Sunday, 21 February 2021

Hadith-hadith tidak sahih seputar bulan Rejab

 

Hadith 1

 

كَانَ النّبِي صلى الله عليه وسلم إِذَا دَخَلَ رَجَب قال : اللّهُمّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ.

 

Adalah Nabi ketika memasuki bulan Rejab, beliau berdoa:

 

اللّهُمّ بَارِكْ لَنَا فِي رَجَبٍ وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ

 

Ya Allah, limpahkanlah barakah pada kami di bulan Rejab dan Sya’ban, dan sampaikanlah kami kepada bulan Ramadhan. (HR. Abdullah bin Ahmad dalam Zawaid Musnad no. 2346, Ibnu Sunni no. 609, at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 3939, daripada Anas bin Malik ra).

 

Didhaifkan oleh al-Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/1399, al-Haithami dalam Majma Zawaid 3/143, Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Musnad no. 2346 dan Syeikh Ahmad Syakir tahqiq Musnad Ahmad 4/101.

 

Hadith 2

 

فَضْلُ شَهْرِ رَجَبٍ عَلَى الشُّهُورِ كَفَضْلِ القُرآنِ عَلى سَائِرِ الكَلامِ، وَفَضْلُ شَهْرِ شَعْبانَ عَلَى الشّهُورِ كَفَضْلِي عَلَى سَائِرِ اْلأَنْبِياءِ، وَفَضْلُ شَهْرِ رَمَضانَ كَفَضلِ اللهِ عَلى سَائِرِ الْعِبَادِ.

 

Keutamaan bulan Rejab atas bulan-bulan yag lain adalah seperti keutamaan Al-Qur’an atas seluruh perkataan, keutamaan bulan Sya’ban atas bulan-bulan yang lain adalah seperti keutamaanku atas seluruh para nabi, dan keutamaan bulan Ramadhan atas bulan-bulan yag lain adalah seperti keutamaan Allah atas seluruh hamba (HN. As-Sakhawi dalam Maqasid Hasanad no. 740).

 

Hadith maudhu menurut as-Sakhawi, Syeikh Thahir al-Fathani dalam Tazkirah Maudhuat no. 775, as-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 3, Ibnu Irraq al-Kinani dalam Tanzih Syariah 2/160, al-Ajuluni dalam Kasyaful Khafa’  2/110, Mulla Ali Qari dalam al-Asrar al-Marfuah no. 254, al-Zurqani dalam Mukhtasar al-Maqasid no. 688.

 

Hadith 3

 

إِنّ شّهرَ رَجبٍ شهرٌ عظيمٌ مَنْ صامَ فِيه يَومًا كَتَبَ اللهُ بِه صَومَ ألْفِ سَنَةٍ.

 

Sesungguhnya bulan Rejab adalah bulan yang agung, barangsiapa yang berpuasa sehari di bulan itu, maka Allah tuliskan untuknya (pahala) puasa seribu tahun. (HR. Ibnu Jauzi ddalam al-Maudhuat 2/206-207).

 

Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi, Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib hal. 26, as-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 289.

 

Hadith 4

 

إِنّ فِي الْجنَةِ نَهْرًا يُقالُ لَه رَجَبٌ أَشَدُّ بَياضًا مِن اللّبَنِ وَأَحْلَى مِن الْعَسلِ، مَن صَامَ يَومًا مِن رَجَبٍ سَقاهُ اللهُ تَعالَى مِنْ ذَلكَ النّهرِ.

 

Sesungguhnya di al-jannah (syurga) itu ada sebuah sungai yang dinamakan Rejab, airnya lebih putih daripada susu, dan rasanya lebih manis daripada madu, barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Rejab, Allah ta’ala akan memberi minum kepadanya dari sungai tersebut. (HR. Ibnu Hibban dalam al-Majruhin 2/245, al-Baihaqi dalam Fadhaikl al-Awqat no. 10, daripada Anas bin Malik).

