Monday, 14 December 2020

Hadith Nabi saw tidak mempunyai bayang-bayang?

 

Matan hadith

 

عبد الرحمن بن قيس الزعفراني عن عبد الملك بن عبد الله بن الوليد عن ذكوان أن رسول الله صلى الله عليه وسلم لم يكن يرى له ظل في شمس ولا قمر .

 

Terjemahan

 

Bahawa Rasulullah tidak pernah mempunyai bayang-bayang semasa berada di bawah sinaran matahari dan bulan.

 

Takhrij

 

HR. al-Hakim Tirmidzi dalam Nawadhir al-Usul 1/122, melalui Dzakwan bin Abi Shalih.

 

Hanyasanya hadith ini dhaif kerana sanadnya terputus sehinggan Dzakwan (tabien).

 

Dalam sanadnya terdapat perawi pendusta bernama Abdul Rahman bin Qais al-Za'farani (Tahdzibul Kamal 17/364 no. 3939).

 

Manakala,

 

Dalam riwayat lain berkata,

 

وقال أحمد بن عبد اللَّه الغدافي أخبرنا عمرو بن أبي عمرو عن محمد بن السائب عن أبي صالح عن ابن عباس

لم يكن للنبي ﷺ ظل، ولم يقم مع الشمس قط إلا غلب ضوءه ضوء الشمس، ولم يقم مع سراج قط إلا غلب ضوءه ضوء السراج

 

"Nabi tidak mempunyai bayang-bayang. Tidaklah baginda berdiri di bawah sinaran matahari melainkan cahaya Baginda mengalahkan cahaya matahari. Tidaklah baginda berdiri bersama suatu lampu melainkan cahaya Baginda mengalahkan cahaya lampu tersebut."

 

Takhrij

 

Hadith ini diriwayatkan oleh al-Maqrizi dalm Imta' al- Asma' 2/170. Hadith ini  juga tidak sahih kerana sanadnya terdapat perawi yang pendusta bernama Muhammad bin Al-Saib (Tahdzibul Kamal 25/246 no. 5234).

 

 

Banyak hadith sahih menunjukkan Nabi saw itu mempunyai bayang-bayang.

 

 

نا بَحْرُ بْنُ نَصْرِ بْنِ سَابَقٍ الْخَوْلَانِيُّ، نا ابْنُ وَهْبٍ، حَدَّثَنِي مُعَاوِيَةُ بْنُ صَالِحٍ، عَنْ عِيسَى بْنِ عَاصِمٍ، عَنْ زِرِّ بْنِ حُبَيْشٍ، عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: صَلَّيْنَا مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ صَلَاةَ الصُّبْحِ قَالَ: فَبَيْنَمَا هُوَ فِي الصَّلَاةِ مَدَّ يَدَهُ، ثُمَّ أَخَّرَهَا، فَلَمَّا فَرَغَ مِنَ الصَّلَاةِ، قُلْنَا: يَا رَسُولَ اللَّهِ، صَنَعْتَ فِي صَلَاتِكَ هَذِهِ مَا لَمْ تَصْنَعْ فِي صَلَاةٍ قَبْلَهَا قَالَ: «إِنِّي رَأَيْتُ الْجَنَّةَ قَدْ عُرِضَتْ عَلَيَّ، وَرَأَيْتُ فِيهَا. . . . قُطُوفُهَا دَانِيَةٌ، حَبُّهَا كَالدُّبَّاءِ، فَأَرَدْتُ أَنْ أَتَنَاوَلَ مِنْهَا، فَأُوحِيَ إِلَيْهَا أَنِ اسْتَأْخِرِي، فَاسْتَأْخَرَتْ، ثُمَّ عُرِضَتْ عَلَيَّ النَّارُ، بَيْنِي وَبَيْنَكُمْ حَتَّى رَأَيْتُ ظِلِّيَ وَظِلَّكُمْ، فَأَوْمَأْتُ إِلَيْكُمْ أَنِ اسْتَأْخَرُوا، فَأُوحِيَ إِلَيَّ أَنْ أَقِرَّهُمْ، فَإِنَّكَ أَسْلَمْتَ وَأَسْلَمُوا، وَهَاجَرْتَ وَهَاجَرُوا، وَجَاهَدْتَ وَجَاهَدُوا، فَلَمْ أَرَ لِي عَلَيْكُمْ فَضْلًا إِلَّا بِالنُّبُوَّةِ»

 

