Sanad dan matan hadith
حَدَّثَنَا حَسَنٌ
حَدَّثَنَا ابْنُ لَهِيعَةَ حَدَّثَنَا أَبُو عُشَّانَةَ أَنَّهُ سَمِعَ عُقْبَةَ
بْنَ عَامِرٍ يَقُولُ لَا أَقُولُ الْيَوْمَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا لَمْ يَقُلْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ قَالَ عَلَيَّ مَا لَمْ أَقُلْ فَلْيَتَبَوَّأْ
بَيْتًا مِنْ جَهَنَّمَ وَسَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ يَقُولُ رَجُلَانِ مِنْ أُمَّتِي يَقُومُ أَحَدُهُمَا مِنْ اللَّيْلِ
فَيُعَالِجُ نَفْسَهُ إِلَى الطَّهُورِ وَعَلَيْهِ عُقَدٌ فَيَتَوَضَّأُ فَإِذَا
وَضَّأَ يَدَيْهِ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ وَإِذَا مَسَحَ رَأْسَهُ انْحَلَّتْ
عُقْدَةٌ وَإِذَا وَضَّأَ وَجْهَهُ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ وَإِذَا مَسَحَ رَأْسَهُ
انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ وَإِذَا وَضَّأَ رِجْلَيْهِ انْحَلَّتْ عُقْدَةٌ فَيَقُولُ
الرَّبُّ عَزَّ وَجَلَّ لِلَّذِينَ وَرَاءَ الْحِجَابِ انْظُرُوا إِلَى عَبْدِي
هَذَا يُعَالِجُ نَفْسَهُ مَا سَأَلَنِي عَبْدِي هَذَا فَهُوَ لَهُ
Terjemahan
Telah menceritakan kepada kami Hasan, Telah menceritakan kepada kami
Ibnu Lahi'ah, Telah menceritakan kepada
kami Abu Usyanah, bahawa ia mendengar
Uqbah bin Amir berkata, "Pada hari ini saya tidak akan mengatakan atas
nama Rasulullah sesuatu yang tidak ia
katakan. Saya mendengar Rasulullah
bersabda: "Barangsiapa mengatakan sesuatu atas namaku sengan
sesuatu yang tidak aku katakan, maka hendaklah ia bersiap-siap menempati
rumahnya di neraka jahannam." Dan saya juga mendengar Rasulullah bersabda: "Dua orang dari umatku, salah
satu darinya bangun di waktu malam lalu bersuci, sementara padanya masih terdapat
sejumlah ikatan, lalu berwudlu, maka jika ia membasuh tangannya, akan lepaslah
satu ikatan. Jika ia membasuh kepalanya, akan lepaslah satu ikatan lagi. Jika
ia membasuh wajahnya, akan lepaslah satu ikatan, dan ia mengusap kepalanya,
akan lepas pulalah satu ikatan. Kemudian ketika ia membasuh kedua kakinya maka
lepaslah satu ikatan lagi. Maka Ar-Rabb
berfirman kepada mereka yang berada di balik hijab: 'Lihatlah kepada
hambaKu ini. Ia memaksa dirinya sendiri, apa yang diminta oleh hambaKu ini maka
hal itu adalah baginya.'
Takhrij
HR. Ahmad no. 17458, Ibnu Hibban no. 1052, at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Kabir no. 843, dinilai sahih oleh
Syeikh al-Arnauth. Juga dinilai sahih oleh al-Wad’ie dalam Sahih Musnad no.
952.
No comments:
Post a Comment