Matan hadith
عَنْ أَنَسٍ أَنَّ النَّبِيَّ قَالَ :مَنْ قَرَأَ إذا سَلَّمَ الإمامُ
يَوْمَ الجُمُعَةِ قَبْلَ أنّ يُثْنِيَ رِجْلَهُ فَاتِحَةَ الكِتَابِ وقُلْ هُوَ
الله أحَدٌ وَالْمُعَوِّذَتَيْنِ سَبْعاً سبعاً غَفَرَ الله له ما تَقَدَّمَ مِنْ
ذَنْبِهِ وما تَأخَّرَ وأُعْطِيَ مِنَ الأجْرِ بِعَدَدِ كُلّ منْ آمَنَ بالله
ورَسُولِه.
Terjemahan
Dari Anas RA bahawa Nabi SAW
bersabda, ‘Barang siapa yang membaca surah Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq dan
surah An-Nas (al-mu`awwidzatain) masing-masing sebanyak tujuh kali ketika imam
selesai membaca salam solat Jumaat, sebelum melipat kakinya, Allah akan
mengampuni dosanya yang lalu dan sekarang, dan diberi pahala sebanyak orang
yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya
Takhrij
HR. Abu al-As'ad al-Qusyairi
dalam al-Arbaien no. 4 sepertimana disebutkan oleh as-Suyuthi dalam Jamius
Saghir 2/343, daripada Anas ra.
Ibn Hajar al-'Asqalani menilai
hadith ini bersangatan Lemah dalam
al-Khishal alMukaffirah 1/49.
Syeikh Al-Albani menilai sebagai
Maudhu' di dalam Dhaif Jami' no. 5758.
Hadith ini juga diriwayatkan
sahabat lain:-
وروى ابْنُ السُّنِّيِّ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللهُ عَنهَا رَفَعَتْهُ:
«مَنْ قَرَأَ بَعْدَ صَلَاةِ يَوْمِ الْجُمُعَةِ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ،
وَالْـمُعَوِّذَتَيْنِ، سَبْعَ مَرَّاتٍ، أَعَاذَهُ اللهُ بِهَا مِنَ السُّوءِ
إلَى الْجُمُعَةِ الْأُخْرَى
(HR. Ibnu Sunni dalam Amal
al-Yaum wa al-Lailaj no. 375, Ibnu Syahin dalam al-Targhib fi Fadhail Amal no.
475, sanadnya lemah, Dalam sanadnya terdapat perawi bernama al-Khalil bin
Murrah. Imam Bukhari menilai beliau sangat lemah, munkarul hadith.)
وروى البيهقي **عَن أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ** رَضِيَ اللهُ
عَنْهُمَا قَالَتْ: مَنْ قَرَأَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ،
وَقُلْ هُوَ اللهُ أَحَدٌ، وَقُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ، وَقُلْ أَعُوذُ
بِرَبِّ النَّاسِ، سَبْعَ مَرَّاتٍ، حُفِظَ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ
الْأُخْرَى
(HR. al-Baihaqi dalam Syuabul
Iman no. 2577, Ibn Abi Syaibah dalam Musannafnya 2/159, sanadnya terputus).
Manakala dari riwayat Ibnu Sa'ad
bin Mansur dari Makkhul sepertimana disebutkan Ibnu Hajar dalam Futuhat
Rabbaniyah 4/233 pula dinilai cacat oleh Ibnu Hajar.
Syeikh Na'San menilai hadith
tersebut dhaif dalam Fatwanya no. 7287, walaupun dhaif, terdapat para fuqaha
menganjurkan wirid tersebut dalam daerah fadhilat amal.
Rujukan
No comments:
Post a Comment