Kisah tersebut dinukilkan dalam
Bidayah wan Nihayah 7/86 dengan sanad:
Saif bin Umar dari Mubassyir bin
al-Fadhil dari Jubair bin Shukr dari 'Ashim dari Umar ra.
رَوَى سَيْفٌ ، عَنْ مُبَشِّرِ بْنِ الْفُضَيْلِ ، عَنْ جُبَيْرِ بْنِ
صَخْرٍ ، عَنْ عَاصِمِ بْنِ عُمَرَ بْنِ
الْخَطَّابِ ، أَنَّ رَجُلًا مِنْ مُزَيْنَةَ عَامَ الرَّمَادَةِ سَأَلَهُ
أَهْلُهُ أَنْ يَذْبَحَ لَهُمْ شَاةً ، فَقَالَ : لَيْسَ فِيهِنَّ شَيْءٌ .
فَأَلَحُّوا عَلَيْهِ فَذَبَحَ شَاةً ، فَإِذَا عِظَامُهَا حُمْرٌ ، فَقَالَ : يَا
مُحَمَّدَاهُ . فَلَمَّا أَمْسَى أُرِيَ فِي الْمَنَامِ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ،
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ لَهُ : " أَبْشِرْ بِالْحَيَا ،
ائْتِ عُمَرَ فَأَقْرِئْهُ مِنِّي السَّلَامَ وَقُلْ لَهُ : إِنَّ عَهْدِي بِكَ
وَفِي الْعَهْدِ ، شَدِيدَ الْعَقْدِ ، فَالْكَيْسَ الْكَيْسَ يَا عُمَرُ" .
فَجَاءَ حَتَّى أَتَى بَابَ عُمَرَ فَقَالَ لِغُلَامِهِ : اسْتَأْذِنْ لِرَسُولِ
رَسُولِ اللَّهِ ، صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، . فَأَتَى عُمَرَ
فَأَخْبَرَهُ فَفَزِعَ ، ثُمَّ صَعِدَ عُمَرُ الْمِنْبَرَ فَقَالَ لِلنَّاسِ :
أَنْشُدُكُمْ بِالَّذِي هَدَاكُمْ لِلْإِسْلَامِ ، هَلْ رَأَيْتُمْ مِنِّي شَيْئًا
تَكْرَهُونَهُ ؟ فَقَالُوا : اللَّهُمَّ لَا ، وَعَمَّ ذَاكَ ؟ فَأَخْبَرَهُمْ
بِقَوْلِ الْمُزَنِيِّ - وَهُوَ بِلَالُ بْنُ الْحَارِثِ -فَفَطِنُوا وَلَمْ
يَفْطَنْ . فَقَالُوا : إِنَّمَا اسْتَبْطَأَكَ فِي الِاسْتِسْقَاءِ فَاسْتَسْقِ
بِنَا . فَنَادَى فِي النَّاسِ ، فَخَطَبَ فَأَوْجَزَ ، ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ
فَأَوْجَزَ ، ثُمَّ قَالَ : اللَّهُمَّ عَجَزَتْ عَنَّا أَنْصَارُنَا ، وَعَجَزَ
عَنَّا حَوْلُنَا وَقُوَّتُنَا ، وَعَجَزَتْ عَنَّا أَنْفُسُنَا ، وَلَا حَوْلَ
وَلَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ ، اللَّهُمَّ فَاسْقِنَا وَأَحْيِ الْعِبَادَ
وَالْبِلَادَ
Ada seorang lelaki dari Muzainah
pada tahun Ramaadah, keluarganya meminta kepadanya untuk disembelihkan seekor
kambing untuk mereka, maka ia berkata,dalam tubuh kambing-kambingnya tidak terdapat
daging sedikit pun. Namun mereka terus merengek kepadanya, hingga akhirnya
disembelihlah kambing untk mereka, ketika dia mengulitinya, ternyata hanya
tulang-tulangnya yang merah. Maka dia berkata: Wahai Muhammad!!, maka dipetang
harinya dia bermimpi bahawa Rasulullah SAW berkata kepadanya , Bergembiralah
dengan datangnya kehidupan, datanglah kepada Umar, lalu sampaikan kepadanya
salam dariku, dan katakan kepadanya: Sesungguhnya janjiku denganmu dan janjiku
itu amat kukuh ikatannya, berlaku bijaklah wahai Umar bijaklah !!!. >Maka
dia pun pergi, sehingga ketika dia sampai di pintu rumah Umar, maka berkata
pada anak lelakinya: mintakan izin untuk utusan Rasulullah ! lalu dia
mendatangi Umar dan mengkabarkannya, maka Umar pun terkejut. Kemudian Umar naik
mimbar, dan berkata: Aku bersumpah atas kalian dengan menyebut Allah zat yang
telah menghidayahkan kalian kepada Islam - agar kalian berkenan menjawab
pertanyaanku. Apakah kalian ada melihat dariku sesuatu yang kalian tidak suka, Mereka
menjawabYa Allah, tidak. Tentang apa itu ?, Maka beliau mengkabarkannya kepada
mereka tentang perkataan al-Muzany; dia itu Bilal bin al-Harits - Maka mereka
semua faham, akan tetapi Umar masih belum faham. Lalu mereka berkata, Hanya
saja engkau lambat tidak segera melaksanakan al-Istisqa, maka lakukanlah
al-Istisqa dengan kami. Maka Umar pun memanggil masyarakat untuk beristisqa dan
berkhuthbah dengan singkat, kemudian solat dua rakaat dengan singkat, lalu dia
berdoa: Ya Allah, penolong-penolong kami sudah tidak mampu, daya dan upaya kami
sudah tidak mampu, jiwa-jiwa kami sudah tidak mampu, tidak ada daya dan upaya
kecuali dengan Mu, Ya Allah, turunkanlah hujan untuk kami, dan berilah
kehidupan untuk para hamba dan negeri !
