Wednesday, 30 September 2020

Hadith turun sujud tangan dahulu atau lutut dahulu

 

 

1.Hadith Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, dia berkata: Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

 

 إِذَا سَجَدَ أَحَدُكُمْ فَلاَ يَبْرُكْ كَمَا يَبْرُكُ الْبَعِيرُ وَلْيَضَعْ يَدَيْهِ قَبْلَ رُكْبَتَيْهِ

 

Jika salah seorang dari kamu (berkehendak) sujud, maka janganlah dia menderum sebagaimana menderumnya unta, maka hendaklah dia meletakkan kedua tangannya sebelum kedua lututnya.

 

Takhrij

 

Hadits Sahih. Diriwayatkan oleh Ahmad 2/381, Abu Daud (‘Aunul Ma’bud 3/70), An-Nasaie 2/207, Ad-Darimi 1/245, Bukhari di dalam At-Tarikhul Kabir 1/1/139, Ath-Thahawi di dalam Syarh Ma’anil Atsar 1/245, Al-Hazimi di dalam Al-I’tibar (hal. 158-159), Ad-Daruquthni 1/344-345, Al-Baihaqi 2/99-100, Ibnu Hazm di dalam Al-Muhalla 4/128-129, Al-Baghawi di dalam Syarhus Sunnah 3/134-135, dari jalan Ad-Darawurdi, dia berkata: Muhammad bin Abdillah Al-Hasan bercerita kepada kami, dari Abuz Zinad, dari Al-A’raj, dari Abu Hurairah, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam.

 

Syeikh Abu Ishaq Al-Huwaini berkata: “Isnadnya sahih, tidak ada kesamaran. Tetapi Syeikhul Islam Ibnul Qayyim rahimahullah di dalam kitabnya yang istimewa, Zadul Ma’ad, menyebutkan beberapa cacatnya, tetapi berdasarkan penelitian tidaklah demikian”

 

Hadith Abu Hurairah yang sahih di atas dikuatkan lagi oleh hadith Ibnu ‘Umar:

 

 قَالَ نَافِعٌ كَانَ ابْنُ عُمَرَ يَضَعُ يَدَيْهِ قَبْلَ رُكْبَتَيْهِ وَ قَالَ : كَانَ النَّبِيُّ يَفْعَلُ ذَلِكَ

 

Nafi’ berkata: “Kebiasaan Ibnu ‘Umar meletakkan kedua tangannya sebelum kedua lututnya”.

 

Takhrij

 

Hadits Sahih. Diriwayatkan oleh Bukhari di dalam Sahihnya secara ta’liq (tanpa menyebutkan sanadnya), dan disambungkan sanadnya oleh Ibnu Khuzaimah 1/318-319, Ath-Thahawi di dalam Syarh Ma’anil Atsar 1/254, Ad-Daruquthni 1/344, Al-Hakim 1/226, Al-Baihaqi 2/100, Al-Hazimi di dalam Al-I’tibar (hal. 160), dari jalan Ad-Darawurdi, dari ‘Ubaidillah bin ‘Umar, dari Nafi’, dari Ibnu ‘Umar.

 

Syeikh Abu Ishaq Al-Huwaini menyatakan bahawa Al-Hakim berkata: “Sahih berdasarkan syarat Muslim” dan disepakati oleh Az-Zahabi, dan hadith itu memang sebagaimana yang dikatakan oleh keduanya.

 

Al-Mawirzi menyebutkan di dalam “Masailnya” dengan sanad yang sahih dari Al-Auzaie, bahawa dia mengatakan: “Aku mendapati orang-orang meletakkan tangan mereka sebelum lutut mereka”. Riwayat ini disebutkan oleh Al-Albani di dalam Shifatush Shalat, dan beliau menyatakan: “Ibnu Sayyidinnas berkata: “Hadith-hadith yang mendahulukan kedua tangan lebih kuat”. Ibnu Hazm berkata: “Kewajiban bagi setiap orang yang solat jika bersujud, untuk meletakkan kedua tangannya ke tanah sebelum kedua lututnya, dan itu harus”. (Al-Muhalla 4/129).

