Thursday, 21 January 2021

Hadith zikir fida (tahlil 71000 kali)

 

Matan hadith

 

وَاَيْضًا قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : مَنْ قَالَ لاَاِلهَ اِلاَّ اللهُ أَحَدًا وَسَبْعِيْنَ اَلْفًا اِشْتَرَى بِهِ نَفْسَهُ مِنَ اللهِ عَزَّ وَجَلَّ

 

 

 رَوَاهُ اَبُوْ سَعِيْدٍ وَ عَائِشَةٍ رَضِيَ اللهُ عَنْهُمَا وَكَذَا لَوْ فَعَلَهُ لِغَيْرِهِ أَقُوْلُ وَلَعَلَّ هَذَا الْحَدِيْثَ مُسْتَنَدُ السَّادَةِ الصُّوْفِيَّةِ فىِ تَسْمِيَّةِ الذِّكْرِ كَلِمَةَ التَّوْحِيْدِ بِهَذَا اْلعَدَدِ عَتَاقَةً جَلاَلِيَّةً وَاشْتَهَرَتْ فىِ ذَلِكَ حِكَايَةٌ ذَكَرَهَا الشَّيْخُ اْلاَكْبَرُ عَنِ اْلاِمَامِ أَبِي اْلعَبَّاسِ اْلقُطْبِ اْلقَسْطَلاَنِى نَقْلاً عَنِ الشَّيْخِ أَبِي الرَّبِيْعِ الْمَالِكِى دَالَّةً عَلىَ صِدْقِ هَذَا الْخَبَرِ بِطَرِيْقِ اْلكَشْفِ اهـ .

 

خزينة الاسرار ص: 188

 

Terjemahan

 

Rasulullah SAW. bersabda : “Barangsiapa yang membaca kalimah Laa Ilaaha Illallah sebanyak 71000 maka dia telah membeli dirinya sendiri dari Allah Azza wa Jalla”.

 

Takhrij

 

HR. Ismail Haqqi an-Nazili dalam Khazinat al-Asrar hal. 188, daripada Abu Sa’id dan ‘Aisyah r.a. Tanpa sanad.

 

Hadith batil, palsu dan tiada asal.

 

Mereka sendiri mengaku dapat hadith/dibenarkan secara kasyaf.

 

Ini memang lazim kerja sufi. Diakui sendiri oleh mereka (lihat pada teks yang sama):-

 

Hadith ini adalah sebagai sandaran dasar para Ulama’ Sufi untuk menamakan zikir dengan kalimat tauhid dengan jumlah hitungan tersebut dengan nama ‘Ataqah Jalaliyyah. Cerita tentang kebenaran zikir ini sudah sangat masyhur, di antaranya yang ditutur oleh as-Syaikh al-Akbar dari Imam Abi al-Abbas al-Qutbi al-Qasthalani dari Syaikh Abi Rabi’ al-Maliki untuk menunjukkan kebenaran hadith ini dengan cara mukasyafah.

 

Ulasan

 

Tidak ada penerimaan, pensahihan/pembenaran hadith secara kasyaf. Ia tidak dikenali dalam ilmu hadith. Seperti yang dinaqalkan Syeikh Abdul Fattah Abu Ghuddah.

 

Syeikh ‘Abd al-Fattah Abu Ghuddah pernah mengkritik mereka yang berpegang dengan kasyaf ahli sufi dalam  mentashih hadis mawdu‘ dan menegaskan bahawa hadith perlulah diambil daripada ahlinya dan tidak boleh diambil daripada yang bukan ahlinya, walaupun mereka itu tinggi martabatnya sekalipun. Kata beliau, bila pula ulama mengiktiraf bagi memastikan kesahihan sesuatu hadith itu terdapat dua cara; melalui periwayatan yang sahih daripada ahli hadith dan juga kasyaf ahli sufi? (al-Masnu‘ fi Ma‘rifat al-Hadith al-Mawdu‘ hal. 273).

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...