 

Hadith dhaif menurut Ibnu Hibban dan al-Baihaqi, Ibn al-Qaisarini dalam Tazkiratul Huffaz no. 124, Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Tabyin al-‘Ajib no. 15. Batil menurut az-Zahabi dalam Mizanul I’tidal 4/189, as-Syaukani dalam al-Fathu al-Rabbani 6/3207, Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 1898.

 

Hadith 5

 

إنَّ فِي الْجنّةِ نَهْراً يُقالُ له رَجَبٌ مَاؤُهُ الرّحِيقُ، مَنْ شَرِبَ مِنه شُربةً لَمْ يَظْمَأْ بَعدَها أبَداً، أَعَدّهُ اللهُ لِصَوَّامِ رَجَبٍ.

 

Sesungguhnya di al-jannah itu terdapat sebuah sungai yang dinamakan Rejab, airnya adalah ar-rahiq (sejenis minuman yang paling lazat rasanya), yang barangsiapa minum darinya seteguk saja, dia tidak akan merasakan haus selamanya. Sungai tersebut Allah sediakan untuk orang yang sering berpuasa Rejab.

 

HN. Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Tabyin al-‘Ajib no. 18, daripada Abi Said al-Khudri ra,  palsu menurut Ibnu Hajar, al-Hathab al-‘Aini dalam Mawahib al-Jalil 3/321.

 

Hadith 7

 

صَومُ أَوّلِ يَومٍ مِن رَجَبٍ كَفّارَةُ ثَلاثِ سِنِيْنَ ، وَالثّانِي كَفّارةُ سَنَتَيْنِ ،والثّالِثُ كَفّارةُ سَنَة ثُمّ كُلّ يومٍ شهْراً.

 

Berpuasa pada hari pertama bulan Rejab sebagai kaffarah (penebus dosa) selama tiga tahun, pada hari kedua sebagai kaffarah selama dua tahun, dan pada hari ketiga sebagai kaffarah selama setahun, kemudian setiap harinya sebagai kaffarah selama sebulan.(HN. As-Suyuthi dalam Jamius Saghir no. 5034, daripada Ibnu Abbas ra).

 

Hadith dhaif menurut as-Suyuthi, as-Syaukani dalam as-Syaukani dalam al-Fathu al-Rabbani 6/3209, dan Syeikh al-Albani dalam Dhaif Jami’ no. 3500.

 

Hadith 8

 

رَجَبٌ شَهرُ اللهِ وَشَعبانُ شَهرِيْ وَرَمضانُ شَهرُ أُمّتِي.

 

Rejab adalah bulan Allah, Sya’ban adalah bulanku, dan Ramadhan adalah bulan ummatku. (HR. ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 3276, Ibnu Asakir dalam Mu’jam al-Syuyyukh no. 210 dan Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/124, daripada Anas bin Malik, Abu Said al-Khudri ra)

 

Hadith gharib jiddan menurut Ibn Asakir, hadith palsu menurut Ibnu Qayyim dalam al-Manarul Munif no. 76, az-Zahabi dalam Tarikh al-Islam 28/351, al-Saghani dalam Maudhuat beliau no. 76, Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 20, as-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 100.

 

Hadith 9

 

خِيَرَةُ اللهِ مِن الشُّهورِ شَهرُ رجبٍ، وَهُوَ شَهرُ اللهِ، مَنْ عَظّمَ شَهرَ رَجب فَقَدْ عَظّم أمرَ اللهِ، وَمَن عَظّمَ أمرَ اللهِ أَدْخَلَهُ جَنّاتِ النّعِيمِ وَأَوجَبَ لَه.

 

Pilihan Allah dari bulan-bulan yang ada adalah jatuh pada bulan Rejab, dia adalah bulan Allah, barangsiapa yang mengagungkan bulan Rejab, maka sungguh dia telah mengagungkan perintah Allah, dan barangsiapa yang mengagungkan perintah Allah, maka Allah akan masukkan dia ke dalam syurga yang penuh kenikmatan, dan itu pasti buat dia. (HR. al-Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/1398, daripada Anas bin Malik ra).

