Hadith 1
كَانَ النّبِي صلى الله عليه وسلم إِذَا دَخَلَ رَجَب قال : اللّهُمّ بَارِكْ
لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ.
Adalah Nabi ketika memasuki bulan
Rejab, beliau berdoa:
اللّهُمّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ
Ya Allah, limpahkanlah barakah
pada kami di bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami kepada bulan
Ramadhan. (HR. Abdullah bin Ahmad dalam Zawaid Musnad no. 2346, Ibnu Sunni no.
609, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 3939, daripada Anas bin Malik ra).
Didhaifkan oleh al-Baihaqi dalam
Syuabul Iman 3/1399, al-Haithami dalam Majma Zawaid 3/143, Syeikh al-Arnauth
dalam Takhrij Musnad no. 2346 dan Syeikh Ahmad Syakir tahqiq Musnad Ahmad
4/101.
Hadith 2
فَضْلُ شَهْرِ رَجَبٍ عَلَى الشُّهُورِ كَفَضْلِ القُرآنِ عَلى سَائِرِ الكَلامِ،
وَفَضْلُ شَهْرِ شَعْبانَ عَلَى الشّهُورِ كَفَضْلِي عَلَى سَائِرِ اْلأَنْبِياءِ،
وَفَضْلُ شَهْرِ رَمَضانَ كَفَضلِ اللهِ عَلى سَائِرِ الْعِبَادِ.
Keutamaan bulan Rejab atas
bulan-bulan yag lain adalah seperti keutamaan Al-Qur’an atas seluruh perkataan,
keutamaan bulan Sya’ban atas bulan-bulan yang lain adalah seperti keutamaanku
atas seluruh para nabi, dan keutamaan bulan Ramadhan atas bulan-bulan yag lain
adalah seperti keutamaan Allah atas seluruh hamba (HN. As-Sakhawi dalam Maqasid
Hasanad no. 740).
Hadith maudhu menurut as-Sakhawi,
Syeikh Thahir al-Fathani dalam Tazkirah Maudhuat no. 775, as-Syaukani dalam
al-Fawaid al-Majmuah no. 3, Ibnu Irraq al-Kinani dalam Tanzih Syariah 2/160,
al-Ajuluni dalam Kasyaful Khafa’ 2/110,
Mulla Ali Qari dalam al-Asrar al-Marfuah no. 254, al-Zurqani dalam Mukhtasar
al-Maqasid no. 688.
Hadith 3
إِنّ شّهرَ رَجبٍ شهرٌ عظيمٌ مَنْ صامَ فِيه يَومًا كَتَبَ اللهُ بِه صَومَ
ألْفِ سَنَةٍ.
Sesungguhnya bulan Rejab adalah
bulan yang agung, barangsiapa yang berpuasa sehari di bulan itu, maka Allah
tuliskan untuknya (pahala) puasa seribu tahun. (HR. Ibnu Jauzi ddalam
al-Maudhuat 2/206-207).
Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi,
Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib hal. 26, as-Syaukani dalam al-Fawaid
al-Majmuah no. 289.
Hadith 4
إِنّ فِي الْجنَةِ نَهْرًا يُقالُ لَه رَجَبٌ أَشَدُّ بَياضًا مِن اللّبَنِ
وَأَحْلَى مِن الْعَسلِ، مَن صَامَ يَومًا مِن رَجَبٍ سَقاهُ اللهُ تَعالَى مِنْ ذَلكَ
النّهرِ.
Sesungguhnya di al-jannah (syurga)
itu ada sebuah sungai yang dinamakan Rejab, airnya lebih putih daripada susu,
dan rasanya lebih manis daripada madu, barangsiapa yang berpuasa sehari pada
bulan Rejab, Allah ta’ala akan memberi minum kepadanya dari sungai tersebut. (HR.
Ibnu Hibban dalam al-Majruhin 2/245, al-Baihaqi dalam Fadhaikl al-Awqat no. 10,
daripada Anas bin Malik).
