Monday, 14 December 2020

Hadith membaca al-fatihah pada jenazah

 

Hadith yang menyuruh baca fatihah ke atas jenazah semuanya tak terlepas dari kecacatan, dhaif dhaif belaka (imam az-Zahabi dalam at-Tanqih at-Tahqiq). 

Sanad dan matan hadith

 زيدُ بن الْحباب، نَا إِبْرَاهِيم بن عُثْمَان، عَن الحكم، عَن مقسم، عَن ابْن عَبَّاس " أَن النَّبِي [صلى الله عَلَيْهِ وَسلم] قَرَأَ على الْجِنَازَة بِالْفَاتِحَةِ

 

Terjemahan

 Sesungguhnya Nabi SAW membaca keatas jenazah surah al-Fatihah.

 

Takhrij

 HR. Tirmidzi no. 1026, daripada Ibnu Abbas ra

 

Imam Tirmidzi  dan al-Mubarakfuri berkata sanadnya tidaklah kuat.

 

al-Hafiz Abu Thahir dalam taaliqnya atas Sunan Tirmidzi dan az-Zahabi dalam Tanqih al-Tahqiq, 1/315, menilai hadith ini terlalu dhaif.

 

Ini kerana, dalam sanad ini terdapat perawi yang halik (perawi yang binasa), matruk dan dhaif jiddan bernama Ibrahim bin Utsman, dia sebenarnya  adalah Abu Syaibah Al Wasithi (Talkhisul Kabir 2/674, Nailul Authar 4/102).

 

Halik, matruk  atau laisa bi thiqah adalah lafaz-lafaz yang digunakan dalam taraf ketiga oleh az-Zahabi, Ibnu Hajar dan as-Suyuthi dalam martabat al-Jarh iaitu  menunjukkan pendustaan dan  pemalsuan.

 

Periwayat yang demikian ini (halik) tidak dapat dijadikan hujjah hadithnya dan juga tidak dapat dijadikan i‘tibar (Nuruddin 'Itr, ‘Ulumu Al-Hadith, hal. 95).

 

Hadith ini munkar menurut ulama salaf, anak murid Ibn Main, Shalih bin Muhammad al-Jazarah (Tarikh Baghdad 6/111).

 

Cuma Syeikh al-Albani menilai hadith ini sahih dalam Sunan Tirmidzi.

 

 

Manakala hadith yang sama dari sanad datang dari Ummu Syarik juga dhaif:-

 

حَمَّاد بن جَعْفَر، نَا شهر بن حوشبٍ، حَدَّثتنِي أم شريكٍ الأنصاريةُ، قالتْ: " أمرنَا رسولُ اللهِ [صلى الله عَلَيْهِ وَسلم] أَن تقْرَأ على الْجِنَازَة بفاتحةِ الكِتَابِ

 

Kerana perawi bernama Hammad bin Ja'far yang dinilai munkarul hadith oleh Ibnu Adi (Tanqih al-Tahqiq, 1/315).

 

Hadith Ummu Syarik ini juga didhaifkan sanadnya oleh as-Syaukani dalam Nailul Authar 4/102.

 

Lebih parah lagi, al-Imam Bukhari berkata dalam al-'Ilal al-Kabir, hadith ini diucapkan oleh seorang yang dhaif dan pendusta bernama Ibn Aun.

 

Syeikh al-Albani menilai hadith ini dhaif dalam Dhaif Ibnu Majah no. 293.

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...