 

Hadith munkar menurut al-Baihaqi. Hadith palsu menurut Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Tabyin al-‘Ajib no. 24 dan Syeikh al-Alabni dalam Silsilah Hadith DHaif no. 6188.

 

 

Hadith 10

 

مَنْ صَامَ ثلاثةَ أيّامٍ مِن شَهرٍ حَرامٍ كَتَبَ اللهُ عِبادةَ تِسْعِمِائَةِ سَنَةٍ.

 

Barangsiapa yang berpuasa tiga hari pada bulan haram, Allah tulis baginya (pahala) ibadah selama 900 tahun. (HR. at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath 2/219, Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 19/116, daripada Anas bin Malik ra).

 

Hadith dhaif menurut at-Thabarani, al-Haithami dalam Majma Zawaid 3/194, Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 4611.

 

Hadith 11

 

مَنْ صَلّى بَعدَ الْمَغربِ أَوّلَ لَيْلَةٍ مِن رجبٍ عِشْرِينَ رَكْعَةً جَازَ عَلَى الصِّرَاطِ بِلاَ نَجَاسَةٍ.

 

Barangsiapa yang mengerjakan solat setelah maghrib pada malam pertama bulan Rejab sebanyak 20 rakaat, maka dia akan melewati shirath dengan tanpa hisab. (HN. Ibnu Qayyim dalam al-Manarul Munif no. 77).

 

Hadith palsu menurut Ibnu Qayyim, Mulla Ali Qari dalam al-Asrar al-Marfuah no. 439 dan al-Qawuqji dalam al-Lu’lu’ al-Marsu’ no. 186

 

Haddith 12

 

إنّ شَهرَ رجبٍ شهرٌ عظيمٌ مَنْ صامَ مِنهُ يَوماً كَتبَ اللهُ لَه صومَ أَلْفِ سَنَةٍ وَمَنْ صامَ يَومَيْنِ كَتَبَ الله له صيامَ أَلْفَيْ سَنَةٍ وَمَنْ صام ثلاثةَ أيّامٍ كَتب الله له صيامَ ثلاثةِ ألفِ سَنة ومَن صامَ مِن رجبٍ سَبعةَ أيّامٍ أُغْلِقَتْ عنه أبوابُ جهنّمَ وَمَن صامَ مِنهُ ثَمانِيَةَ أيّامٍ فُتِحَتْ له أبوابُ الْجَنّةِ الثّمانِيةُ يَدخُلُ مِن أَيِّها يَشَاءُ

 

Sesungguhynya bulan Rejab adalah bulan yang agung, barangsiapa yang berpuasa sehari, Allah tuliskan baginya puasa seribu tahun, barangsiapa berpuasa dua hari, Allah tuliskan baginya puasa 2000 tahun, barangsiapa yang berpuasa tiga hari, Allah tuliskan baginya puasa 3000 tahun, barangsiapa berpuasa di bulan Rejab selama tujuh hari, maka pintu-pintu jahannam tertutup darinya, barangsiapa yang berpuasa lapan hari, pintu-pintu al-jannah yang lapan akan dibuka untuknya, dia dipersilakan masuk dari pintu mana saja yang dia kehendaki…… (HR. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/578, daripada Ali bin Abi Thali ra)

Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi dan Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 38

 

 

Hadith 13

 

مَن صامَ يوماً مِن رجب كانَ كَصِيامِ سَنةٍ، ومن صام سَبعةَ أيّامٍ غُلِّقَتْ عَنهُ أبوابُ جَهَنّمَ ومَن صامَ ثَمانِيةَ أيّامٍ فُتِحَتْ لَه ثَمَانِيةُ أبوابِ الْجَنّةِ وَمن صامَ عَشْرَةَ أيّامٍ لَمْ يَسْأَلِ اللهَ شيئاً إلاّ أعطاهُ اللهُ ومَن صامَ خَمسةَ عَشَرَ يوماً نَادى مُنادٍ فِي السّماءِ قَدْ غُفِرَ لَكَ مَا سَلَفَ.