Hadith dhaif menurut Ibnu Hibban
dan al-Baihaqi, Ibn al-Qaisarini dalam Tazkiratul Huffaz no. 124, Ibnu Hajar
al-Asqalani dalam Tabyin al-‘Ajib no. 15. Batil menurut az-Zahabi dalam Mizanul
I’tidal 4/189, as-Syaukani dalam al-Fathu al-Rabbani 6/3207, Syeikh al-Albani
dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 1898.
Hadith 5
إنَّ فِي الْجنّةِ نَهْراً يُقالُ له رَجَبٌ مَاؤُهُ الرّحِيقُ، مَنْ شَرِبَ
مِنه شُربةً لَمْ يَظْمَأْ بَعدَها أبَداً، أَعَدّهُ اللهُ لِصَوَّامِ رَجَبٍ.
Sesungguhnya di al-jannah itu
terdapat sebuah sungai yang dinamakan Rejab, airnya adalah ar-rahiq (sejenis
minuman yang paling lazat rasanya), yang barangsiapa minum darinya seteguk
saja, dia tidak akan merasakan haus selamanya. Sungai tersebut Allah sediakan
untuk orang yang sering berpuasa Rejab.
HN. Ibnu Hajar al-Asqalani dalam
Tabyin al-‘Ajib no. 18, daripada Abi Said al-Khudri ra, palsu menurut Ibnu Hajar, al-Hathab al-‘Aini
dalam Mawahib al-Jalil 3/321.
Hadith 7
صَومُ أَوّلِ يَومٍ مِن رَجَبٍ كَفّارَةُ ثَلاثِ سِنِيْنَ ، وَالثّانِي كَفّارةُ
سَنَتَيْنِ ،والثّالِثُ كَفّارةُ سَنَة ثُمّ كُلّ يومٍ شهْراً.
Berpuasa pada hari pertama bulan Rejab
sebagai kaffarah (penebus dosa) selama tiga tahun, pada hari kedua sebagai
kaffarah selama dua tahun, dan pada hari ketiga sebagai kaffarah selama
setahun, kemudian setiap harinya sebagai kaffarah selama sebulan.(HN.
As-Suyuthi dalam Jamius Saghir no. 5034, daripada Ibnu Abbas ra).
Hadith dhaif menurut as-Suyuthi,
as-Syaukani dalam as-Syaukani dalam al-Fathu al-Rabbani 6/3209, dan Syeikh
al-Albani dalam Dhaif Jami’ no. 3500.
Hadith 8
رَجَبٌ شَهرُ اللهِ وَشَعبانُ شَهرِيْ وَرَمضانُ شَهرُ أُمّتِي.
Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban
adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan ummatku. (HR. ad-Dailami dalam Musnad
Firdaus no. 3276, Ibnu Asakir dalam Mu’jam al-Syuyyukh no. 210 dan Ibnu Jauzi
dalam al-Maudhuat 2/124, daripada Anas bin Malik, Abu Said al-Khudri ra)
Hadith gharib jiddan menurut Ibn
Asakir, hadith palsu menurut Ibnu Qayyim dalam al-Manarul Munif no. 76,
az-Zahabi dalam Tarikh al-Islam 28/351, al-Saghani dalam Maudhuat beliau no.
76, Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 20, as-Syaukani dalam al-Fawaid
al-Majmuah no. 100.
Hadith 9
خِيَرَةُ اللهِ مِن الشُّهورِ شَهرُ رجبٍ، وَهُوَ شَهرُ اللهِ، مَنْ عَظّمَ
شَهرَ رَجب فَقَدْ عَظّم أمرَ اللهِ، وَمَن عَظّمَ أمرَ اللهِ أَدْخَلَهُ جَنّاتِ النّعِيمِ
وَأَوجَبَ لَه.
Pilihan Allah dari bulan-bulan
yang ada adalah jatuh pada bulan Rejab, dia adalah bulan Allah, barangsiapa
yang mengagungkan bulan Rejab, maka sungguh dia telah mengagungkan perintah
Allah, dan barangsiapa yang mengagungkan perintah Allah, maka Allah akan
masukkan dia ke dalam syurga yang penuh kenikmatan, dan itu pasti buat dia. (HR.
al-Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/1398, daripada Anas bin Malik ra).
