Sanad dan matan kisah
حدثني أبو يوسف
يعقوب بن إبراهيم العبدي ، حدثنا عامر بن صالح ، عن هشام بن عروة ، عن أبيه ، أنه
خرج إلى الوليد بن عبد الملك حتى إذا كان بوادي القرى وجد في رجله شيئا فظهرت به
قرحة وكانوا على رواحل فأرادوه على أن يركب محملا فأبى (1) عليهم ثم غلبوه فرحلوا
(2) ناقة له بمحمل فركبها ولم يركب محملا قبل ذلك فلما أصبح تلا هذه الآية : ( ما
يفتح الله للناس من رحمة فلا ممسك لها (3) ) حتى فرغ منها فقال لقد أنعم الله على هذه الأمة في هذه المحامل
بنعمة لا يؤدون شكرها وترقى في رجله الوجع حتى قدم على الوليد فلما رآه الوليد قال
: يا أبا عبد الله اقطعها فإني أخاف أن يبالغ فوق ذلك قال : فدونك قال : فدعا له
الطبيب فقال له : اشرب المرقد قال لا أشرب مرقدا أبدا ، قال : فعذرها الطبيب
واحتاط بشيء من اللحم الحي مخافة أن يبقى منها شيء ضر فيرقى فأخذ منشارا فأمسه
بالنار واتكأ له عروة فقطعها من نصف الساق فما زاد على أن يقول : حس (4) حس فقال
الوليد : ما رأيت شيخا قط أصبر من هذا ، وأصيب عروة بابن له يقال له محمد في ذلك
السفر ودخل اصطبل دواب من الليل ليبول فركضته (5) بغلة فقتلته وكان من أحب ولده
إليه ، ولم يسمع من عروة في ذلك كلمة حتى رجع فلما كان بوادي القرى قال : ( لقينا
من سفرنا هذا نصبا (6) ) اللهم كان لي بنون سبعة فأخذت منهم واحدا وأبقيت ستة ، وكانت لي
أطراف أربعة فأخذت مني طرفا وأبقيت لي ثلاثا وايمك لئن ابتليت لقد عافيت ، ولئن
أخذت لقد أبقيت ، فلما قدم المدينة جاء رجل من قومه يقال له عطاء بن ذويب فقال :
يا أبا عبد الله والله ما كنا نحتاج أن نسابق بك ولا أن نصارع بك ولكنا كنا نحتاج
إلى رأيك والأنس بك فأما ما أصبت به فهو أمر ذخره الله لك ، وأما ما كنا نحب أن
يبقى لنا منك فقد بقي
Terjemahan
Dan pada suatu tahun dari
kekhilafahan al-Walid bin Abdul Malik (khalifah ke enam dari khalifah-khalifah
Bani Umayyah, dan pada zamannya kekuasaan Islam mencapai puncaknya), Allah Azza
wa Jalla berkehendak untuk menguji ‘Urwah bin az-Zubair dengan ujian yang
berat, yang tidak akan ada orang yang mampu bertahan menghadapinya kecuali
orang yang hatinya penuh dengan keimanan dan keyakinan. Khalifah kaum muslimin
mengundang ‘Urwah bin az-Zubair supaya mengunjunginya di Damsyiq, lalu Urwah
memenuhi undangan tersebut dan membawa serta putera tertuanya. Dan ketika sudah
datang, Khalifah menyambutnya dengan sambutan yang hangat dan memuliakannya
dengan penuh keagungan. Namun saat di sana, Allah SWT berkehendak lain, tatkala
putera ‘Urwah memasuki kandang kuda al-Walid untuk bermain-main dengan
kuda-kudanya yang tangkas, lalu salah satu dari kuda itu menendangnya dengan
keras hingga dia meninggal dunia. Belum lama sang ayah yang bersedih
menguburkan puteranya, salah satu kakinya terkena jangkitan yang dapat menjalar
ke seluruh tubuh. Betisnya membengkak dan jangkitan itu dengan sangat cepat
berkembang dan menular. Kerana itu, Khalifah memanggil para tabib dari segala
penjuru untuk tetamunya dan meminta mereka untuk mengubatinya dengan segala
cara. Akan tetapi, para tabib sepakat bahawa tidak ada jalan lain untuk
mengatasinya selain memotong kaki ‘Urwah, sebelum jangkitan itu merebak ke
seluruh tubuhnya dan meragut nyawanya. Maka, tidak ada alasan lagi untuk tidak
menerima kenyataan itu. Ketika para tabib bedah datang untuk memotong betis
‘Urwah dan membawa peralatannya untuk membelah daging serta gergaji untuk
memotong tulang, dia berkata kepada ‘Urwah, “Menurutku anda harus meminum
sesuatu yang memabukkan supaya anda tidak merasa sakit ketika kaki anda
dipotong.” Maka Urwah berkata, “O..tidak, itu tidak mungkin! Aku tidak akan