 

 

 DALIL MELETAKKAN LUTUT LEBIH DAHULU SEWAKTU AKAN SUJUD DAN BANTAHANNYA

 

 

 Dari Wail bin Hujr, dia berkata:

 

 رَأَيْتُ رَسُولَ اللهِ n إِذَا سَجَدَ يَضَعُ رُكْبَتَيْهِ قَبْلَ يَدَيْهِ وَإِذَا نَهَضَ رَفَعَ يَدَيْهِ قَبْلَ رُكْبَتَيْهِ

 

Aku melihat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, jika beliau bersujud meletakkan kedua lutunya sebelum kedua tangannya, dan jika beliau bangkit, beliau mengangkat kedua tangannya sebelum kedua lututnya.

 

Takhrij

 

Hadits Dha’if. Diriwayatkan oleh Abu Daud (‘Aunul Ma’bud 3/68-74), An-Nasaie 2/206-207, Ibnu Majah 1/287, Ad-Darimi 1/245, Ath-Thahawi di dalam Syarah Ma’anil Atsar 1/255, Ad-Daruquthni 1/345, Al-Hakim di dalam Al-Mustadrak (1/226), Ibnu Hibban no. 487, Al-Baihaqi 2/98, Al-Baghawi di dalam Syarhus Sunnah 3/133, Al-Hazimi di dalam Al-I’tibar (hal. 160-161) dari jalan Syarik An-Nakhaie, dari ‘Ashim bin Kulaib, dari bapanya, dari Wail bin Hujr.

• Imam Tirmidzi berkata: “Ini hadith Hasan Gharib. Kami tidak mengetahui seorangpun meriwayatkan seperti ini dari Syarik”.

• Al-Baghawi dan Al-Hazimi mengikutinya, dan berkata: “Hadits Hasan”.

• Al-Hakim berkata: “Sahih berdasarkan syarat Muslim” dan disepakati oleh Az-Zahabi.

 

Tetapi pernyataan di atas terhadap hadith ini tertolak, dengan penjelasan sebagai berikut: • Ad-Daruquthni berkata: “Yazid bin Harun meriwayatkan sendirian dari Syarik, dan tidak ada yang menceritakan dari ‘Ashim bin Kulaib kecuali Syarik. Sedangkan Syarik tidaklah begitu kuat jika dia meriwayatkan sendirian”.

• Al-Baihaqi (2/101)berkata: “Isnadnya dhaif”. Dia juga berkata: “Hadith ini dihitung sebagai hadith-hadith yang hanya diriwayatkan oleh Syarik Al-Qadhi, dan dia hanyalah diikuti oleh Hammam dari jalan ini, tetapi secara mursal (hanya sampai sahabat, tidak dari Nabi), inilah yang disebutkan oleh Al-Bukhari dan para hafiz terdahulu lainnya rahimahumullah”.

• Ibrahim bin Sa’id Al-Jauhari berkata: “Syarik telah keliru di dalam 400 hadith”.

• An-Nasaie berkata: “Dia tidaklah kuat”.

• Yahya bin Sai’d juga sangat melemahkannya.

• Syeikh Abu Ishaq Al-Huwaini menyatakan: “Perkataan dari para mereka inilah yang menentramkan jiwa seorang yang adil. Kerana sesungguhnya tidaklah diketahui yang mengikuti Syarik kecuali Hammam, itupun Hammam menyelisihinya dalam isnadnya.  Sedangkan Syarik adalah perawi yang buruk hafalannya, sedangkan perawi yang buruk hafalannya tidaklah dipakai sebagai hujjah jika dia bersendirian, apalagi jika dia menyelisihi!”.

• Beliau juga menyatakan: “Dengan demikian perkataan Tirmidzi bahwa hadits itu Hasan, tidaklah hasan (baik), lebih berat lagi perkataan Al-Hakim bahawa hadits itu: “Sahih berdasarkan syarat Muslim”, walaupun disepakati oleh Az-Zahabi! Kerana imam Muslim hanyalah menggunakan Syarik sebagai mutaba’ah (penguat), tidak menjadikannya sebagai hujjah, maka bagaimana dia termasuk syarat imam Muslim. Hal itu juga sudah dinyatakan dengan terang-terangan oleh Az-Zahabi sendiri di dalam Al-Mizan, tetapi seolah-oleh dia terlupa darinya, maka Maha Suci Allah yang tidak pernah lupa.

