Wednesday, 26 May 2021

Syarah hadith zikir kuat selepas solat

 

 

أن رفع الصوت بالذكر حين ينصرف الناس من المكتوبة كان على عهد النبي صلى الله عليه وسلم وقال ابن عباس كنت أعلم إذا انصرفوا بذلك إذا سمعته

 

Sesungguhnya meninggikan mengeraskan suara dalam berzikir ketika selesai solat fardhu adalah biasa dilakukan pada zaman Nabi SAW. Kata Ibnu Abbas: Aku mengetahui bahawa mereka telah selesai solat kerana mendengar suara berzikir yang keras itu. (HR. Bukhari no. 841dan Muslim no. 583, sahih ijma’).

 

Berdasarkan hadith di atas, sebahagian ulama berpendapat, “Dianjurkan  mengeraskan suara pada zikir setelah solat” Di antara yang berpendapat seperti ini adalah Ibnu Hazm. Beliau berkata,

 

ورفع الصوت بالتكبير إثر كل صلاة حسن

 

“Mengeraskan suara dengan bertakbir pada zikir sesudah solat adalah suatu amalan yang baik.” (Al Muhalla, 4/260)

 

Demikian juga pendapat Ath Thabari, beliau berkata,

 

فيه الإبانه عن صحة ما كان يفعله الأمراء من التكبير عقب الصلاة

 

“Hadith ini sebagai isyarat benarnya perbuatan para imam yang bertakbir setelah solat.” (Fathul Bari, 2/325)

 

Manakalah jumhur ulama menyelisihi pendapat di atas.

 

Di antara alasannya disebutkan oleh Ibnu Hajar dalam Fathul Bari.

 

Setelah menyebutkan perkataan Ath-Thabari, Ibnu Hajar Al-Asqalani menyebutkan perkataan Ibnu Battal yang mengatakan, “Hal ini tidak pernah dilakukan oleh ulama salaf selain apa yang diceritakan dari Ibnu Habib dalam Al Wadhihah, iaitu mereka senang bertakbir saat peperangan setelah solat Subuh, Isyak dengan tiga kali takbir. Beliau berkata bahawa ini adalah perbuatan yang dilakukan di masa silam. Ibnu Battal dalam Al ‘Utaibah menyebutkan bahawa Imam Malik berkata, “Amalan tersebut muhdats (amalan bidaah, direka-reka).” (Fathul Bari, 2/325-326).

 

Imam al-Nawawi mengulas di dalam kitabnya Syarah Sahih Muslim 5/84 dimana dia berkata:

 

حمل الشافعي رحمه الله تعالى هذا الحديث على أنه جهر وقتا يسيرا حتى يعلمهم صفة الذكر، لا أنهم جهروا دائما.

 

Imam asy-Syafie menafsiri hadith ini bahawa baginda mengeraskan suaranya dalam beberapa waktu sahaja, guna (untuk) mengajari sahabatnya cara berzikir, bukan bererti mereka senantiasa mengeraskan suaranya.

 

Terhadap hadith di atas, Syeikh al-Albani menjelaskan:

 

Akan tetapi sebahagian ulama mengomentari dengan teliti maksud ucapan Ibnu ‘Abbas tersebut, mereka berkesimpulan bahawa kata كنا (kunnaa atau kami dahulu), mengandungi isyarat halus bahawa perkara ini tidaklah berlangsung secara terus-menerus.

 

Dalam kitab al-Umm, Imam asy-Syafie menjelaskan bahawa maksud Nabi mengeraskan bacaan zikir setelah solat adalah (semata-mata) untuk mengajarkan zikir itu kepada orang-orang yang belum boleh melafazkannya dan jika amalan tersebut dimaksudkan hanya untuk pengajaran sahaja maka biasanya tidak dilakukan secara terus-menerus.

 

Ini mengingatkanku akan perkataan Syeikh al-Islam Ibn Taimiyyah tentang bolehnya imam mengeraskan suara pada bacaan solat padahal semestinya dibaca perlahan (seperti solat asar dan zuhur) dengan tujuan untuk mengajari orang-orang yang belum boleh (memahaminya). Ada sebuah hadith di dalam Shahihain (al-Bukhari dan Muslim) dari Abu Qatadah al-Anshari bahawa Nabi dahulu terkadang memperdengarkan kepada para sahabat bacaan al-Qur’an di dalam solat Zuhur dan Asar dan Umar juga melakukan sunnah ini. (Majmu’ah Fatawa al-Madinah al-Munawwarah karya Syeikh Muhammad Nashiruddin al-Albani hal. 37-38).

 

Maka pendapat jumhur ini lebih mendekati kebenaran.

 

 Wallahu ta'ala 'alam

No comments:

Post a Comment

Kisah hamil perempuan mandul di zaman nabi musa as

  Matan kisah   Seorang wanita telah datang kepada Nabi Musa. Wanita itu berkata: “Doalah kepada Tuhanmu agar mengurniakan kepadaku seor...