Saturday 24 April 2021

Hadith dua suara yang dilaknat

 

Sanad dan matan hadith

 

حَدَّثَنَا عَمْرُو بْنُ عَلِيٍّ ، ثنا أَبُو عَاصِمٍ ، ثنا شَبِيبُ بْنُ بِشْرٍ الْبَجَلِيُّ ، قَالَ : سَمِعْتُ أَنَسَ بْنَ مَالِكٍ يَقُولُ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " صَوْتَانِ مَلْعُونَانِ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ : مِزْمَارٌ عِنْدَ نِعْمَةٍ ، وَرَنَّةٌ عِنْدَ مُصِيبَةٍ "

 

Terjemahan

 

Telah menceritakan kepada kami 'Amru bin 'Ali; Telah menceritakan kepada kami Abu 'Asim; Telah menceritakan kepada kami Syabib bin Bisyr al-Bajali, dia berkata; aku mendengar Anas bin Ma;ik berkata; Rasulullah SAW bersabda, "Dua suara yang dilaknat di dunia dan di akhirat. Seruling ketika kesenangan dan jeritan tangisan ketika musibah".

 

 

Takhrij

 

HR. al-Bazzar dalam Al-Bahr az-Zakhkhar 14/62 dan Ad-Dhiya' al-Maqdisi dalam Al-Ahadith al-Mukhtarah no. 1991.

 

Berkata al-Bazzar, Tidaklah aku ketahui hadith ini yang diriwayatkan oleh Anas kecuali dengan sanad ini. Ini indikasi kedhaifan hadith tersebut.

 

 

Hadith ini adalah dhaif kerana Syabib bin Bisyr dinilai lemah oleh Abu Hatim ar-Razi sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Abu Hatim ar-Razi dalam al-Jarh wa at-Ta'dil 4/357.

 

Imam Bukhari menyatakan bahawa dia, Syabib bin Bisyr munkar hadithnya sepertimana yang dinukilkan oleh at-Tirmidzi dalam 'Ilal al-Kabir hal. 392.

 

 

 

Sanad dan matan hadith

 

حَدَّثَنَا الْحَسَنُ بْنُ عَرَفَةَ ، قَالَ : ثنا النَّضْرُ بْنُ إِسْمَاعِيلَ ، قَالَ : ثنا ابْنُ أَبِي لَيْلَى ، عَنْ عَطَاءٍ ، عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ عَوْفٍ ، قَالَ : " أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِيَدِي فَانْطَلَقَ إِلَى النَّخْلِ فَوَجَدَ فِيهِ إِبْرَاهِيمَ ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، فَأَخَذَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَوَضَعَهُ فِي حِجْرِهِ ، فَدَمَعَتْ عَيْنَاهُ ثُمَّ ، قَالَ : يَا بُنَيَّ إِنِّي لا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا ، فَقُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، تَبْكِي ، أَوَلَمْ تَنْهَ عَنِ الْبُكَاءِ ؟ قَالَ : إِنَّمَا نَهَيْتُ عَنِ النَّوْحِ عَنْ صَوْتَيْنِ أَحْمَقَيْنِ فَاجِرَيْنِ : صَوْتٌ عِنْدَ نِعْمَةٍ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَمَزَامِيرُ شَيْطَانَ ، وَصَوْتٌ عِنْدَ مُصِيبَةٍ خَمْشُ وُجُوهٍ وَشَقُ جُيُوبٍ وَرَنَّةُ شَيْطَانَ ، إِنَّهُ لا يَرْحَمُ مَنْ لا يَرْحَمُ لَوْلا أَنَّهُ حَقٌّ وَوَعْدُ صِدْقٍ ، وَإِنَّهُمَا سَبِيلٌ مَأْتِيَّةٌ لا بُدَّ مِنْهَا حَتَّى يَلْحَقَ آخِرُنَا بِأَوَّلِهِ لَحَزَنَّا حُزْنًا أَشَدَّ مِنْ هَذَا يَعْنِي عَلَيْهِ , وَإِنَّا بِهِ لَمَحْزُونُونَ تَبْكِي الْعَيْنُ وَيَحْزُنُ الْقَلْبُ وَلا نَقُولُ مَا يُسْخِطُ الرَّبَّ عَزَّ وَجَلَّ " .