 

Sama dengan hadits di atas, diriwayatkan oleh Abu Daud dan Al-Baihaqi, namun dari jalan Hammam, dia berkata:

 

Muhammad bin Juhadah telah menceritakan kepada kami dari ‘Abdul Jabbar bin Wail bin Hujr, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam. Tetapi hadith ini lemah, kerana Abdul Jabbar tidak mendengar dari bapanya, sebagaimana dikatakan oleh Al-Hafiz di dalam At-Talkhish 1/254, sehingga Al-Hafiz Al-Hazimi tidak mengambilkira jalan ini sama sekali. Dia berkata (hal. 161): “Yang mursal itulah yang lebih kuat”. Dengan demikian jelaslah bahawa hadits Wail di atas memiliki dua cacat:

 

1. Kelemahan Syarik.

2. Penyelisihan Hammam.

 

 

 

Hadits Abu Hurairah, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, beilau bersabda:

 

 إِذَا سَجَدَ أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِرُكْبَتَيْهِ قَبْلَ يَدَيْهِ وَلاَ يَبْرُكْ كَبُرُوْكِ الْفَحْلِ

 

Apabila salah seorang dari kamu bersujud, maka janganlah dia memulai dengan kedua lututnya, dan janganlah dia mendekam sebagaimana mendekamnya binatang jantan.

 

Dalam lafazh lain dari Abu Hurairah, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam : أَنَّهُ كَانَ إِذَا سَجَدَ بَدَأَ بِرُكْبَتَيْهِ قَبْلَ يَدَيْهِ “Bahawa beliau apabila bersujud, beliau memulai dengan kedua lututnya sebelum tangannya”.

 

Takhrij

 

Hadith Dhaif. Kedua hadith ini asalnya satu, riwayat Ibnu Abi Syaibah 1/263; Ath-Thahawi 1/255; Al-Baihaqi 2/100; dari jalan Muhammad bin Fudhail, dari Abdullah bin Sa’id, dari datuknya, dari Abu Hurairah ra, secara marfu’ (dari Nabi). Hadith ini memiliki cacat, iaitu Abdullah bin Sa’id ini telah dinyatakn dusta oleh Yahya Al-Qaththan. Ahmad berkata: “Hadithnya munkar dan ditinggalkan”. Ibnu ‘Adi berkata: “Kebanyakan yang dia riwayatkan kelemahannya nyata”. Al-Hakim Abu Ahmad berkata: “Orang yang hadithnya pergi (lemah)”. Al-Hafizh berkata di dalam Fathul Bari 2/291: “Isnadnya dhaif.

 

 

Hadits Anas bin Malik, dia berkata:

 

 رَأَيْتُ رَسُوْلَ اللهَ n انْحَطَّ بِالتَّكْبِيْرِ فَسَبَقَتْ رُكْبَتَاهُ يَدَيْهِ

 

Aku melihat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam turun dengan bertakbir, kedua lututnya mendahului kedua tangannya.

 

Takhrij

 

Hadits Dhaif. Riwayat Ad-Daruquthni 1/345; Al-Hakim 1/226; Al-Baihaqi 2/100; Ibnu Hazm di dalam Al-Muhalla 4/129; Al-Hazimi di dalam Al-I’tibar (hal. 159); dari jalan Al-‘Ala’ bin Isma’il Al-‘Aththar, dia berkata: Hafsh bin Ghayyats telah bercerita kepada kami, dari ‘Ashim Al-Ahwal, dari Anas.

• Ad-Daruquthni, juga diikuti Al-Baihaqi, berkata: “Al-‘Ala’ bin Isma’il bersendirian (meriwayatkan) dari Hafsh di dalam isnad ini “.

• Al-Hafizh berkata di dalam At-Talkhish 1/254: “Al-Baihaqi berkata di dalam Al-Ma’rifah: Al-‘Ala’ bin (meriwayatkan) sendirian, sedangkan dia itu majhul (tidak dikenal)”. Ibnul Qayyim menyetujuinya.

• Setelah diketahui cacat hadith ini, maka tertolaklah perkataan Al-Hakim bahawa hadith ini: “Sahih berdasarkan syarat Bukhari dan Muslim”, walaupun disepakati oleh Az-Zahabi!