 

Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Rejab, maka dia akan mendapatkan pahala seperti berpuasa selama setahun, barangsiapa yang berpuasa selama tujuh hari, pintu-pintu jahannah akan tertutup darinya, barangsiapa yang berpuasa selama lapan hari, maka lapan pintu al-jannah akan terbuka untuknya, barangsiapa yang berpuasa selama sepuluh hari, maka tidaklah dia memohon sesuatu kepada Allah kecuali pasti Allah beri, dan barangsiapa yang berpuasa selama 15 hari, maka ada penyeru dari langit yang akan memanggil dia: sungguh dosa-dosamu yang telah lalu telah terampuni. (HR. Baihaqi dalam Syuabul Iman 3/1392, daripada Said al-Syami ra)

 

Hadith munkar menurut al-Baihaqi. Hadith palsu menurut as-Syaukani dalam al-Fathul al-Rabbani 6/3211 dan Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 29.

 

Hadith 14

 

مَن صامَ يوماً مِن رَجَبٍ وصَلّى فِيهِ أَرْبَعَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي أوّلِ رَكْعَةٍ مِائَةَ مَرّةٍ آيةَ الْكُرسِي، وَفِي الرّكْعةِ الثّانِيَةِ قُل هُو الله أحَدٌ مِائَةَ مَرّةٍ لَمْ يَمُتْ حَتّى يَرَى مَقْعَدَهُ مِن الْجَنّةِ أَوْ يُرَى لَهُ.

 

Barangsiapa yang berpuasa sehari pada bulan Rejab, dan solat empat rakaat yang pada rakaat pertama membaca ayat kursi sebanyak seratus kali, kemudian pada rakaat kedua membaca ‘qul huwallahu ahad’ seratus kali, maka tidaklah dia meninggal sampai dia melihat tempat duduknya di al-jannah atau diperlihatkan kepadanya. (HR. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/435, daripada Ibnu Abbas ra).

 

Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi, Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 32 dan as-Syaukani dalam al-Fawaid Majmuah no. 47.

 

Hadith 15

 

مَنْ أَحْيَا لَيْلَةً مِن رجبٍ وصَامَ يوماً، أَطْعَمَهُ الله مِن ثِمارِ الْجَنّةِ، وَكَساهُ مِن حُلَلِ الْجَنّة وسَقاهُ مِن الرّحِيقِ الْمَخْتُومِ، إِلاّ مَنْ فَعَلَ ثَلاثاً : مَنْ قَتَلَ نَفْساً، أَوْ سَمِع مُسْتَغِيثاً يَسْتَغِيْثُ بِلَيْلٍ أو نَهارٍ فَلَم يُغِثْهُ ، أَو شَكَا إِليه أَخُوهُ حَاجَةً فَلَمْ يُفَرِّجْ عَنهُ.

 

Barangsiapa yang menghidupkan satu malam di bulan Rejab dan berpuasa sehari di bulan tersebut, maka Allah akan memberikan dia makanan dari buah-buahan al-jannah, pakaian dari al-jannah, dan minuman dari ar-rahiqul makhtum, kecuali orang yang melakukan tiga perbuatan: (1) orang yang membunuh satu jiwa, atau (2) mendengar orang lain meminta minum, malam mahupun siang tetapi dia tidak mahu memberikannya, atau (3) ada saudaranya yang mengeluhkan kepadanya suatu keperluannya, namun dia tidak mahu memberikan jalan keluar untuknya. (HR. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/208, daripada Husin bin Ali ra)

 

Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi dalam Maudhuatnya 2/581.

 

Hadith 16

 

خَمسُ لَيالٍ لاَ تُردُّ فِيهِنّ الدّعْوَةُ : أَوّلُ لَيلةٍ مِن رَجَبٍ، وَلَيْلَةُ النِّصْفِ مِن شَعبانَ، وَلَيْلَةُ الْجُمُعةِ، وَليلةُ الْفِطْرِ، وَلَيلةُ النّحْرِ.