 

Terjemahan

 

Telah menceritakan kepada kami al-Hasan bin 'Arafah, dia berkata; Telah menceritakan kepada kami an-Nadhr bin Isma'il, dia berkata; Telah menceritakan kepada kami Ibn Abu Laila, daripada 'Atha', daripada Jabir ibn 'Abdullah, daripada 'Abdul Rahman bin 'Auf, dia berkata; Rasulullah SAW memegang tanganku, lantas dia membawakan ke pohon tamar, lantas dia mendapati Ibrahim, anaknya Rasulullah SAW padanya. Rasulullah SAW mengambilnya, lantas baginda meletakkannya di batu. Lantas, mengalir air matanya. Kemudian dia berkata, "Wahai anakku. Sesungguhnya aku tidak berkuasa ke atas kamu walau sesuatu pun daripada Allah". Aku berkata, "Wahai Rasulullah, engkau menangis. Bukankah engkau melarang daripada tangisan?". Baginda berkata, "Aku melarang daripada meratap dengan dua suara yang bodoh lagi berdosa, iaitu suara hiburan dan sukaria serta seruling syaitan ketika nikmat dan suara ketika musibah, cakaran pada wajah, merobek pakaian dan tangisan syaitan yang bersuara kuat. Sesungguhnya seseorang yang tidak mengasihi, maka dia tidak dikasihi. Kalau bukan kerana kebenaran dan ketelusan janji, ia sememangnya jalan penyempurnaan yang tidak dapat tidak padanya melainkan ia menyusul pada kesudahan kita bersama awalnya. Kami benar-benar bersedih dengan kesedihan yang amat kerana ini, yakni kematian Ibrahim. Sesungguhnya kami benar-benar bersedih yang mata menangisi dan kesedihan hati. Jangan engkau katakan apa-apa yang Allah 'Azza Wajalla marah".

 

 

Takhrij

 

HR. al-Bazzar dalam Musnadnya no. 917, at-Tirmidzi, no. 1005,  'Abdu bin Humaid dalam Musnadnya no. 1013, bn Abu ad-Dunya dalam Dzamm al-Malahi no. 62, al-Baihaqi dalam al-Adab no. 745, al-Hakim dalam al-Mustadrak  no. 6825, at-Thahawi dalam Syarah Ma'ani al-Atsar no. 6975 dan Syarah as-Sunnah, no. 1525, dan Ibn Sa'd dalam  at-Thabaqat al-Kubra no. 312.

 

Hadith ini juga dhaif kerana Muhammad bin 'Abdul Rahman bin Abu Laila adalah salah seorang fuqaha' yang tidak begitu kuat pada hadith menurut penilaian an-Nasaie dalam ad-Dhu'afaa' wa al-Matrukun hal. 87.

 

Ibn Syahin menyenaraikannya, Ibn Abi Laila sebagai kelompok dhaif dalam Tarikh Asma' ad-Dhu'afaa' wa al-Kadzdzabin hal. 169, tahqiq 'Abdul Rahim Muhammad Ahmad al-Qashqari.

 

Ad-Daruquthni dalam al-'Ilal al-Waridah Fi Ahaditth an-Nabawiyyah 6/209, menyatakan bahawa dia, Ibn Abu Laila, bukan seorang hafiz.

 

Abu Daud at-Thayalisi menyatakan bahawa dia, Ibn Abu Laila, tidak pernah melihat yang paling buruk hafalan berbanding Ibn Abu Laila sepertimana yang dinukilkan dalam Su'alat as-Sulami Li ad-Daraquthni, hal. 227.

 

Zaidah meninggalkan hadithnya, Yahya bin Sa'id mendha'ifkannya, Ahmad bin Hanbal menyatakan bahawa dia begitu buruk hafalannya, Yahya bin Ma'in menyatakan bahawa dia tidak memuaskan, Abu Hatim ar-Razi menyatakan bahawa dia buruk hafalannya dan diingkari kerana banyak kesilapannya sehingga tidak boleh berhujah dengannya dan Abu Zur'ah menyatakan bahawa dia tidak begitu kuat sepertimana yang dinukilkan oleh Ibn Abu Hatim ar-Razi dalam al-Jarh wa at-Ta'dil 7/322-323.

 

Ibrahim bin Ya'qub al-Juzjani dalam Ahwal ar-Rijal hal. 108, menyatakan bahawa dia orang yang lemah hadithnya lagi buruk hafalannya.

 

Imam al-Baihaqi dalam Sunan al-Kubra 2/111, menyatakan bahawa dia tidak dihujahkan hadithya kerana buruk keadaannya di sisi ahli makrifat dalam hadith.

 

Ibn Khuzaimah dalam Sahihnya 4/205, menyatakan bahawa dia bukan hafiz.

 

Ya'qub bin Sufyan al-Farisi dalam at-Tarikh wa al-Ma'rifah 3/380,  menyatakan bahawa dia tsiqah lagi , pada sebahagian hadithnya diperkatakan dan dia lemah di sisi mereka.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...