Hadith munkar menurut al-Baihaqi.
Hadith palsu menurut Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Tabyin al-‘Ajib no. 24 dan
Syeikh al-Alabni dalam Silsilah Hadith DHaif no. 6188.
Hadith 10
مَنْ صَامَ ثلاثةَ أيّامٍ مِن شَهرٍ حَرامٍ كَتَبَ اللهُ عِبادةَ تِسْعِمِائَةِ
سَنَةٍ.
Barangsiapa yang berpuasa tiga
hari pada bulan haram, Allah tulis baginya (pahala) ibadah selama 900 tahun.
(HR. at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath 2/219, Ibnu Asakir dalam Tarikh
Dimasyq 19/116, daripada Anas bin Malik ra).
Hadith dhaif menurut
at-Thabarani, al-Haithami dalam Majma Zawaid 3/194, Syeikh al-Albani dalam
Silsilah Hadith Dhaif no. 4611.
Hadith 11
مَنْ صَلّى بَعدَ الْمَغربِ أَوّلَ لَيْلَةٍ مِن رجبٍ عِشْرِينَ رَكْعَةً جَازَ
عَلَى الصِّرَاطِ بِلاَ نَجَاسَةٍ.
Barangsiapa yang mengerjakan solat
setelah maghrib pada malam pertama bulan Rejab sebanyak 20 rakaat, maka dia
akan melewati shirath dengan tanpa hisab. (HN. Ibnu Qayyim dalam al-Manarul
Munif no. 77).
Hadith palsu menurut Ibnu Qayyim,
Mulla Ali Qari dalam al-Asrar al-Marfuah no. 439 dan al-Qawuqji dalam al-Lu’lu’
al-Marsu’ no. 186
Haddith 12
إنّ شَهرَ رجبٍ شهرٌ عظيمٌ مَنْ صامَ مِنهُ يَوماً كَتبَ اللهُ لَه صومَ أَلْفِ
سَنَةٍ وَمَنْ صامَ يَومَيْنِ كَتَبَ الله له صيامَ أَلْفَيْ سَنَةٍ وَمَنْ صام ثلاثةَ
أيّامٍ كَتب الله له صيامَ ثلاثةِ ألفِ سَنة ومَن صامَ مِن رجبٍ سَبعةَ أيّامٍ أُغْلِقَتْ
عنه أبوابُ جهنّمَ وَمَن صامَ مِنهُ ثَمانِيَةَ أيّامٍ فُتِحَتْ له أبوابُ الْجَنّةِ
الثّمانِيةُ يَدخُلُ مِن أَيِّها يَشَاءُ …
Sesungguhynya bulan Rejab adalah
bulan yang agung, barangsiapa yang berpuasa sehari, Allah tuliskan baginya
puasa seribu tahun, barangsiapa berpuasa dua hari, Allah tuliskan baginya puasa
2000 tahun, barangsiapa yang berpuasa tiga hari, Allah tuliskan baginya puasa
3000 tahun, barangsiapa berpuasa di bulan Rejab selama tujuh hari, maka
pintu-pintu jahannam tertutup darinya, barangsiapa yang berpuasa lapan hari,
pintu-pintu al-jannah yang lapan akan dibuka untuknya, dia dipersilakan masuk
dari pintu mana saja yang dia kehendaki…… (HR. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat
2/578, daripada Ali bin Abi Thali ra)
Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi
dan Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 38
Hadith 13
مَن صامَ يوماً مِن رجب كانَ كَصِيامِ سَنةٍ، ومن صام سَبعةَ أيّامٍ غُلِّقَتْ
عَنهُ أبوابُ جَهَنّمَ ومَن صامَ ثَمانِيةَ أيّامٍ فُتِحَتْ لَه ثَمَانِيةُ أبوابِ
الْجَنّةِ وَمن صامَ عَشْرَةَ أيّامٍ لَمْ يَسْأَلِ اللهَ شيئاً إلاّ أعطاهُ اللهُ
ومَن صامَ خَمسةَ عَشَرَ يوماً نَادى مُنادٍ فِي السّماءِ قَدْ غُفِرَ لَكَ مَا سَلَفَ.