 

Ada lima malam yang jika sebuah doa dipanjatkan padanya, maka tidak akan tertolak: (1) malam pertama bulan Rejab, (2) malam nishfu (pertengahan) Sya’ban, (3) malam Jumaat, (4) malam ‘idul fithri, (2) malam hari Nahr (malam 10 Zulhijjah. (HR. Ibn Asakir dalam Tarikh Dimasyq 10/408, ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 2975, daripada Abu Umamah al-Bahili ra).

 

Hadith palsu menurut Ibnu Asakir, dan Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 1452.

 

Hadith 17

 

مَن صامَ ثلاثةَ أيامٍ مِن رجب كَتَبَ اللهُ لَه صِيامَ شَهْرٍ ، وَمن صامَ سَبعةَ أيّامٍ مِن رَجَبٍ أَغْلَقَ الله سَبعةَ أبوابٍ مِن النّارِ ، وَمن صامَ ثَمانِيةَ أيّامٍ مِن رجبٍ فَتَحَ الله لَه ثَمانِيَةَ أبوابٍ مِن الْجَنّةِ، ومن صامَ نِصفَ رَجَبٍ كَتَبَ الله له رِضوانَه، وَمن كُتِب لَه رِضْوانُه لَم يُعَذِّبْه، ومَن صامَ رجب كُلَّه حَاسَبَه الله حِساباً يَسِيراً.

 

Barangsiapa yang berpuasa tiga hari bulan Rejab, Allah akan menuliskan untuknya pahala puasa selama sebulan, barangsiapa yang berpuasa tujuh hari bulan Rejab, Allah akan tutup tujuh pintu neraka, barangsiapa yang berpuasa lapan hari bulan Rejab, Allah akan bukakan untuknya lapan pintu al-jannah, barangsiapa yang berpuasa pada pertengahan bulan Rejab, maka Allah akan menuliskan untuknya keridhaan-Nya, dan barangsiapa yang dituliskan baginya keredhaan-Nya, pasti Allah tidak akan mengazabnya, dan barangsiapa yang berpuasa Rejab satu bulan penuh, maka Allah akan menghisabnya dengan hisab yang mudah. (HR. Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/206, daripada Anas bin Malik ra).

 

Hadith palsu menurut Ibnu Jauzi dalam al-Maudhuat 2/577, Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 27.

 

Hadith 18

 

أَكْثِرُوا مِن الاسْتِغْفارِ فِي شهرِ رَجَبٍ، فَإِنّ لِلّهِ فِي كُلِّ سَاعةٍ مِنه عُتقاءَ مِن النّارِ، وَإِنّ لِلّهِ مَدَائِنَ لاَ يَدخُلُها إِلاّ مَن صامَ رَجَب.

 

Perbanyaklah istighfar pada bulan Rejab, karena sesungguhnya pada setiap waktu Allah memiliki hamba-hamba-Nya yang akan dibebaskan dari neraka,dan seungguhnya Allah memiliki kota-kota yang tidaklah ada yang bisa memasukinya kecuali orang yang berpuasa Rejab. (HR. ad-Dailami no. 84, daripada Ali ra)

 

Hadith dhaif menurut as-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 1261, Ibnu Irraq al-Kinani dalam Tanzih Syariah 2/333 , Syeikh Thahir al-Fatani dalam Tazkirah Maudhuat hal. 116,

 

 

 

Hadith 19

 

بُعِثْتُ نَبِياً فِي السّابِع وَالْعِشْرِينَ مِن رجبٍ، فَمن صامَ ذلك اليومَ كانَ كَفّارَةُ سِتِّيْنَ شَهْراً.

 

Aku diutus sebagai nabi pada 27 Rejab, barangsiapa yang berpuasa pada hari itu, maka itu sebagai kaffarah (penebus dosa) selama 60 bulan. (HN. Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘ Ajib hal. 44)

 

Hadith munkar menurut Ibnu Hajar dan Ibnu Irraq al-Kinnai dalam Tanzih Syariah 2/159.