• Ibnu Abi Hatim menukilkan tentang hadith ini dari bapanya di dalam Al-‘ilal 1/188: “Hadith Munkar”. Ibnul Qayyim menyetujuinya.

• Cacat lain hadith ini adalah, bahawa ‘Umar bin Hafsh, perawi yang paling terpercaya yang meriwayatkan dari bapanya (Hafsh bin Ghayyats), telah menyelisihi Al-‘Ala’ (perawi hadith di atas). Yaitu dia meriwayatkan dari bapanya bahawa Umar bin Khaththablah yang meletakkan dua tangannya itu lebih dulu sebelum dua lututnya. Umar bin Hafsh bin Ghayyats berkata: bapakku telah bercerita kepada kami, dia berkata: A’masy telah bercerita kepada kami, dia berkata: Ibrahim telah bercerita kepada kami, dari para sahabat Abdullah, iaitu: ‘Alqamah dan Al-Aswad, keduanya berkata:

 

 حَفِظْنَا عَنْ عُمَرَ فِيْ صَلاَتِهِ أَنَّهُ خَرَّ بَعْدَ رُكُوْعِهِ عَلَي يَدَيْهِ قَبْلَ رُكْبَتَيْهِ

 

Kami menghafal dari Umar (bin Al-Khathtahb) di dalam solatnya, bahawa dia turun setelah rukuknya di atas kedua tangannya sebelum kedua lututnya.

 

Dan cacat ini telah diakui oleh Al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah di dalam Al-Lisan, dia berkata: “Umar bin Hafsh bin Ghayyats telah menyelisihi-nya (Al-‘Ala’), sedangkan dia adalah manusia yang paling terpercaya yang meriwayatkan dari bapanya, dia meriwayatkan dari bapanya, dari A’masy, dari Ibrahim, dari ‘Alqamah, dan lainnya, dari Umar bin Al-Khattab secara mauquf (hanya sampai sahabat Umar), inilah yang mahfuz (lebih terjaga)”.

 

Dikatakan oleh Ibnu Hazm rahimahullah, seandainya hadith ini sahih, tetap tidak dapat menjadi hujjah, kerana dua perkara:

a. Di dalam hadith Anas ini tidak ada keterangan bahawa Rasulullah n meletakkan kedua lututnya sebelum kedua tangannya, kerana yang disebutkan hanyalah kedua lutut dan kedua tangan saja. Boleh jadi yang mendahului itu adalah gerakan keduanya, bukan di dalam meletakkannya. Dengan demikian kedua riwayat itu sesuai.

b. Jika di dalam hadits itu ada dalil meletakkan kedua lutut sebelum kedua tangan, maka itu menunjukkan asal perbuatan itu boleh. Tetapi hadith Abu Hurairah menambah syariat baru –tanpa keraguan- iaitu menghilangkan kebolehan tersebut, melarangnya –dengan yakin- , maka tidak boleh meninggalkan yang yakin kerana persangkaan yang dusta!”

 

 

Hadith Sa’ad bin Abi Waqqas, dia berkata:

 

 كُنَّا نَضَعُ الْيَدَيْنِ قَبْلَ الْرُكْبَتَيْنِ فَأُمِرْنَا بِوَضْعِ الْرُكْبَتَيْنِ قَبْلَ الْيَدَيْنِ

 

Kami dahulu meletakkan kedua tangan sebelum kedua lutut, kemudian kami diperintahkan untuk meletakkan kedua lutut sebelum kedua tangan.

 

Takhrij

 

Hadits Dhaif. Riwayat Ibnu Khuzaimah 1/319 dan Al-Baihaqi 1/100, dari jalan Ibrahim bin Isma’il bin Yahya Ibnu Salamah bin Kumail, dia berkata: bapaku telah menceritakan kepadaku, dari bapanya, dari Salamah, dari Mush’ab Ibnu Sa’ad bin Abi Waqqash, dari bapanya. Sebagian ulama (seperti: Al-Khaththabi, Ibnu Khuzaimah, dan Ibnul Qayyim) menyatakan bahawa hadits ini menasakh (menghapuskan) hadits yang melarang meletakkan kedua lutut sebelum kedua tangan. Tetapi pendapat mereka tertolak, kerana hadits ini dhaif, sedangkan yang dinasakh (dihapuskan) adalah hadith yang sahih!