Hadith dhaif kerana
dhaifnya perawi bernama Saif bin Umar.
Riwayat Saif bin Umar adalah
tertolak, kerana Saif bin Umar ini disepakati oleh para ulama hadith
kelemahannya, bahkan ibnu Hibban berkata: “Ia suka meriwayat hadith-hadith
palsu dari perawi yang tsiqah, dan mereka berkata bahawa ia suka memalsukan
hadith, bahkan ibnu Hibban dan Al Hakim menuduhnya zindiq. Abu Hatim menilai
hadithnya matruk.Ibnu Hajar melemahkannya. (Hadzihi Mafahimuna hal. 64-65,
Tahdzibul Kamal 12/2676, Lisanul Mizan 2/256, Mizanul 'Itidal 2/197, Tahdzibut
Tahdzib 4/296).
kisah hampir sama dalam riwayat
Malik ad-Dar juga dhaif.
Hadith Malik al-Dar
Daripada Ibn Abi Syaibah,
daripada al-A’masyh, daripada Abi Soleh al-Samman, daripada Malik al-Dar
katanya:
أَصَابَ النَّاسَ قَحْطٌ فِي زَمَنِ عُمَرَ ، فَجَاءَ رَجُلٌ إلَى قَبْرِ
النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ،
اسْتَسْقِ لِأُمَّتِك فَإِنَّهُمْ قَدْ هَلَكُوا ، فَأَتَى الرَّجُلَ فِي
الْمَنَامِ فَقِيلَ لَهُ ائْتِ عُمَرَ فَأَقْرِئْهُ السَّلَامَ ، وَأَخْبِرْهُ
أَنَّهُمْ يُسْقَوْن
Orang ramai ditimpa dengan
kemarau di zaman ‘Umar. Lalu datang seorang lelaki ke kubur Nabi SAW dan berkata:
“Wahai Rasulullah, pohonlah hujan untuk ummatmu, kerana sesungguhnya mereka
semua telah (hampir) binasa. Lalu di dalam mimpi lelaki tersebut didatangi
seseorang, dan dikatakan kepadanya, pergilah kepada ‘Umar dan sampaikan
kepadanya al-Salam, khabarkan kepadanya yang mereka semua akan memperolehi
hujan.” (AR. Ibn Abi Syaibah di dalam al-Musannaf 6/356. Al-Hafiz Ibn Kathir di
dalam al-Bidayah mengatakan Isnad hadith ini sahih)
Pensahihan isnad dibantah oleh
Syeikh Al-Albani di dalam At-Tawassul, hal. 131-134, secara ringkas sebagai
berikut:
Tidak dapat diterima kesahihan
riwayat ini, kerana Malik Ad-Dar adalah perawi yang tidak dikenal (sifat)
‘adalah dan kecermatannya, sehingga membuatkan riwayat ini dhaif.
Sedangkan perkataan Al-Hafiz Ibnu
Hajar di atas: “Ibnu Abi Syaibah meriwayatkan dengan sanad yang sahih dari
riwayat Abi Shalih”, tidak bererti riwayat itu sahih seluruh sanadnya, akan
tetapi ertinya melalui semakan, sanadnya hanya sahih sampai Abi Shalih.
