Matan hadith
مَن ماتَ يومَ الجُمعةِ أو
ليلةَ الجمعةِ وُقِيَ فِتنةَ القبرِ
Terjemahan
Tidaklah seorang muslim meninggal pada hari Jumaat atau malam Jumaat
melainkan Allah melindunginya dari siksa kubur
Takhrij
HR. Tirmidzi no. 1074, Ahmad no. 6646, at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Awsath no. 3107, Ibnu Asakir dalam Ta’ziah Muslim hal. 108, Abdurrazzaq
dalam Musannafnya no. 5596, Baihaqi dalam Isbat Azab Kubur hal. 156, daripada
Abdullah bin Amru ra.
Para ulama berselisih tentang status hadith ini. Imam Tirmidzi
menyifatinya sebagai hadith gharib dan terputus sandanya. Al-Hafiz Ibnu Hajar berkata
sanadnya dhaif dalam Fathul bari 3/297. Sementara Syeikh al-Albani dalam Ahkam
Janaiz-nya (hal. 49-50) menyatakan, hadith tersebut hasan atau sahih dengan
dikumpulkan semua jalurnya.
Hadith ini menurut Imam Thabarani sanadnya bersambung (al-Mu’jamul Kabir
20/145).
Sanadnya juga didhaifkan oleh Syeikh al-Arnauth dan syeikh Ahmad Syakir
dalam takhrij Musnad.
Abu Nu’aim juga meriwayatkannya dari Jabir dengan status muttashil.
Meski bersambung sanadnya, menurut al-Hafiz al-Mundziri, hadith tersebut
tergolong dhaif dalam Faidhul Qadir 5/637).
من مات يوم الجمعة أو ليلة
الجمعة أجير من عذاب القبر وجاء يوم القيامة وعليه طابع الشهداء
Barangsiapa yang mati di hari Jumaat atau malam Jumaat maka dia
diselamatkan dari siksa kubur, dan pada hari kiamat dia dicop (sebagai bagian
dari) orang-orang yang mati syahid (HR. Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya 3/181,
daripada Jabir bin Abdillah ra. Didhaifkan oleh Ibnu Qayyim dalam al-Ruh1/351).
Menurut al-Mizzi 6/158 dalam Tahzibut Kamal, kedhaifan hadith ini
berpunca dari perawi (Rabiah bin Saif) yang dilemahkan oleh Imam Bukhari (Tarikh
Kabir 3/290) kerana banyak meriwayatkan hadith munkar, dan ad-Daruquthni pula
ia tidak apa-apa dan Ibnu Hibban berkata dalam at-Tsiqah bahawa beliau banyak
salah.
Al-Mubarakfuri dalam Syarah Sunan Tirmidzi menilai hadith ini dhaif kerana keterputusan sanad dan mempunyai
syawahid. Beliau menjelaskan makna fitnah kubur pada hadith di atas,
“Maksudnya: siksanya dan pertanyaannya. Dan itu mengandungi makna mutlak dan
taqyid. Dan makna pertama lebih tepat dengan disandarkan kepada kurnia Allah.”
(Tuhfah al-Ahwadzi 4/160).
Dalam Fatawa al-Fiqhiyyah al-Kubra, Syekh Ibnu Hajar Al-Haitami berkata,
"Merupakan ketetapan bahawa hadith dhaif, mursal, munqathi', mu'dlal, dan
mauquf dapat dipakai untuk keutamaan amal menurut jumhur ulama.”
Jalur riwayat lain:-
Dari Anas ra:-
حدثنا أبو معمر إسماعيل بن
إبراهيم حدثنا عبد الله بن جعفر عن واقد بن سلامة عن يزيد الرقاشي عن أنس قال رسول
الله صلى الله عليه و سلم : من مات يوم الجمعة وقي عذاب القبر
Telah mengkhabarkan Abu Ma’mar Ismail bin Ibrahim, Abdullah bin Ja’far
dari Waqid bin Salamah dari Yazid al-Ruqasy dari Anas, bersabda Rasulullah
shallallahu’alaihi wasallam, “Siapa saja yang meninggal pada hari jumaat maka
ia diselamatkan dari azab kubur.” (HR. Abu Ya’la dalam Musnad Abi Ya’la 7/146
no. 4113, sanadnya dhaif jiddan kerana kedhaifan perawi bernama Yazid bin Abban ar-Ruqasy menurut al-Uqaili
dalam Kamil fi-Dhuafa’ 7/92).
No comments:
Post a Comment