Shahih Ibnu Khuzaimah 891: Bahr bin Nashr bin Sabiq Al Khaulani menceritakan kepada kami, Ibnu Wahab menceritakan kepada kami, Mu'awiyah bin Shalih menceritakan kepada kami dari Isa bin Ashim, dari Zir bin Hubaisy, dari Anas bin Malik, ia berkata, “Kami pernah Solat Subuh bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wa sallam.” Perawi berkata, “Tatkala sedang melaksanakan solat beliau menjulurkan tangannya kemudian menariknya kembali, dan setelah selesai solat kami bertanya, 'Wahai Rasulullah, engkau telah melakukan di dalam solatmu ini sesuatu yang tidak pernah engkau lakukan di dalam solat-solat sebelumnya. Beliau menjawab, 'Sesungguhnya aku melihat syurga yang telah diperlihatkannya kepadaku, maka aku melihat didalamnya buah-buahnya mudah dipetik dan bijinya seperti buah tembikai, lalu aku ingin mengambilnya, akan tetapi diperintahkan kepadanya agar pergi menjauh dan aku pun menjauh. Kemudian neraka diperlihatkan kepadaku berada di antara aku dan kamu sampai-sampai aku melihat bayangan diriku dan bayangan diri kalian. Aku kemudian mengisyaratkan kepadamu agar menjauh. Lalu diwahyukan kepadaku agar menenangkan mereka kerana sesungguhnya kamu telah beriman dan mereka juga telah beriman, kamu telah berhijrah dan mereka juga telah berhijrah, kamu telah berperang dan mereka juga telah berperang. Sesungguhnya aku tidak melihat keutamaan diriku dari kamu selain kenabian.” (HR. Ibnu Khuzaimah no. 892, at-Thabarani dalam Musnad Shamiyyin no. 2087, Muhammad al-Maqdisi dalam Mukhtarah no. 2136, sanadnya  sahih menurut Syeikh al-Albani).

 

Sabda Nabi SAW:  

حَتَّى رَأَيْتُ ظِلِّي

 

hingga aku nampak bayang-bayangku

 

 Ini jelas menunjukkan bahawa Baginda SAW mempunyai bayang-bayang, dan ini adalah kata-kata dari bibir Baginda sendiri.

 

 

Kenyataan dari para isteri Nabi SAW sendiri

 

 

Para isteri Nabi SAW sendiri dalam sejumlah hadith menjelaskan mereka melihat jelas bayang-bayang Baginda, antaranya ialah:

 

 

1- Dari Zainab

 

Hal ini dijelaskan oleh 'Aishah, katanya:

 

أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ فِي سَفَرٍ لَهُ ، فَاعْتَلَّ بَعِيرٌ لِصَفِيَّةَ ، وَفِي إِبِلِ زَيْنَبَ فَضْلٌ ، فَقَالَ لَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " إِنَّ بَعِيرًا لِصَفِيَّةَ اعْتَلَّ ، فَلَوْ أَعْطَيْتِهَا بَعِيرًا مِنْ إِبِلِكِ " . فَقَالَتْ : أَنَا أُعْطِي تِلْكَ الْيَهُودِيَّةَ . قَالَ : فَتَرَكَهَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ذَا الْحِجَّةِ وَالْمُحَرَّمَ ، شَهْرَيْنِ أَوْ ثَلَاثَةً ، لَا يَأْتِيهَا ، قَالَتْ : حَتَّى يَئِسْتُ مِنْهُ وَحَوَّلْتُ سَرِيرِي . قَالَتْ : فَبَيْنَمَا أَنَا يَوْمًا بِنِصْفِ النَّهَارِ ، إِذَا أَنَا بِظِلِّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مُقْبِلٌ .

 

Sesungguhnya Nabi SAW pada suatu ketika dalam permusafiran Baginda SAW, unta isteri Baginda iaitu unta Safiyyah jatuh sakit, walaubagaimanapun, isteri Baginda yang lain iaitu Zainab mempunyai unta lebihan. Maka Baginda SAW berkata kepada Zainab: "unta Safiyyah jatuh sakit, sudikah kamu meminjamkan unta lebihan kamu?", maka Zainab menjawab: "perlukah aku beri pinjam kepada si yahudi itu? (Nota: Safiyyah sebelum memeluk Islam, adalah seorang yahudi), mendengarkan jawapan Zainab itu maka Nabi SAW (menjadi sedih dan) meninggalkan Zainab untuk selama 2 atau 3 bulan dan Baginda tidak mahu datang kepada Zainab...- hingga suatu hari - Zainab berkata: "hinggalah satu hari, pada waktu tengah hari, aku dapat melihat kelibat bayang-bayang Rasulullah datang menghampiriku.

 

Takhrij

 

Hadith Sahih,  dikeluarkan Ahmad (6/132), Syaikh Syu'aib al-Arnauth mendhaifkan hadith ini, kata al-Arnaut: "إسناده ضعيف لجهاله شميسه - isnadnya dhaif kerana majhulnya Syameesah".