Malah kisah ini bertentangan
dengan pengajaran dari ayat al-Quran, iaitulah:
Maksudnya: “Maka aku katakan
kepada mereka: 'Mohonlah ampun kepada Tuhanmu, -sesungguhnya Dia adalah Maha
Pengampun. nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat,” (Nuh:
10-11)
Jikalaupun kisah ini sahih, masih
tidak dapat dijadikan hujjah, kerana perbuatan sahabat yang bertentangan dengan
sahabat bahkan majoriti sahabat adalah bukan hujjah, bagaimana bila
bertentangan dengan dalil? Sebagaimana telah kita sebutkan, oleh kerana itu
imam Al-Bukhari dalam Tarikhnya hanya mengeluarkan perkataan Umar saja:
“Ya Rabb, Aku terus berusaha kecuali yang aku
tidak mampu”.
Dan tidak menyebutkan kisah tersebut, seakan
kisah tersebut tidak sah di sisi beliau.
Al Bukhari meriwayatkan dari Anas
bin Malik:
أَنَّ عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ كَانَ إِذَا قُحِطُوا
اسْتَسْقَى بِالْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ رَضِىَ اللَّهُ عَنْهُ فَقَالَ
: اللَّهُمَّ إِنَّا كُنَّا نَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ بِنَبِيِّنَا -صلى الله عليه
وسلم- فَتَسْقِينَا وَإِنَّا نَتَوَسَّلُ إِلَيْكَ الْيَوْمَ بِعَمِّ نَبِيِّنَا
-صلى الله عليه وسلم- فَاسْقِنَا فَيُسْقَوْنَ.
Sesungguhnya Umar bin Al Khathab
apabila di landa kekeringan beristisqa melalui Al Abbas bin Abdul Muthalib dan
berkata: “Ya Allah, dahulu kami bertawassul kepadaMu melalui NabiMu, dan
Engkaupun memberi kami hujan, dan sekarang aku bertawassul kepadaMu melalui
bapa saudara NabiMu, maka berikanlah kami hujan”. Lalu merekapun di beri hujan
(HR. Bukhari no. 1010).
Riwayat ini menegaskan bahawa
para sahabat tidak datang ke kuburan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam untuk
minta diturunkan hujan, namun mereka pergi kepada Al ‘Abbas dan menyuruhnya
berdoa agar Allah menurunkan hujan, dan ini adalah tawassul yang disyariatkan.
Syeikh ‘Abd al-Salam Aali ‘Abd
al-Karim pentahkik kepada kitab al-Sawa’iq al-Mursalah al-Syihabiyyah hal. 196
berkata tentang riwayat Malik al-Dar ini:
Munkarah al-Matan, kerana
bersalahannya dengan apa yang telah pasti dalam agama akan galakan (sunat)
mendirikan solat al-Istisqa jika berada dalam keadaan seperti itu (kemarau).
Demikian juga disebabkan bersalahannya kisah ini dengan apa yang telah masyhur
dan tawatur dari para Sahabat dan Tabi’ien. Dimana tidak ada walau satu bukti
dari mereka yang pergi ke kubur Nabi SAW atau kubur orang (soleh) yang lainnya
ketika berlakunya keperitan dan kesusahan kemarau untuk meminta ditolak
kesusahan, doa dan syafaat mereka. Bahkan mereka semua akan kembali kepada
Allah dan memohon kemaafan daripadaNya dan beribadah kepadaNya, demikian juga
dengan kembali bertaubat bersungguh-sungguhnya kepadaNya.
Rujukan
https://www.kajiannidaal-islam.com/2020/11/Malik
Ad-Daar Dan Mimpinya Orang Istisqo Di Kubur Nabi SAW.html?m=1
http://bin-sahak.blogspot.com/2014/11/pencerahan-tambahan-terhadap-hadis.html?m=1
https://abuzahrahanifa.wordpress.com/2014/11/15/menepis-syubhat-pembela-tawassul-yang-haram-45/amp/
https://umabdullah.wordpress.com/2007/03/25/narration-of-malik-al-dar-evidance-for-tawassul-by-the-living-not-by-the-prophet-after-his-death/
https://umm-ul-qura.org/2015/12/20/the-narration-of-malik-dar-is-not-a-proof/
https://www.google.com/amp/s/islaahh.wordpress.com/2012/09/11/narration-of-malik-ad-dar/amp/
https://sunniysalafiy.wordpress.com/2013/04/25/menepis-syubhat-pembela-tawassul-yang-haram-bagian-akhir/
https://www.google.com/amp/s/islaahh.wordpress.com/2012/09/11/narration-of-malik-ad-dar/amp/
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://rasoolurrahmah.wordpress.com/2014/07/04/narration-of-malik-al-dar-tawassual-through-the-prophets-a-w-the-pious/amp/&ved=2ahUKEwjIoeDvxt7zAhXFCt4KHZIHDQM4WhAWegQIBhAB&usg=AOvVaw17Jz59PZZWgU0LXiwJaw1q
http://www.systemoflife.com/bidaee-tawassul-refutation-series-hadith-of-malik-ad-dar/
No comments:
Post a Comment