 

Bagaimana boleh diterima hadits dhaif menasakh (menghapuskan) hadith sahih? Hadith ini memiliki dua cacat:

 

a. Tentang Ibrahim bin Isma’il ini, Ibnu Hibban dan Ibnu Numair berkata: “Di dalam riwayatnya dari bapanya terdapat sebahagian hal-hal yang mungkar”. Dan Al-‘Uqaili menyatakan: “Ibrahim tidaklah menegakkan hadith itu”.

b. Bapanya, yaitu Isma’il bin Yahya, perawi matruk (yang ditinggalkan), sebagaimana dikatakan oleh Al-Azdi dan Ad-Daruquthni. Dan Ibnu Hajar juga telah mengisyaratkan hal itu di dalam Fathul Bari: “Ibnu Khuzaimah menyangka adanya naskh (penghapusan hukum), seandainya hadith yang menghapuskan itu sahih, nescaya hal itu telah menyelesaikan perselisihan. Tetapi hadith itu termasuk hadith-hadith yang hanya diriwayatkan oleh Ibrahim bin Isma’il bin Yahya Ibnu Salamah bin Kumail dari bapanya, sedangkan keduanya lemah”. Syeikh Al-Albani ketika membantah pernyataan Al-Khaththabi tentang nasakh (penghapusan hukum) tersebut, menyatakan: “ Hafiz Al-Hazimi berkata: “Persangkaan Al-Khaththabi tentang nasakh (penghapusan hukum) ini jauh dari kebenaran, kerana dua sisi:

 

a. hadits Abu Hurairah (yang dihapuskan) isnadnya sahih, sedangkan hadith Wail dhaif.

b. hadits Abu Hurairah (yang dihapuskan) merupakan perkataan, sedangkan hadith Wail perbuatan. Sedangkan perkataan didahulukan daripada perbuatan pada saat adanya pertentangan.

 

Ada lagi sisi ketiga, iaitu bahawa hadits Abu Hurairah memiliki penguat dari perbuatan Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, maka mengambil perbuatan beliau yang sesuai dengan perkataannya lebih utama daripada mengambil perbuatan beliau yang menyelisihi perkataannya. Ini adalah jelas, tidak akan tersembunyi, insya Allah. Dan itulah pendapat Malik, dan Ahmad, sebagaimana disebutkan di dalam At-Tahqiq karya Ibnul Jauzi”. (Al-Misykah 1/282)

 

 

Hadith Wail bin Hujr, dia berkata:

 

 صَلَّيْتُ خَلْفَ النَّبِيِّ ثُمَّ سَجَدَ فَكَانَ أَوَّلَ مَا وَصَلَ إِلَي اْلأَرْضِ رُكْبَتَاهُ

 

Aku solat di belakang Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, kemudian belaiu bersujud, maka yang pertama kali sampai ke bumi adalah kedua lututnya.

 

Takhrij

 

Hadits Dhaif. Riwayat Al-Baihaqi 2/99, dari jalan Muhammad bin Hujr, dia berkata: Sa’id bin Abdul Jabar bin Wail telah menceritakan kepada kami, dari ibunya, dari Wail bin Hujr. Hadith ini memiliki dua cacat:

 

a. Muhammad bin Hujr ini, Al-Bukhari berkata: “Padanya ada beberapa pandangan”. Az-Zahabi berkata: “Dia memiliki riwayat-riwayat yang mungkar”.

b. Sa’id bin Abdul Jabar, an-Nasaie berkata: “Dia tidaklah kuat”. Dan dia bukanlah Sa’id bin Abdul Jabar Al-Qurasyi, kerana perawi ini termasuk guru imam Muslim.

 

Diriwayatkan bahawa Abdullah bin Mas’ud biasa meletakkan kedua lututnya sebelum kedua tangannya.