 

Semoga Allah memberkati dan mengampuni al-Syaikh Syu'aib, pendhaifan beliau untuk hadith ini tidaklah tepat, yang zahir bagiku hadith ini sahih isnadnya, dan Syameesah (disebut juga sebagai Samiyyah) bukanlah majhul, bahkan beliau Thiqah, dinilai Thiqah oleh Imam al-Jihbiz Yahya ibn Ma'in (Tarikh Ibn Ma'in, 131/418), bahkan Imam Syu'bah al-Hajjaj meriwayatkan hadith dari Syameesah menunjukkan beliau Thiqah, maklum bahawa Syu'bah al-Hajjaj tidak meriwayatkan melainkan dari mereka yang Thiqah, sekiranya Syameesah benar majhul sekalipun, itu bukanlah alasan kukuh menolak riwayat ini kerana periwayatan majhul diterima dengan beberapa petunjuk antaranya ia jika ia dari wanita dan Syameesah adalah wanita, tiada cacat pada matan, serta tidak menyalahi usul, Allah Maha Mengetahui.

 

Kenyataan Zainab bahawa dia melihat bayang-bayang Nabi SAW sewaktu Nabi datang kepadanya, adalah jelas menunjukkan Baginda mempunyai bayang-bayang.

 

2- Dari Safiyyah dalam sebuah hadith yang sangat panjang, disebut:

 

 فلما كان شهر ربيع الاول دخل عليها فرات ظله

 

apabila masuk bulan Rabi' al-Awwal, Baginda SAW datang kepadaku, dan aku nampak bayang-bayang Baginda.

 

Takhrij

 

Hadith Sahih: dikeluarkan Ahmad (6/338), Syaikh Syu'aib al-Arnaut mendhaifkan hadith ini kerana Syameesah, dan penilaian beliau ini tidaklah tepat sebagaimana yang telah dijelaskan dalam hadith sebelum ini. Bahkan kata al-Haithami selepas mengeluarkan hadith ini : "وفيه سمية روى لها أبو داود وغيره ولم يضعفها أحد وبقية رجاله ثقات - dalam isnadnya terdapat perawi bernama Samiyyah (disebut juga Syameesah), meriwayatkan darinya Abu Daud dan lain-lain, dan tidaklah walau seorangpun mereka mendhaifkan dia, baki perawi lain adalah Thiqah", saya berkata: bahkan dia dinilai Thiqah oleh Yahya ibn Ma'in, dan Syu'bah meriwayatkan darinya menguatkan lagi petunjuk bahawa dia Thiqah]

 

Kenyataan Safiyyah, melihat bayang-bayang Nabi SAW sewaktu Nabi datang kepadanya, adalah jelas menunjukkan Baginda mempunyai bayang-bayang.

 

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam di payungi tatkala melempar jumrah Aqabah

 

عن يحيى بن الحصين عن أم الحصين جدته قالت حججت مع رسول الله  صلى الله عليه وسلم  حجة الوداع فرأيت أسامة وبلالا وأحدهما آخذ بخطام ناقة النبي  صلى الله عليه وسلم  والآخر رافع ثوبه يستره من الحر (و في رواية: من الشمس) حتى رمى جمرة العقبة

 

Dari Yahya bin Al-Hushain dari nenek beliau Ummul Hushoin, ia berkata, “Aku berhaji bersama Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam iaitu haji wada’ maka aku melihat Usamah dan Bilal, salah satu dari mereka berdua memegang kendali unta Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan yang lainnya mengangkat bajunya menutupi Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam kerana panas (dalam riwayat yang lain: kerana matahari) hingga Nabi selesai melempar jumrah Aqabah”

 

Kalau memang tubuh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bercahaya sehingga cahaya matahari terpantul dan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak memiliki bayangan tentunya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak butuh untuk dipayungi kerana ia tidak akan merasa kepanasan kerana terik matahari.

 

 

Kisah ‘Aisyah yang berbaring di hadapan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tatkala beliau solat.

 

عن عائشة زوج النبي  صلى الله عليه وسلم  أنها قالت كنت أنام بين يدي رسول الله  صلى الله عليه وسلم  ورجلاي في قبلته فإذا سجد غمزني فقبضت رجلي فإذا قام بسطتهما قالت والبيوت يومئذ ليس فيها مصابيح

 

Dari ‘Aisyah Isteri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, ia berkata, “Saya tidur di depan Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam dan kedua kakiku berada di kiblatnya Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam (iaitu ditempat sujud beliau). Jika Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam sujud maka beliau memegangku maka akupun melipat kedua kakiku, dan jika ia telah berdiri maka aku kembali menjulurkan kedua kakiku”. Aisyah berkata, “Pada waktu itu rumah-rumah belum ada lampunya” (HR. Muslim no. 512)

 

Berkata Imam An-Nawawi mengomentari perkataan Aisyah “Pada waktu itu rumah-rumah belum ada lampunya”, “Aisyah menyampaikan alasannya, ia berkata “Seandainya jika di rumah-rumah ada lampunya maka aku sudah melipat kedua kakiku tatkala Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam hendak sujud sehingga Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak butuh untuk menyentuhku (mengisyaratkan kepadaku bahwa ia ingin sujud)”. Hadith ini jelas sekali menunjukkan bahawa tubuh Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak mengeluarkan cahaya, kerana kalau mengeluarkan cahaya tentunya ‘Aisyah tidak memerlukan lagi terhadap lampu.

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...