 

Hadith 20

 

أَنّ اللهَ أَمَرَ نُوحاً بِعَمَلِ السّفِينَةِ فِي رَجَبٍ وَأَمَرَ الْمُؤمِنِيْنَ الّذِينَ مَعَهُ بِصِيامِهِ.

 

Sesungguhnya Allah memerintahkan nabi Nuh untuk membuat perahu pada bulan Rejab dan memerintahkan kaum mukminin yang bersama beliau untuk berpuasa (HN. As-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah no. 440).

 

Hadith palsu menurut as-Syaukani, Syeikh Thahir al-Fatani dalam Tazkirah al-Maudhuat hal. 117,

 

Hadith 21

 

مَن صامَ مِن كُلِّ شَهرٍ حَرامٍ : الْخَمِيس، والْجُمُعة، والسّبْت كُتِبتْ لَه عِبَادَةُ سَبْعِمِائةِ سَنَة.

 

Barangsiapa yang berpuasa pada setiap bulan haram hari Khamis, Jumaat, dan Sabtu, maka akan dituliskan baginya pahala ibadah selama 700 tahun. (HN. Ibnu Hajar dalam Tabyin al-‘Ajib no. 14, daripada Musa bin Abdullah ra.)

 

Hadith dhaif menurut Ibnu Hajar al-Asqalani.

 

Hadith 22

 

من استغفر الله تعالى في رجب بالغداة والعشي يرفع يديه ويقول اللهم اغفر لي وارحمني وتب علي سبعين مرة لم تمس النار جلده أبدا

 

Barangsiapa yang meminta pengampunan dari Tuhan Yang Maha Esa di bulan Rejab pada pagi dan petang, dia mengangkat tangannya dan berkata, "Ya Tuhan, ampunilah aku, kasihanilah aku, dan aku bertaubat sebanyak tujuh puluh kali. Api tidak pernah menyentuh kulitnya.

 

Ia bukan hadith, ia cuma kalam Wahab bin Munabih ra, sepertimana ditemukan dalam kitab  Fatawa Kubra Fiqhiyyah 3/53 Cet. Dar Fikr, karangan Imam Ibnu Hajar al-Haithami dan Ahmad bin Hijazi al-Fasyni dalamTuhfat al-Ikhwan hal. 19. Tanpa sanad.

 

Hadith yang serupa ini juga ditemukan dalam kitab Syiah, Mausu’ah Ahadits Ahlul Bait karangan Syeikh Hadi al-Najafi 1/228 no. 444, al-Iqbalul A’mal 3/216 no. 648 dengan lafaz yang sedikit berbeza:-

 

وفي رواية: من استغفر الله في رجب وسأله التوبة سبعين مرة بالغداة وسبعين مرة بالعشي يقول «استغفر الله وأتوب اليه» فإذا بلغ تمام سبعين مرة رفع يديه وقال: اللهم اغفر لي وتب علي، فإن مات في رجب مات مرضيا عنه ولا تمسه النار ببركة رجب.

 

Dan dalam riwayat: Sesiapa yang meminta pengampunan Tuhan di Rajab dan memintanya untuk bertaubat sebanyak tujuh puluh kali pada waktu pagi dan tujuh puluh kali pada waktu malam, dia berkata, "Mintalah pengampunan Tuhan dan bertaubat kepada-Nya." Dan jika dia telah selesai tujuh puluh kali, dia mengangkat tangannya dan berkata: Ya Tuhan, ampunilah aku dan bertaubatlah aku, jadi jika dia mati di Rejab, dia akan matialam barakah bulan Rajab.

 

Hadith ini dinilai paslu dalam kajian Fatwa Soaljawab Islam no. 171509 kerana hadith ini berasal dari kitab-kitab kalangan Syiah yang penuh dengan riwayat dusta tanpa sanad dan tanpa landasan.

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...