 

Takhrij

 

Diriwayatkan oleh Ath-Thahawi 1/256, dari jalan Hammad bin Salamah dari Al-Hajjaj bin Artha-ah, Ibrahim An-Nakhaie berkata: “Dihafal dari Abdullah bin Mas’ud bahawa kedua lututnya turun ke tanah sebelum kedua tangannya”. Tetapi isnadnya dhaif, lemah, selain juga mauquf (hanya sampai sahabat). Al-Hajjaj bin Artha adalah perawi lemah dan mudalis (perawi yang suka menyamarkan hadith), dan dia telah menggunakan perkataan yang menunjukkan tadlis (penyamaran). Kemudian bahawa Ibrahim An-Nakha’i tidak bertemu Abdullah bin Mas’ud. Seandainya sahihpun, maka riwayat ini bukanlah hujjah, kerana riwayatnya mauquf, sedangkan Sunnah Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam tidaklah dipertentangkan dengan perbuatan sahabat.

 

 

SYUBHAT-SYUBHAT DAN BANTAHANNYA

 

Syeikhul Islam Ibnul Qayyim rahimahullah di dalam Zadul Ma’ad, menyebutkan beberapa cacat hadith Abu Hurairah (hadit no. 1 di atas), yang kemudian hal itu diikuti oleh orang-orang lain setelah beliau!, tetapi berdasarkan penelitian tidaklah demikian, inilah secara ringkas bantahan terhadap hal tersebut:

 

1.       Bahawa hadith Wail (meletakkan lutut dahulu) lebih kuat dari pada hadith Abu Hurairah (meletakkan tangan lebih dahulu).

 

Bantahan: Penjelasan kami di atas telah menunjukkan bahawa hadits Wail adalah hadith dhaif, sedangkan hadith Abu Hurairah adalah hadith sahih.

 

 

1.       Bahawa hadith Abu Hurairah kemungkinan matannya (teksnya) terbalik dari sebahagian perawi, kerana awal perkataan menyelisihi akhir perkataan. Kemungkinan yang benar: “Hendaklah ia meletakkan dua lututnya lebih dahulu daripada dua tangannya”. Sebagaimana diriwayatkan pada hadith lain.

 

Bantahan: Bahawa hadith Abu Hurairah (meletakkan tangan lebih dahulu) adalah sahih, dan seluruh hadith yang bertentangan dengan ini adalah dhaif, sehingga tidak dapat diterima untuk membuat kemungkinan-kemungkinan berdasarkan hadith yang dhaif.

 

 

2.       Bahawa jika hadith Abu Hurairah sahih, maka hadith itu mansukh (dihapuskan hukumnya).

 

Bantahan: Hadith-hadith yang dikatakan menghapuskan semuanya dhaif sebagaimana di atas, sehingga pernyataan itu tidak dapat diterima.

 

 

3.       Hadith Abu Hurairah matannya (teksnya) mudhtharib (goncang), sehingga termasuk lemah.

 

Bantahan : Hadith mudhtharib (goncang) adalah hadith yang diriwayatkan dengan teks yang berbeza-beza, yang hampir sama. Lalu perbezaan itu mungkin dari satu perawi, iaitu seorang perawi meriwayatkan dengan teks yang berbeza-beza, atau dari banyak perawi yang setiap perawi meriwayatkan teks yang berbeza-beza dari perawi yang lain. Mudhtharib (kegoncangan) ini menunjukkan lemahnya hadith. Tetapi jika salah satu dari riwayat, atau beberapa riwayat dapat dinyatakan lebih kuat daripada yang lain, dengan kekuatan hafalan perawinya, atau lama bergaulnya, atau lain-lain bentuk tarjih (penguatan), maka yang dipegangi adalah yang lebih kuat, dan hadith itu bukan menjadi hadith mudhtharib. Inilah kaedah yang telah dibuat oleh para pendahulu kita tentang hadith yang diperselisihkan dalam masalah hadith mudhtharib. Jika hal ini telah diketahui, maka hadith Abu Hurairah ini tidak termasuk hadith mudhtharib, kerana telah diketahui mana yang lebih kuat di antara riwayat yang diperselisihkan.

