Matan hadith
إِنَّ الْيَتِيمَ إِذَا
بَكَى اهْتَزَّ لِبُكَائِهِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى
لِمَلَائِكَتِهِ: يَا مَلَائِكَتِي، مَنْ ذَا الَّذِي أَبْكَى هَذَا الْيَتِيمَ
الَّذِي غَيَّبْتُ أَبَاهُ فِي التُّرَابِ، فَتَقُولُ الْمَلَائِكَةُ رَبَّنَا
أَنْتَ أَعْلَمُ، فَيَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى لِمَلَائِكَتِهِ: يَا مَلَائِكَتِي،
اشْهَدُوا أَنَّ مَنْ أَسْكَتَهُ وَأَرْضَاهُ؟ أَنْ أَرْضِيَهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ
Terjemahan
Apabila anak yatim menangis maka tergoncanglah Arsy Allah Ta’alaa
kerananya, sehingga Allah Ta’alaa menyeru kepada malaikatnya "Apakah yang
menyebabkan anak itu menangis setelah ayahnya dikuburkan ?", para malaikat
berkata "Wahai Rabb, Engkau lebih Tahu apa yang terjadi", maka Allah
Ta’alaa berfirman kepada para malaikat : "Wahai malaikatKu, saksikanlah
bahawa barang siapa yang mampu menghentikan tangisan dan menyayangi mereka,
maka Aku akan menyayangi (redha) padanya di hari kiamat.
Takhrij
HR. al-Qurthubi dalam Tafsirnya 20/101, Ibnu Adi dalam al-Kamil fi
Dhuafa' 3/142, Abu Nua'im dalam Tarikh Asbahan 2/269, daripada Umar al-Khattab
ra.
Hadith ini dhaif menurut Ibnu Adi, Ibnu Qaisirani dalam Dzakirah Huffaz
2/626 kerana terdapat perawi yang matruk iaitu al-Husin bin Abi Ja’afar.
Sanadnya dhaif menurut Az-Zahabi dalam al-Uluw no. 96 dan Ibnu Irraq
al-Kinani dalam Tanzih Syariah 2/136
As-Saghani dalam Maudhuatnya no. 60 menilai hadith ini palsu
Syeikh al-Albani menilai hadith ini munkar jiddan dalam Silsilah Hadith
Dhaif no. 5852
Rujukan
Fatwa Soaljawab Islam no. 163484
No comments:
Post a Comment