Monday, 14 December 2020

Hadith larangan berlumba memasak

 

Matan hadith

 

إِنَّ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- نَهَى عَنْ طَعَامِ الْمُتَبَارِيَيْنِ أَنْ يُؤْكَلَ.

 

Terjemahan

 

Sesungguhnya Nabi saw melarang untuk memakan makanan yang dimasak oleh dua orang yang berlumba 

 

Takhrij

 

HR. Abu Daud no. 3754, daripada Ibnu Abbas ra. Para perawinya tsiqah dan yang benarnya hadith ini mursal menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih 2/203. Al-Baghawi dalam Syarahus Sunnah 5/108 berkata, sampai ke Ikrimah ianya sahih, dan sampai kepada Nabi saw ianya mursal.

 

Ulama menafsirkan makna hadith ini iaitu:

والمتباريان هما المتفاخران اللذان يتنافسان، وكل واحد منهما يريد أن يغلب الآخر، ويكون ذلك من قبيل الرياء والسمعة والمراءاة، فكان محظوراً من هذه الناحية، فجاءت السنة بالنهي عن أكل طعامهم؛ لأنه طعام مبني على المغالبة وعلى المنافسة، وليس هذا كرماً ولا إحساناً وإنما مباراة ومجاراة ومغالبة، هذا هو المقصود بالمتباريين.

 

Maksud dari kata ”dua orang yang berlumba” iaitu dua orang yang berlumba dalam menjamu tamu dengan maksud agar yang satu dapat mengalahkan yang lain, dengan tujuan riyak (ingin dipuji) disanjung dan menunjuk-nunjuk (show off). Maka Sunnah Nabi datang untuk melarang memakan hidangan mereka kerana tujuannya adalah inggin menunjuk-nunjuk dan mengalahkan yang lain, tidak layak dikatakan bahawa perbuatannya kerana ingin menjamu tamu dan berbuat kebajikan. Inilah maksud Nabi dengan ungkapan “dua orang yang berlumba”. (https://audio.islamweb.net/audio/index.php/index.php?page=FullContent&full=1&audioid=172907).

 

Dalam riwayat lainnya Ibnu Abbas berkata”:

 

نهى رسول الله صلى الله عليه وسلم عن معاقرة الأعراب

 

Rasulullah-shallallahu ‘alaihi wa sallam—melarang sembelihan orang-orang Arab dusun”.

 

Ibnul Qayyim menjelaskan makna hadith ini:

 

وهي عقرهم الإبل وكان الرجلان يتباريان في الجود والسخاء فيعقر هذا إبلاً ويعقر الآخر حتى يعجز أحدهما رياء وسمعة ولا يقصدون به وجه الله فصار شبيها بما ذبح لغير الله

 

Iaitu kebiasaan mereka menyembelih unta, dalam rangka dua orang yang berlumba untuk berderma agar disebut dermawan dan pemurah, maka jika yang satu menyembelih seekor unta yang lain turun menyembelih pula dan begitu seterusnya hingga ada salah satu diantara mereka yang menyerah kalah, dan hal ini diperbuat dalam rangka riyak, sum ‘ah dan bukan untuk mencari wajah Allah, maka sembelihan mereka mirip dengan sesuatu yang disembelih untuk selain Allah. (Al-Akmal min Hadi al-Nabi al-Mursal hal. 293).

 

 

 Larangan berlebihan dalam makanan


Matan hadith

 

عن فاطمة بنت حسين أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : « إن من شرار أمتي الذين غذوا بالنعيم ، الذين يطلبون ألوان الطعام ، وألوان الثياب ، يتشادقون بالكلام »

 


Terjemahan

 

Dari Fathimah binti Husain, Rasulullah bersabda, “Sesungguhnya seburuk-buruk umatku adalah suatu generasi yang tumbuh besar dalam kemewahan, mencari beraneka ragam jenis makanan dan beraneka macam jenis pakaian serta sombong dalam berbicara”.

 

Takhrij

 

HR. Ahmad dalam az Zuhd no. 408, al-Baihaqi dalam Syuabul Iman 5/1979, Syeikh al-Albani dalam Silsilah  Hadith Sahih no. 1891, menilai sanadnya jayyid namun mursal sedangkan kesimpulan akhir untuk status hadithnya, adalah hasan li ghairihi.

 

 

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بن مُحَمَّدِ بن عِرْقٍ الْحِمْصِيُّ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بن حَفْصٍ الأَوْصَابِيُّ، حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بن حِمْيَرٍ، حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بن أَبِي مَرْيَمَ، عَنْ حَبِيبِ بن عُبَيْدٍ، عَنْ أَبِي أُمَامَةَ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمْ:”سَيَكُونُ رِجَالٌ مِنْ أُمَّتِي يَأْكُلُونَ أَلْوَانَ الطَّعَامِ، وَيَشْرَبُونَ أَلْوَانَ الشَّرَابِ، وَيُلْبِسُونَ أَلْوَانَ اللِّبَاسِ، وَيَتَشَدَّقَونَ فِي الْكَلامِ، أُولَئِكَ شِرَارُ أُمَّتِي

 

Dari Abu Umamah, Rasulullah bersabda, “Ada sekelompok orang dari umatku yang memakan berbagai macam makanan, minum berbagai macam minuman, memakai berbagai jenis pakaian dan sombong dalam berbicara mereka adalah sejahat jahat umatku”(HR. Thabrani dalam Mu'jam Kabir no. 7512, hasan li ghairihi menurut Syeikh al-Albani dalam Sahih Targhib no. 2148 dan beliau menilai sanadnya dhaif jiddan pula dalam Silsilah Hadith Sahih 4/514).



No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...