 

 

4.       Bahawa perawi hadith Abu Hurairah ada pembicaraan. Al-Bukhari berkata: “Aku tidak mengetahui apakah Muhammad bin Abdillah Al-Hasan mendengar dari Abuz Zinad atau tidak…”

 

Bantahan : Perkataan imam Al-Bukhari ini bukanlah celaan sama sekali, kerana syarat Al-Bukhari telah ma’ruf, sedangkan majoriti ulama menyelisihinya, iaitu mereka berpendapat perawi dapat diterima dengan hidup semasa dengan yang diambil riwayatnya dan aman dari tadlis (penyamaran). Ibnu Turkumani berkata di dalam Al-Jauhar An-Naqi: “Muhammad bin Abdillah Al-Hasan dinyatakan terpercaya oleh Nasaie, sedangkan perkataan Al-Bukhari bahawa dia (Muhammad) tidak diikuti hadithnya bukanlah celaan yang nyata, sehingga tidak bertentangan dengan pernyataan terpercaya oleh Nasaie (terhadap : “Muhammad bin Abdillah Al-Hasan)”. Al-Mubarakfuri berkata di dalam Tuhfatul Ahwadzi 2/135: “Sedangkan perkataan Al-Bukhari bahawa dia (Muhammad) tidak diikuti hadithnya, maka tidaklah mengapa, kerana Muhammad bin Abdillah Al-Hasan adalah perawi yang terpercaya, dan hadithnya memiliki penguat dari hadith Ibnu Umar”. Juga Asy-Syaukani telah menyatakan demikian di dalam Nailul Authar 2/284. Syeikh muhaddith Abul Asybal Ahmad bin Muhammad Syakir berkata di dalam komentarnya terhadap Al-Muhalla 4/128-130, setelah membawakan hadith Abu Hurairah: “Isnad hadith ini sahih, Muhammad bin Abdillah Al-Hasan, adalah nafsu zakiyah (ini gelarnya, yang ertinya jiwa yang suci), dia seorang yang terpercaya”. Al-Bukhari telah menyatakan cacat hadith itu bahawa dia tidak mengetahui apakah Muhammad bin Abdillah Al-Hasan mendengar dari Abuz Zinad atau tidak, tetapi ini bukanlah cacat yang (merosakkan), kerana syarat Al-Bukhari telah ma’ruf tidak diikuti oleh seorangpun, sedangkan Abuz Zinad wafat di Madinah 130 H, dan Muhammad adalah orang Madinah juga, menguasai Madinah, lalu terbunuh 145 H, dengan umur 53 tahun, sehingga telah bertemu lama dengan Abuz Zinad.

 

 

5.       Ad-Daruquthni menyatakan bahawa “Ad-Darawurdi sendirian menceritakan dari Muhammad bin Abdillah Al-Hasan. Juga Ashbagh bin Al-Faraj sendirian menceritakan dari Ad-Darawurdi”.

 

Bantahan: a. Ad-Darawurdi perawi terpercaya, sehingga meriwayatkan sendirian tidak membahayakan. b. Sebenarnya dia tidak bersendirian , bahkan telah diikuti oleh Abdullah bin Nafi’ dari Muhammad bin Abdullah, Pada riwayat Abu Daud no. 841, Nasaie 2/208, Tirmidzi 2/57-58 (Syakir). Perkataan Ad-Daruquthni itu telah dibantah oleh Al-Hafiz Al-Mundziri dengan pernyatan seperti itu. Dan Asy-Syaukani berkata: “Tidak mengapa bersendiriannya Ad-Darawurdi, kerana imam Muslim telah mengeluarkan riwayatnya dan berhujjah dengannya di dalam Sahih Muslim, demikian juga imam Bukhari mengeluarkan riwayatnya dan berhujjah dengannya”. Dan hal ini diakui oleh Al-Mubarakfuri penulis Tuhfatul Ahwadzi.

 

 

6.       Bahawa hadits Wail (meletakkan lutut dahulu) memiliki riwayat-rawayat lain yang menguatkan, sedangkan hadith Abu Hurairah (meletakkan tangan lebih dahulu) tidak.

 

Bantahan : Sesungguhnya hadit Abu Hurairah adalah sahih, dan memiliki riwayat-riwayat sahih lain yang menguatkan. Sedangkan hadith Wail adalah hadith lemah, dan seluruh riwayat-rawayat lain yang menguatkan juga lemah, sebagaimana telah dipaparkan di atas.

 

 

7.       Syeikhul Islam Ibnul Qayyim berkata: “Lutut unta tidaklah pada tangannya, dan jika mereka mengistilahkan dua tangan itu dengan dua lutut, maka itu hanyalah secara umum! Dan bahawa pendapat lutut unta pada tangannya itu tidak dikenal oleh ahli bahasa”.

