Thursday, 27 May 2021

Hadith ahlul musibah dan ahlul afiyah

 

Hadith yang tular melalui media social seperti berikut;

 

Manusia itu kelak di akhirat akan dibahagi menjadi 2 macam, ahlul musibah dan ahlul 'aafiyah. Ahlul musibah adalah orang-orang yang pada masa hidup di dunia selalu kena musibah, selalu diuji dengan macam-macam hal, hidupnya sering susah, sengsara bertubi-tubi. Sementara ahlul 'afiyah adalah orang-orang yang pada masa hidup di dunia baik-baik saja. Segala kemudahan didapatkannya tanpa usaha yang bererti. Pada saat hari perhitungan, Allah perintahkan pada malaikat agar menghisab ahlul musibah terlebih dahulu. Lalu, dengan cepat malaikat melaporkan pada Allah, bahawa hisab mereka sebentar saja kerana dosa-dosa mereka sudah digugurkan lewat musibah dan ujian yang menimpa mereka saat di dunia.

 

Maka Allah perintahkan agar memberikan Mereka 3 hal:

 

a)       Afiyah, kekuatan, sebagai ganti kesusahan yang dia dapat di dunia dulu.

b)      Khairan, kebaikan, iaitu syurga.

c)       Manzilan, tempat yang tinggi, kedudukan yang tinggi di syurga

 

Sampai ahlul afiyah mendongak melihat tingginya kedudukan ahlul musibah. Sehingga mereka berkata: Mengapa ketika di dunia mereka tidak mendapatkan banyak musibah? Bahkan kalau dipotong-potong daging ini pun tidak mengapa.

 

Takhrij

 

Sebahagian petikan hadith di atas memang terdapat asalnya dalam kitab-kitab hadith seperti:-

 

يَوَدُّ أَهلُ العَافِيَةِ يَومَ القِيَامَةِ حِينَ يُعطَى أَهلُ البَلَاءِ الثَّوَابَ لَو أَنَّ جُلُودَهُم كَانَت قُرِّضَت فِي الدُّنْيَا بِالمَقَارِيضِ

 

Pada hari Kiamat ketika orang-orang yang di uji diberi pahala, orang-orang yang sihat menginginkan seandainya kulit-kulit mereka di dunia dipotong dengan gunting

 

HR. Tirmidzi no. 2402, Ibn Abi Duniya dalam al-Maradh wal Kafarat no. 202, at-Thabarani dalam Mu’jam aas-Saghir no. 241, daripada Jabir bin Abdillah ra.

 

Gharib menurut Imam Tirmidzi dan dihasankan oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 2206.

 

Dan selebihnya ditemukan dalam riwayat ad-Dailami dalam Musnad Firdaus, Ibn Abi Duniya dalam al-Maradh wal Kafarat no. 220 dan as-Samarqandi dalam Tanbih al-Ghafilin no. 331, daripada Anas bin Malik ra.

 

إذا أرادَ اللَّهُ بعبدٍ خيرًا وأرادَ أن يُصافيَهُ صبَّ عليهِ البلاءَ صبًّا وثجَّهُ عليه ثجًّا فإذا دعاهُ قالتِ الملائكةُ: صوتٌ معروفٌ وإن دعاه ثانيًا فقال: يا ربِّ ، قال اللَّهُ تعالى: لبَّيكَ عبدي وسعدَيكَ لا تسألُني شيئًا إلا أعطيتُكَ أو دفعتُ عنكَ ما هو خيرٌ وادَّخرتُ لك عندي ما هو أفضَلُ منهُ فإذا كان يومُ القيامَةِ جيءَ بأهلِ الأعمالِ فوُفُّوا أعمالَهم بالميزانِ أهلِ الصَّلاةِ والصَّيامِ والصَّدقةِ والحجِّ ثُمَّ يُؤتى بأهلِ البلاءِ فلا يُنصَبُ لهم ميزانٌ ولا يُنشَرُ لهم ديوانٌ يصَبُّ عليهِمُ الأجرُ صبًّا كما كانَ يُصبُّ عليهم البلاءُ صبًّا فيوَدُّ أهلُ العافيةِ في الدُّنيا لو أنَّهم كانَت تُقرَضُ أجسادُهم بالمقاريضِ لما يرَون ما يذهبُ به أهلُ البلاءِ من الثَّوابِ فذلك قولُه تعالى إِنَّما يُوَفّى الصّابِرُونَ أَجْرَهُمْ بِغَيْرِ حِسابٍ [الزمر: ١٠]

 

Sekiranya Allah mengkehendaki kebaikan dan menunjukkan kasih sayang kepada hambaNya, Allah akan menurunkan musibah dan ujian serta bala. Ketika hambaNya berdoa kepada Tuhannya, malaikat berkata: Suara ini amat dikenali oleh kita. Bila dia berdoa kepada Allah kali kedua dan berkata Ya Allah..dan Allah berfirman , Oh hambaKu aku hadir dan keberuntungan untukmu. Aku akan memberimu apa yang terbaik untukmu dan tetap menyimpan apa yang lebih baik untukmu. Pada hari Kiamat kelak, ditegakkan al-Mizan (timbangan), orang beriman akan membawa segala amalannya untuk ditimbang. Orang yang solat, orang yang membayar zakat, orang yang berpuasa, dan orang yang berhaji semua membawa amalan mereka masing-masing. Kemudian dihadirkanlah ahli musibah, namun amal mereka tidak ditimbang dan catatan mereka tidak diperiksa, bahkan mereka diberi pahala yang tanpa batas, sehingga mereka yang dulunya tidak pernah tertimpa musibah mengharapkan sekiranya mereka dahulu termasuk golongan orang-orang yang tertimpa musibah, dikeranakan banyaknya balasan yang diterima oleh para ahli musibah. lalu Allah berfirman: Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa hisab (batas). (Az-Zumar: 10)

 

Hadith ini dhaif menurut al-Iraqi dalam Takhrij Ihya’ 5/171 dan Az-Zailaie dalam Takhrij Kasyaf 3/201.

 

Malah dinilai palsu dalam Dorar.net (https://dorar.net/fake-hadith/898).

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...