menggunakan sesuatu yang haram terhadap kesembuhan yang aku harapkan.” Maka
tabib itu berkata lagi, “Kalau begitu aku akan membius anda.” Urwah berkata,
“Aku tidak ingin, kalau ada satu dari anggota badanku yang diambil sedangkan
aku tidak merasakan sakitnya. Aku hanya mengharap pahala di sisi Allah atas hal
ini.” Ketika tabib mulai memotong kaki, datanglah beberapa orang tokoh kepada
‘Urwah, maka ‘Urwah pun berkata, “Untuk apa mereka datang?.” Ada yang menjawab,
“Mereka didatangkan untuk memegang anda, barangkali anda merasakan sakit yang
amat sangat, lalu anda menarik kaki anda dan akhirnya membahayakan anda
sendiri.” Lalu ‘Urwah berkata, “Suruh mereka kembali. Aku tidak memerlukan
mereka dan berharap kalian merasa cukup dengan zikir dan tasbih yang aku
ucapkan.” Kemudian tabib mendekatinya dan memotong dagingnya dengan alat bedah,
dan ketika sampai kepada tulang, dia meletakkan gergaji padanya dan mulai
menggergajinya, sementara ‘Urwah membaca, “Lâ ilâha illallâh, wallâhu Akbar.”
Tabib terus menggergaji, sedangkan ‘Urwah tak henti bertahlil dan bertakbir hingga
akhirnya kaki itu putus. Kemudian dipanaskanlah minyak di dalam kuali besi,
lalu kaki Urwah dicelupkan ke dalamnya untuk menghentikan darah yang keluar dan
menutup luka. Ketika itulah, ‘Urwah pengsan sekian lama yang menghalanginya
untuk membaca Kitab Allah pada hari itu. Dan itu adalah satu-satunya kebaikan
(bacaan al-Qur’an) yang terlewati olehnya semenjak dia meningkat remaja. Dan
ketika sedar, ‘Urwah meminta potongan kakinya lalu mengusap-usap dengan
tangannya dan menimang-nimangnya seraya berkata, “Sungguh, Demi Zat Yang
Mendorongku untuk mengajakmu berjalan di tengah malam menuju masjid, Dia Maha
mengetahui bahawa aku tidak pernah sekalipun membawamu berjalan kepada hal yang
haram.” Kemudian dia mengucapkan bait-bait sya’ir karya Ma’n bin Aus,
Demi Engkau, aku tidak pernah menginjakkan telapak tanganku pada sesuatu
yang meragukan
Kakiku tidak pernah mengajakku untuk melakukan kekejian
Telinga dan mataku tidak pernah menggiringku kepadanya
Pendapatku dan akalku tidak pernah menunjuk kepadanya
Ketahuilah, sesungguhnya tidaklah musibah menimpaku sepanjang masa
melainkan ia telah menimpa orang sebelumku
Al-Walid bin Abdul Malik benar-benar merasa sedih terhadap musibah yang
menimpa tamu agungnya. Dia kehilangan puteranya, lalu dalam beberapa hari
kehilangan kakinya pula, maka al-Walid tidak bosan-bosan menjenguknya dan memotivasikan
beliau untuk bersabar terhadap musibah yang dialaminya.
Kebetulan ketika itu, ada sekelompok orang dari Bani ‘Abs singgah di
kediaman Khalifah, di antara mereka ada seorang buta, lalu al-Walid bertanya
kepadanya perihal sebab kebutaannya, lalu orang itu mejawab, “Wahai Amirul
mukminin, di dalam komuniti Bani ‘Abs tidak ada orang yang harta, keluarga dan
anaknya lebih banyak dariku. Lalu aku bersama harta dan keluargaku singgah di
pedalaman suatu lembah dari lembah-lembah tempat tinggal kaumku, lalu terjadi
banjir besar yang belum pernah aku saksikan sebelumnya. Banjir itu
menghanyutkan semua yang aku miliki; harta, keluarga dana anak. Yang tersisa
hanyalah seekor unta dan bayi yang baru lahir. Sedangkan unta yang tersisa itu
adalah unta yang binal sehingga lepas. Akibatnya, aku meninggalkan sang bayi
tidur di atas tanah untuk mengejar unta tersebut. Belum begitu jauh aku
meninggalkan tempat ku hingga tiba-tiba aku mendengar jeritan bayi tersebut.