 

Bantahan : “Syeikh Abu Ishaq Al-Huwaini berkata: “Perkataan ini perlu diperiksa, lutut onta adalah pada tangannya, itulah yang dinyatakan oleh ahli bahasa, walaupun diingkari oleh Syeikhul Islam (Ibnul Qayyim). Ibnul Mandzur berkata di dalam Lisanul ‘Arab 14/236: “Dan lutut unta pada tangannya”. Al-Azhari berkata di dalam Tahdzibul Lughah 10/216: “Dan lutut unta pada tangannya”. Ibnul Sayyidah berkata di dalam Al-Muhkam wal Muhith 7/16: “Dan setiap yang memiliki empat kaki dua lututnya pada kedua tangannya”. Ibnu Hazm berkata di dalam Al-Muhalla 4/129: “Dan kedua lutut unta adalah pada lengan (tangan)nya”. Mengomentari perkataan Abu Hurairah dengan sanad yang sahih: “Janganlah salah seorang dari kamu menderum seperti menderumnya unta lari”, As-Saraqasbithi berkata di dalam Gharibul Hadith 2/70: “Ini adalah di dalam sujud, iaitu janganlah seseorang menjatuhkan dirinya sama sekali sebagaimana dilakukan unta lari yang tidak tenang terus menerus, tetapi hendaklah dia turun dengan tenang meletakkan kedua tangannya lalu kedua lututnya”. [Sifat Solat Nabi, Al-Albani] Demikian juga hal itu dikuatkan oleh kisah Suraqah bin Malik riwayat Bukhari 7/239 dan Ahmad 4/176 : “…Dan terbenamlah kedua tangan unta kudaku ke dalam tanah sampai mencapai lututnya”. Ini menunjukkan bahawa lutut onta pada tangannya. Sehingga Syeikhul Islam Ibnul Qayyim tidak memiliki pegangan dalam hal ini.

 

Alhamdulillah atas seluruh taufik Allah. Dan tempat bergantung pembahasan ini adalah masalah lutut unta, dan bahawa jika telah pasti unta mendekam dengan kedua lututnya, maka wajib bagi orang yang solat untuk tidak bersujud dengan meletakkan lututnya (dahulu sebelum tangannya). Dengan ini mudah-mudahan kemusykilan menjadi hilang, alhamdulillah Yang Maha Tinggi”.

 

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata,

 

أما الصلاة بكليهما فجائزة بإتفاق العلماء إن شاء المصلى يضع ركبتيه قبل يديه وإن شاء وضع يديه ثم ركبتيه وصلاته صحيحة فى الحالتين بإتفاق العلماء ولكن تنازعوا فى الأفضل

 

Adapun solat dengan kedua cara tersebut maka diperbolehkan dengan kesepakatan ulama, kalau dia mahu maka meletakkan kedua lutut sebelum kedua telapak tangan, dan kalau mahu maka meletakkan kedua telapak tangan sebelum kedua lutut, dan solatnya sah pada kedua keadaan tersebut dengan kesepakatan para ulama. Hanya saja mereka berselisih pendapat tentang yang afdhal.” (Majmu’ Al Fatawa, 22/449).

 

Ringkasnya menurut Syaikh Abdul ‘Aziz Ath Tharifi, terdapat diskusi yang panjang tentang perselisihan ini di kalangan ulama. Pendapat yang paling baik, manakah yang mesti didahulukan apakah tangan ataukah lutut, ini menimbang pada keadaan masing-masing. Mana yang lebih mudah baginya, itulah yang ia lakukan. Ada orang yang berat badannya, ada orang yang ringan. Asasnya, tidak ada hadith sahih yang marfu’ -sampai pada Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam- yang membicarakan hal tadi. (Sifat Solat Nabi karya Syaikh Abdul ‘Aziz Ath Tharifi, hal. 129).

 

Rujukan

 

Nahyush Shuh-bah ‘Anin Nuzul Bir Rukbah Syeikh Abu Ishaq Al-Huwaini, hal. 28, 31-37, 40-47.

 

Irsyad al-Fatwa no. 110

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...