Matan hadith
إِيَّاكُمْ وَالدُّخُولَ عَلَى النِّسَاءِ فَقَالَ رَجُلٌ مِنَ الأَنْصَارِ
يَا رَسُولَ اللَّهِ أَفَرَأَيْتَ الْحَمْوَ . قَالَ الْحَمْوُ الْمَوْتُ
Terjemahan
Berhati-hatilah kalian masuk
menemui wanita.” Lalu seorang laki-laki Anshar berkata, “Wahai Rasulullah,
bagaimana pendapat Anda mengenai ipar?” Beliau menjawab, “Hamwu (ipar)adalah
maut.
Takhrij
HR. Bukhari no. 5232 dan Muslim
no. 2172, daripada ‘Uqbah bin ‘Amir ra.
Syarah
Al-Imam Ath-Thabari rahimahullah
berkata,
المعنى أن خلوة الرجل بامرأة أخيه أو بن أخيه تنزل منزلة الموت والعرب تصف
الشيء المكروه بالموت
“Maknanya adalah seorang
laki-laki yang berdua-duaan dengan isteri saudaranya atau isteri menakannya
sama seperti kematian (yang akibatnya tidak disukai), dan kebiasaan orang Arab
mensifatkan sesuatu yang tidak disukai dengan kematian.” [Fathul Baari, 9/332]
Al-Imam An-Nawawi rahimahullah
berkata,
وإنما المراد أن الخلوة بقريب الزوج أكثر من الخلوة بغيره والشر يتوقع منه
أكثر من غيره والفتنة به أمكن لتمكنه من الوصول إلى المرأة والخلوة بها من غير
نكير عليه بخلاف الأجنبي
“Maknanya adalah berdua-duaan
dengan kerabat suami lebih berbahaya dibanding dengan selainnya, demikian pula
keburukankan dan fitnah (godaan yang menjerumuskan kepada zina) dengan ipar
lebih besar, kerana (umumnya) sangat memungkinkan untuk berhubungan dan
berdua-duaan dengannya tanpa mendapat teguran, berbeza dengan wanita lain (yang
umumnya mendapat teguran orang).” [Fathul Baari, 9/332]
Al-Hafiz Ibnu Hajar rahimahullah
berkata,
قيل المراد أن الخلوة بالحمو قد تؤدي إلى هلاك الدين أن وقعت المعصية أو
إلى الموت أن وقعت المعصية ووجب الرجم أو إلى هلاك المرأة بفراق زوجها إذا حملته
الغيرة على تطليقها أشار إلى ذلك كله القرطبي
“Dikatakan bahawa berdua-duaan
bersama ipar (adalah maut) maksudnya dapat mengantarkan kepada kebinasaan agama
seseorang apabila terjadi kemaksiatan, atau mengantarkan kepada kematian
apabila terjadi kemaksiatan (zina) dan wajib untuk direjam (dilempari batu
sampai mati dengan perintah penguasa), atau mengantarkan kepada kehancuran
wanita tersebut kerana bercerai dengan suaminya apabila suaminya cemburu
sehingga menceraikan isterinya itu, semua makna ini diisyaratkan oleh
Al-Qurthubi.” [Fathul Baari, 9/332]
Al-Imam Al-Qusyairi rahimahullah
berkata,
كأنه يقال : من قصد ذلك فليكن الموت في دخوله عوضا من دخول الحمو الذي قصد
دخوله ، ويجوز أن يكون شبه الحمو بالموت ، باعتبار كراهته لدخوله ، وشبه ذلك
بكراهة دخول الموت
“Seakan dikatakan: Barangsiapa
yang sengaja melakukan hal itu maka lebih baik mati daripada berdua-duaan
dengan ipar. Boleh juga maknanya adalah diserupakannya ipar dengan kematian,
dari sisi tidak disukainya berdua-duaan dengannya, maka sebagaimana kematian
itu tidak disukai demikian pula berdua-duaan dengan ipar tidak dibolehkan.”
[Ihkaamul Ahkaam, hal. 398]
No comments:
Post a Comment