Barangsiapa yang berpuasa sehari
pada bulan Rejab, maka dia akan mendapatkan pahala seperti berpuasa selama
setahun, barangsiapa yang berpuasa selama tujuh hari, pintu-pintu jahannah akan
tertutup darinya, barangsiapa yang berpuasa selama lapan hari, maka lapan pintu
al-jannah akan terbuka untuknya, barangsiapa yang berpuasa selama sepuluh hari,
maka tidaklah dia memohon sesuatu kepada Allah kecuali pasti Allah beri, dan
barangsiapa yang berpuasa selama 15 hari, maka ada penyeru dari langit yang
akan memanggil dia: sungguh dosa-dosamu yang telah lalu telah terampuni. (HR.
Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/1392, daripada Said al-Syami ra)
Hadith munkar menurut al-Baihaqi.
Hadith palsu menurut as-Syaukani dalam al-Fathul al-Rabbani 6/3211 dan Ibnu
Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 29.
Hadith 14
مَن صامَ يوماً مِن رَجَبٍ وصَلّى فِيهِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي أوّلِ
رَكْعَةٍ مِائَةَ مَرّةٍ آيةَ الْكُرسِي، وَفِي الرّكْعةِ الثّانِيَةِ قُل هُو الله
أحَدٌ مِائَةَ مَرّةٍ لَمْ يَمُتْ حَتّى يَرَى مَقْعَدَهُ مِن الْجَنّةِ أَوْ يُرَى
لَهُ.
Barangsiapa yang berpuasa sehari
pada bulan Rejab, dan solat empat rakaat yang pada rakaat pertama membaca ayat
kursi sebanyak seratus kali, kemudian pada rakaat kedua membaca ‘qul huwallahu
ahad’ seratus kali, maka tidaklah dia meninggal sampai dia melihat tempat
duduknya di al-jannah atau diperlihatkan kepadanya. (HR. Ibnu Jauzi dalam
al-Maudhuat 2/435, daripada Ibnu Abbas ra).
Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi,
Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 32 dan as-Syaukani dalam al-Fawaid Majmuah
no. 47.
Hadith 15
مَنْ أَحْيَا لَيْلَةً مِن رجبٍ وصَامَ يوماً، أَطْعَمَهُ الله مِن ثِمارِ الْجَنّةِ،
وَكَساهُ مِن حُلَلِ الْجَنّة وسَقاهُ مِن الرّحِيقِ الْمَخْتُومِ، إِلاّ مَنْ فَعَلَ
ثَلاثاً : مَنْ قَتَلَ نَفْساً، أَوْ سَمِع مُسْتَغِيثاً يَسْتَغِيْثُ بِلَيْلٍ أو
نَهارٍ فَلَم يُغِثْهُ ، أَو شَكَا إِليه أَخُوهُ حَاجَةً فَلَمْ يُفَرِّجْ عَنهُ.
Barangsiapa yang menghidupkan
satu malam di bulan Rejab dan berpuasa sehari di bulan tersebut, maka Allah
akan memberikan dia makanan dari buah-buahan al-jannah, pakaian dari al-jannah,
dan minuman dari ar-rahiqul makhtum, kecuali orang yang melakukan tiga
perbuatan: (1) orang yang membunuh satu jiwa, atau (2) mendengar orang lain
meminta minum, malam mahupun siang tetapi dia tidak mahu memberikannya, atau
(3) ada saudaranya yang mengeluhkan kepadanya suatu keperluannya, namun dia tidak
mahu memberikan jalan keluar untuknya. (HR. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/208,
daripada Husin bin Ali ra)
Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi
dalam Maudhuatnya 2/581.