Aku menoleh namun ternyata kepalanya telah berada di mulut serigala yang sedang
menyantapnya. Aku segera menyongsongnya namun sayang aku tidak mampu
menyelamatkannya, kerana serigala telah membunuhnya. Lalu aku mengejar unta dan
ketika aku berada di dekatnya, ia menendangku dengan kakinya. Tendangan itu
mengenai wajahku, sehingga keningku robek dan mataku buta. Begitulah aku
mendapatkan diriku di dalam satu malam telah menjadi orang yang tanpa keluarga,
anak, harta dan mata.”
Maka al-Walid berkata kepada pengawalnya, “Ajaklah orang ini menemui tetamu
kita ‘Urwah bin az-Zubair. Mintalah dia mengisahkan ceritanya supaya ‘Urwah
mengetahui bahawa ternyata masih ada orang yang mengalami cubaan yang lebih
berat darinya.” Ketika ‘Urwah diangkut ke Madinah dan dipertemukan dengan
keluarganya, dia mendahului mereka dengan ucapan,
“Jangan kalian merasa ngeri terhadap apa yang kalian lihat. Allah ‘Azza
wa Jalla telah menganugerahuiku empat orang anak, lalu mengambil satu di antara
mereka dan masih menyisakan tiga orang lagi. Segala puji hanya untuk-Nya. Dan
Dia memberiku empat anggota badan, kemudian Dia mengambil satu darinya dan
menyisakan tiga untukku, maka segala puji bagi-Nya. Dia juga telah memberiku
empat buah yang memiliki hujung (kedua tangan dan kedua kaki-red.,), lalu Dia
mengambilnya satu dan menyisakan tiga buah lagi untukku. Dan demi Allah, Jika
pun Dia telah mengambil sedikit dariku namun telah menyisakan banyak untukku.
Dan jika pun Dia mengujiku satu kali namun Dia telah mengurniaiku kesihatan
berkali-kali.” Ketika penduduk Madinah mengetahui kedatangan imam dan orang
‘alim mereka, ‘Urwah bin az-Zubair, mereka berbondong-bondong datang ke
rumahnya untuk menghibur dan menjenguknya. Di antara untaian kata ta’ziah yang
paling berkesan adalah perkataan Ibrahim bin Muhammad bin Thalhah kepadanya,
“Bergembiralah wahai Abu Abdillah! salah satu anggota badan dan anakmu
telah mendahuluimu menuju syurga dan yang keseluruhannya akan mengikuti yang
sebahagiannya itu, insyaAllah Ta’ala. Sungguh, Allah telah menyisakan sesuatu
darimu untuk kami yang sangat kami perlukankan dan perlukan, iaitu ilmu, fiqih
dan pendapat anda. Mudah-mudahan Allah menjadikan hal itu bermanfaat bagimu dan
kami. Allah lah Zat Yang Maha menanggung pahala untukmu dan Yang menjamin
balasan kebaikan amalmu.”
Takhrij
Kisah ini diriwayatkan oleh Ibn Abi Duniya dalam al-Mardh wal Kifarat
no. 131-139, (matan di atas adalah dari no. 135 sahaja), al-Baihaqi dalam
Syuabul Iman 13/169 no. 10631, Ibn
Khalkan dalam Wafayat al-'Ayan 2/418-421 dan
juga Ibnu Katsir dalam Bidayah wan Nihayah 9/101-103, Az-Zahabi dalam
Siyar 'Alam an-Nubala 4/421-438, Tarikh Islam 6/247, dan ditemukan dalam
Qashasus Sahabat was Shalihin hal. 293, Dr. Abdurrahman Ra’fat Basya dalam
Suwar min Hayati at-Tabi'in no. 44, Tahdzibul Kamal, 20/20-21.
Yang sahih adalah dari no. 131 dan 134 (Islamport).
Berdasarkan dari sumber di atas, ada terdapat sedikit perbezaan pada
redaksi-redaksi:-
- ada kisah menceritakan kaki beliau dipotong sewaktu beliau solat
- ada kisah menceritakan kaki beliau dipotong diwaktu berzikir/tasbih
Laa ilaaha Illallah Allah Akbar
Dalam rantai sanad terdapat perawi yang matruk, yakni ‘Amar bin Shalih (http://hadith.islam-db.com/narrators/4103).
No comments:
Post a Comment