dijarh matruk oleh an-Nasaie, tertuduh dusta oleh az-Zahabi dan pendusta oleh Yahya bin Main bernama Abdurrahim bin Zaid Al-‘Ami.




Matan hadith

أفضل الأيام يوم عرفة إذا وافق يوم الجمعة وهو أفضل من سبعين حجة في غير جمعة

Terjemahan

Seutama-utama hari adalah hari Arafah apabila bertepatan dengan hari Jumaat, kerana hari itu lebih utama daripada 70 kali haji (yang mana hari Arafahnya) tidak jatuh pada hari Jumaat

Takhrij

HR. ar-Razin dalam  At-Tajrid fil Jam’i Bainas-Sihah no. 410. Al-Munawi berkata dalam Faidhul Qadir 2/28 hadith ini batil tiada asal. Syeikh al-Albani berkata dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 207, hadith batil tidak ada asal usulnya.



Matan hadith

نهى عن صوم يوم عرفة بعرفة

Terjemahan

Nabi shallallahu alaihi wasallam melarang puasa pada hari Arafah di Arafah

Takhrij

HR. Abu Daud no. 244, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath 3/81 daripada Abu Hurairah ra. Didiamkan oleh Imam Abu Daud. Didhaifkan oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 404.




Matan hadith

كان يَعدِلُ صومَه بصوم ألف يوم يعني : يوم عرفة

Terjemahan

Puasa Arafah (pahalanya) menyamai puasa selama seribu hari

Takhrij

HR. al-Uqaili dalam Dhuafa’ al-Kabir 2/141, daripada Aisyah ra. Didhaifkan oleh al-Uqaili. Syeikh al-Albani menilai hadith ini munkar dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 5191.




Matan hadith

الغسل في هذه الأيام واجبٌ , يوم الجمعة , و يوم الفطر , و يوم النحر , و يوم عرفة

Terjemahan

Mandi pada hari-hari berikut ini hukumnya wajib, iaitu; hari Jumaat, hari raya idul Fithri, hari raya Qurban, dan hari Arafah

Takhrij

HR. al-Daulabi dalam al-Kina wal Asma’ no. 1962, Ibn Syahin dalam Nasakh wal Mansukh no. 41 dan ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 4297.

As-Syaukani menilai sanadnya kelam dalam al-Sayl al-Jarar 1/118. Ibnu Rajab menilai hadith ini gharib jiddan dalam Fathul barinya 6/70, dan Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Dhaif Jami’ no. 3929.




Matan hadith

يوم عرفة ترفع جميع الأعمال إلى الله ما عدا المتخاصمين

Terjemahan

Di hari Arafah seluruh amalan diangkat menuju Allah SWT, selain amalan orang-orang yang saling bermusuhan

Takhrij

HR. Imam Muhammad al-Baqir. Imam yang diyakini oleh mazhab Syiah. Hadith ini tiada asalnya dalam kitab muktabar Sunnah (https://dorar.net/fake-hadith/750).



Rujukan

Fatwa Syabakah Islamiyah no. 227980

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...