Hadith 16
خَمسُ لَيالٍ لاَ تُردُّ فِيهِنّ الدّعْوَةُ : أَوّلُ لَيلةٍ مِن رَجَبٍ، وَلَيْلَةُ
النِّصْفِ مِن شَعبانَ، وَلَيْلَةُ الْجُمُعةِ، وَليلةُ الْفِطْرِ، وَلَيلةُ النّحْرِ.
Ada lima malam yang jika sebuah
doa dipanjatkan padanya, maka tidak akan tertolak: (1) malam pertama bulan Rejab,
(2) malam nishfu (pertengahan) Sya’ban, (3) malam Jumaat, (4) malam ‘idul
fithri, (2) malam hari Nahr (malam 10 Zulhijjah. (HR. Ibn Asakir dalam Tarikh
Dimasyq 10/408, ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 2975, daripada Abu Umamah
al-Bahili ra).
Hadith palsu menurut Ibnu Asakir,
dan Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 1452.
Hadith 17
مَن صامَ ثلاثةَ أيامٍ مِن رجب كَتَبَ اللهُ لَه صِيامَ شَهْرٍ ، وَمن صامَ
سَبعةَ أيّامٍ مِن رَجَبٍ أَغْلَقَ الله سَبعةَ أبوابٍ مِن النّارِ ، وَمن صامَ ثَمانِيةَ
أيّامٍ مِن رجبٍ فَتَحَ الله لَه ثَمانِيَةَ أبوابٍ مِن الْجَنّةِ، ومن صامَ نِصفَ
رَجَبٍ كَتَبَ الله له رِضوانَه، وَمن كُتِب لَه رِضْوانُه لَم يُعَذِّبْه، ومَن صامَ
رجب كُلَّه حَاسَبَه الله حِساباً يَسِيراً.
Barangsiapa yang berpuasa tiga
hari bulan Rejab, Allah akan menuliskan untuknya pahala puasa selama sebulan,
barangsiapa yang berpuasa tujuh hari bulan Rejab, Allah akan tutup tujuh pintu
neraka, barangsiapa yang berpuasa lapan hari bulan Rejab, Allah akan bukakan
untuknya lapan pintu al-jannah, barangsiapa yang berpuasa pada pertengahan
bulan Rejab, maka Allah akan menuliskan untuknya keridhaan-Nya, dan barangsiapa
yang dituliskan baginya keredhaan-Nya, pasti Allah tidak akan mengazabnya, dan
barangsiapa yang berpuasa Rejab satu bulan penuh, maka Allah akan menghisabnya
dengan hisab yang mudah. (HR. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/206, daripada Anas
bin Malik ra).
Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi
dalam al-Maudhuat 2/577, Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 27.
Hadith 18
أَكْثِرُوا مِن الاسْتِغْفارِ فِي شهرِ رَجَبٍ، فَإِنّ لِلّهِ فِي كُلِّ سَاعةٍ
مِنه عُتقاءَ مِن النّارِ، وَإِنّ لِلّهِ مَدَائِنَ لاَ يَدخُلُها إِلاّ مَن صامَ رَجَب.
Perbanyaklah istighfar pada bulan
Rejab, karena sesungguhnya pada setiap waktu Allah memiliki hamba-hamba-Nya
yang akan dibebaskan dari neraka,dan seungguhnya Allah memiliki kota-kota yang
tidaklah ada yang bisa memasukinya kecuali orang yang berpuasa Rejab. (HR.
ad-Dailami no. 84, daripada Ali ra)
Hadith dhaif menurut as-Syaukani
dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 1261, Ibnu Irraq al-Kinani dalam Tanzih Syariah
2/333 , Syeikh Thahir al-Fatani dalam Tazkirah Maudhuat hal. 116,
Hadith 19
بُعِثْتُ نَبِياً فِي السّابِع وَالْعِشْرِينَ مِن رجبٍ، فَمن صامَ ذلك اليومَ
كانَ كَفّارَةُ سِتِّيْنَ شَهْراً.
