Matan hadith
عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّم عَن قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ السَّبْتِ خَرَجَ مِنْهُ الدَّاءُ
وَدَخَلَ فِيْهِ الشِّفَاءُ وَمَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْأَحَدِ خَرَجَتْ
مِنْهُ الْفَاقَةُ وَدَخَلَ فِيْهِ الْغِنَاءُ وَمَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ
الاثْنَيْنِ خَرَجَتْ مِنْهُ الْعِلَّةُ وَدَخَلَتْ فِيْهِ الصِّحَّةُ وَمَنْ
قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الثُّلَاثَاءِ خَرَجَ مِنْهُ الْبَرَصُ وَدَخَلَتْ
فِيْهِ الْعَافِيَةُ وَمَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الأَرْبَعَاءِ خَرَجَ
مِنْهُ الْوِسْوَاسُ وَالْخَوْفُ وَدَخَلَ فِيْهِ الْأَمْنُ وَالصِّحَّةُ وَمَنْ
قَلَّمَ أَظْفَارَهُ الْخَمِيْسِ خَرَجَ مِنْهُ الْجُذَامُ وَدَخَلَ فِيْهِ الْعَافِيَةُ
وَمَنْ قَلَّمَ أَظْفَارَهُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ دَخَلَتْ فِيْهِ الرَّحْمَةُ
وَخَرَجَ مِنْهُ الذُّنُوْبُ.
Terjemahan
Dari Abu Hurairah, bahwasanya
Rasulullah Shallallahu'alaihi Wasallam bersabda; Barang siapa memotong kukunya
pada hari Sabtu, maka akan keluar darinya penyakit dan masuk ke dalamnya penawar.
Barang siapa memotong kukunya pada hari Ahad, maka akan keluar darinya
kemiskinan dan masuk ke dalamnya kekayaan. Barang siapa memotong kukunya pada
hari Isnin, maka akan keluar darinya kecacatan dan masuk ke dalamnya kesihatan.
Barang siapa memotong kukunya pada hari Selasa, maka akan keluar darinya
penyakit sopak dan akan masuk ke dalamnya kesembuhan. Barang siapa memotong
kukunya pada hari Rabu, akan keluar darinya penyakit was was dan ketakutan, dan
akan masuk ke dalamnya keamanan dan kesihatan. Barang siapa memotong kukunya
pada hari Khamis, akan keluar darinya penyakit kusta dan akan masuk ke dalamnya
kesembuhan. Barang siapa memotong kukunya pada hari Jumaat maka, akan masuk ke
dalamnya rahmat dan keluar darinya dosa-dosa.
Takhrij
HN. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat
3/53. Beliau menilai hadith ini palsu.
As-Syaukani dalam al-Fawaid
al-Majmuah no. 197 menilai hadith ini palsu, sanadnya dusta, terdapat perawi
yang dhaif dan majhul.
Hadith ini juga dimasukkan ulama
dalam kitab himpunan hadith-hadith lemah dan palsu mereka seperti Ibn
al-Maqdisi dalam Tazkirah Maudhuat no. 160, az-Zahabi dalam Tartib Maudhuat no.
816, Ibnu Irraqi al-Kinani dalam Tanzih Syariah 2/269, al-Ajluni dalam Kasyaful
Khafa’ no. 3255, as-Suyuthi dalam al-Ali
al-Masnuah Fil Ahadith al-Maudhuah 2/267-268.
Memotong kuku pada hari Jumaat
كان يقلم أظافره ويقص شاربه يوم الجمعة قبل أن يخرج إلى الصلاة
Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam terbiasa memotong kuku dan kumis beliau pada hari Jumaat, sebelum
berangkat solat Jumaat
من قلم أظافره يوم الجمعة وقي من السوء إلى مثلها
Barang siapa yang memotong
kukunya pada hari Jumaat maka dia dilindungi dari keburukan semisalnya
Kedua-dua hadith tersebut dinilai
dhaif oleh Syeikh al-Albani. Hadith
pertama beliau nyatakan statusnya dhaif dan hadith kedua beliau nilai sebagai
hadith palsu. (Mukhtasar Silsilah Haidth Dhaif no. 112 dan no. 1816)
Berdasarkan keterangan di atas,
para ulama menyimpulkan, tidak ada anjuran dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa
sallam untuk memotong kuku di hari Jumaat
Imam al-Sakhawi menjelaskan:
“Tidak ada satu pun hadith yang sahih daripada Nabi SAW yang menerangkan
tentang tatacara dan penetapan hari-hari tertentu untuk memotong kuku.” (al-Maqasid
al-Hasanah hal. 489)
Walaupun begitu, terdapat
beberapa riwayat daripada para sahabat dan tabi’in yang menunjukkan mereka memiliki
kebiasaan memotong kuku pada hari Jumaat. Antaranya:
a) Ibnu Umar R.Anhuma
biasanya memotong kuku dan merapikan misai pada hari Jumaat. (Sunan Al-Kubra
al-Baihaqi, 3/244)
b) Daripada Ibrahim
bahawa beliau menceritakan, “Orang ramai memotong kuku mereka pada hari
Jumaat.” (LMusannaf Ibn Abi Syaibah, 2/65)
c) Muhammad bin Ibrahim
al-Taimi (salah seorang tabi’in) berkata, “Sesiapa yang memotong kukunya pada
hari Jumaat dan memendekkan misainya maka dia telah menyempurnakan hari
Jumaatnya.” (Musannaf Abd al-Razzaq, 3/197)
Berdasarkan riwayat-riwayat di
atas, para ulama fiqh dari kalangan Syafi’iyyah dan Hanabilah, menyebut galakan
dan anjuran memotong kuku pada setiap hari Jumaat. Imam Nawawi berkata:
“Al-Syafi’e dan ashabnya dengan tegas (secara nas) menyebut anjuran memotong
kuku pada hari Jumaat.” (al-Majmu’, 1/340)
Al-Hafiz Ibnu Hajar pernah
memberikan keterangan, “Imam Ahmad bin Hanbal pernah ditanya tentang memotong
kuku. Beliau menjawab, ‘Dianjurkan untuk dilakukan di hari Jumaat, sebelum
matahari tergelincir.’ Beliau juga mengatakan, ‘Dianjurkan di hari khamis.’
Beliau juga mengatakan, ‘Orang boleh milih waktu untuk memotong kuku.'” Setelah
membawakan pendapat Imam Ahmad, kemudian Al-Hafiz memberikan komentar,
“(Pendapat terakhir) adalah pendapat yang dijadikan pegangan, bahawa memotong
kuku itu disesuaikan dengan keperluan.” (Tuhfat al-Ahwadzi Syarah Sunan
Tirmidzi 8/33)
Rujukan
Fatwa Syabakah Islamiyah no. 128082
Al-Kafi li al-Fatawi no. 1238
No comments:
Post a Comment