Aku diutus sebagai nabi pada 27 Rejab,
barangsiapa yang berpuasa pada hari itu, maka itu sebagai kaffarah (penebus
dosa) selama 60 bulan. (HN. Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘ Ajib hal. 44)
Hadith munkar menurut Ibnu Hajar
dan Ibnu Irraq al-Kinnai dalam Tanzih Syariah 2/159.
Hadith 20
أَنّ اللهَ أَمَرَ نُوحاً بِعَمَلِ السّفِينَةِ فِي رَجَبٍ وَأَمَرَ الْمُؤمِنِيْنَ
الّذِينَ مَعَهُ بِصِيامِهِ.
Sesungguhnya Allah memerintahkan
nabi Nuh untuk membuat perahu pada bulan Rejab dan memerintahkan kaum mukminin
yang bersama beliau untuk berpuasa (HN. As-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah
no. 440).
Hadith palsu menurut as-Syaukani,
Syeikh Thahir al-Fatani dalam Tazkirah al-Maudhuat hal. 117,
Hadith 21
مَن صامَ مِن كُلِّ شَهرٍ حَرامٍ : الْخَمِيس، والْجُمُعة، والسّبْت كُتِبتْ
لَه عِبَادَةُ سَبْعِمِائةِ سَنَة.
Barangsiapa yang berpuasa pada
setiap bulan haram hari Khamis, Jumaat, dan Sabtu, maka akan dituliskan baginya
pahala ibadah selama 700 tahun. (HN. Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 14,
daripada Musa bin Abdullah ra.)
Hadith dhaif menurut Ibnu Hajar
al-Asqalani.
Hadith 22
من استغفر الله تعالى في رجب بالغداة والعشي يرفع يديه ويقول اللهم اغفر لي
وارحمني وتب علي سبعين مرة لم تمس النار جلده أبدا
Barangsiapa yang meminta pengampunan dari Tuhan Yang Maha Esa di bulan Rejab
pada pagi dan petang, dia mengangkat tangannya dan berkata, "Ya Tuhan,
ampunilah aku, kasihanilah aku, dan aku bertaubat sebanyak tujuh puluh kali.
Api tidak pernah menyentuh kulitnya.
Ia bukan hadith, ia cuma kalam Wahab bin Munabih ra, sepertimana
ditemukan dalam kitab Fatawa Kubra
Fiqhiyyah 3/53 Cet. Dar Fikr, karangan Imam Ibnu Hajar al-Haithami dan Ahmad
bin Hijazi al-Fasyni dalamTuhfat al-Ikhwan hal. 19. Tanpa sanad.
Hadith yang serupa ini juga ditemukan dalam kitab Syiah, Mausu’ah
Ahadits Ahlul Bait karangan Syeikh Hadi al-Najafi 1/228 no. 444, al-Iqbalul
A’mal 3/216 no. 648 dengan lafaz yang sedikit berbeza:-
وفي رواية: من استغفر الله في رجب وسأله التوبة سبعين مرة بالغداة وسبعين
مرة بالعشي يقول «استغفر الله وأتوب اليه» فإذا بلغ تمام سبعين مرة رفع يديه وقال:
اللهم اغفر لي وتب علي، فإن مات في رجب مات مرضيا عنه ولا تمسه النار ببركة رجب.
Dan dalam riwayat: Sesiapa yang meminta pengampunan Tuhan di Rajab dan
memintanya untuk bertaubat sebanyak tujuh puluh kali pada waktu pagi dan tujuh
puluh kali pada waktu malam, dia berkata, "Mintalah pengampunan Tuhan dan
bertaubat kepada-Nya." Dan jika dia telah selesai tujuh puluh kali, dia
mengangkat tangannya dan berkata: Ya Tuhan, ampunilah aku dan bertaubatlah aku,
jadi jika dia mati di Rejab, dia akan matialam barakah bulan Rajab.
Hadith ini dinilai paslu dalam kajian Fatwa Soaljawab Islam no. 171509
kerana hadith ini berasal dari kitab-kitab kalangan Syiah yang penuh dengan
riwayat dusta tanpa sanad dan tanpa landasan.
No comments:
Post a Comment