Friday, 18 February 2022

Hadith-hadith tanda-tanda kiamat

 

 

1.

يَأْتِيْ عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ، اَلصَّابِرُ عَلَى دِيْنِهِ كَالْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرِ.

 

Akan datang suatu masa kepada manusia, di mana orang yang bersabar dalam memegangi agamanya seperti orang yang menggenggam bara api. [HR. Tirmidzi no. 2260, Ibnu Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 5/55, Ibn Batthah dalam al-Ibanah Kubra no. 31  daripada Anas bin Malik RA]

 

Imam Tirmidzi menilai Hadith ini sebagai hadith gharib. Ibnu Adi menilai hadith ini munkar dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 6/113. Sahih pula menurut Syeikh al-Albani dengan pengumpulan semula jalan riwayat (Silsilah Hadith Sahih no. 957).

 

2.

 

يَكُوْنُ فِي أَخِرِ الزَّمَانِ عُبَّادٌ جُهَّالٌ وَقُرَّاءٌ فَسَقَةٌ.

 

Akan ada di akhir masa nanti, para ahli ibadah yang bodoh-bodoh dan para ahli Quran yang fasiq-fasiq. [HR. Abu Nu’aim dalam al-Hilyah 2/331 dan al-Hakim dalam al-Mustadrak no. 7883, Ibnu Hibban dalam al-Majruhin 2/395 dari Anas bin Malik RA]

 

Hadith ini berstatus dhaif, kerana salah satu perawinya, Yusuf bin ‘Athiyyah diberi label ‘perosak’ (halik) oleh al-Zahabi. Yahya bin Ma’in menilai hadith ini dengan komentar: laysa bi-syai’ (bukan apa-apa), malah Ibnu Hajar menilai beliau matruk. Syeikh al-Albani menilai hadith ini palsu dalam Silsilah hadith Dhaif no. 447.

 

3.

 

لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى يَتَبَاهَى النَّاسُ فِي الْمَسَاجِدِ.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai manusia saling berbangga-bangga dengan masjid-masjid. [HR. Ahmad no. 13404  dan Abu Daud no. 449 daripada Anas bin Malik RA]

 

Hadith ini juga diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath 8/222 dan al-Saghir; al-Nasa’i, Ibn Majah no. 610, Sunan al-Baihaqi dalam Dalail Nubuwah , Sunan al-Darimi, Sahih Ibn Hibban no. 1614, Sahih Ibnu Khuzaimah, Musnad Abi Ya’la, Musnad al-Bazzar, Misykat al-Mashabih dan Kanz al-‘Ummal. Ibnu Khuzaimaih menilai hadith ini berstatus sahih.

 

4.

 

 

قَطْعِيَّةُ الرَّحِمِ، وَتَخْوِيْنُ الأَمِيْنِ، وَائْتِمَانُ الْخَائِنِ.

 

Terputusnya silaturrahim; pengkhianatan orang yang dapat dipercaya; dan dipercayanya orang yang berkhianat. [HR. al-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath 2/93 no. 1356 daripada Anas bin Malik RA]

 

Status hadith ini hasan menurut as-Suyuthi dalam Jamius Saghir no. 8208. Disahihkan pula oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 2238 kerana pengumpulan jalan riwayatnya.

 

5.

 

 

مِنْ اِقْتِرَابِ السَّاعَةِ اِنْتِفَاخُ الأَهِلَّةِ وَأَنْ يُرَى الْهِلاَلُ قَبَلاً بِفَتْحَتَيْنِ ايْ سِلْعَةً مَا يُطَّلَعُ فَيُقَالُ لِلَّيْلَتَيْنِ.

 

Di antara (tanda-tanda) dekatnya hari kiamat adalah mengembangnya atau naiknya bulan dan bulan tsabit dilihat pada suatu waktu dan tidak terlihat (pada waktu yang lain). Dikatakan: “selama dua malam”. . [HR. al-Thabarani dalam Mu’jam al-Saghir no. 877 daripada Abu Hurairah RA]

 

 

Status hadith ini dhaif, kerana terdapat perawi yang majhul iaitu Abdul Rahman bin al-Azraq al-Anthaki (Majma Zawaid 3/149). Manakala menurut as-Sakhawi dalam al-Maqasid al-Hasanah no. 506 hadith ini mempunyai jalan penguat

 

6.

 

 

يَذْهَبُ الصَّالِحُوْنَ الأَوَّلُ الأَوَّلُ، وَتَبْقَى حُثَالَةٌ كَحُثَالَةِ الشَّعِيْرِ اَوِ التَّمْرِ.

 

Habisnya orang-orang soleh pada generasi awal; dan yang tersisa adalah hampasnya saja; seperti hampas gandum dan kurma. [HR. Ahmad dan Bukhari no. 6434]

 

Hadith ini dan yang semakna juga diriwayatkan dalam Musannaf Ibn Abi Syaibah; Mu’jam al-Kabir no. 718 dan Mu’jam al-Awsath 3/123; Sunan al-Baihaqi; Majma’ al-Zawaid; Misykat  al-Mashabih dan Kanz al-‘Ummal. Status hadith ini sahih menurut Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami’ no. 8078.

 

 

7.

 

اَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى يَكُوْنَ الزُّهْدُ رِوَايَةً وَالْوَرَعُ تَصَنُّعًا.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai zuhud hanya menjadi informasi; dan sikap warak hanya dibuat-buat. [HR. Abu Nu’aim dalam al-Hilyah 3/141]

 

Status hadith ini adalah hadith gharib menurut Abu Nua’im dinilai dhaif oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 4791.

 

8.

 

 

أَنْ يَكُوْنَ الْوَلَدُ غَيْظًا، وَ الْمَطَرُ قَيْظًا، وَ تَفِيْضُ اللُّئَامُ فَيْضًا.

 

Anak menjadi sebab kemarahan; hujan menjadi sebab panas; dan para pencela menjadi menyebar-luas. [HR. al-Thabarani dalam Mu’jam al Kabir 10/228 dari Ibnu Mas’ud RA]

 

Hadith palsu menurut Fatwa Soaljawab Islam no. 265083 dalam satu hadith yang panjang. Terdapat perawi pendusta bernama Saif bin Miskin (al-Majruhin no. 446). Az-Zahabi menilai beliau wahi dalam Mukhtasar Mustadrak al-Hakim no. 5465. Hadith ini didhaifkan juga oleh al-Baihaqi, al-Iraqi dan as-Sakhawi.

 

9.

 

 

لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى يَسُوْدَ كُلُّ قَبِيْلَةٍ مُنَافِقُوْهَا، وَكَانَ زَعِيْمُ الْقَوْمِ اَرْذَلُهُمْ، وَسَادَ الْقَبِيْلَةَ فَاسِقُوْهُمْ.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai setiap kabilah dipimpin oleh orang-orang munafiqnya; pemimpin suatu kaum adalah orang-orang yang terburuk di kalangan mereka; dan yang memimpin suatu kabilah adalah orang-orang fasik di kalangan mereka. [HR. al-Thabarani dalam Mu’jam al-Kabir 10/228 dari Abdullah bin Mas’ud; al-Tirmidzi no. 2211 dari Abu Hurairah RA]

 

Status hadith ini dhaif  (dari Ibnu Mas’ud sama), dari Abu Hurairah juga dhaif menurut Syeikh al-Albani dan al-Hafiz Abu Thahir dalam takhrij mereka pada kitab Sunan Tirmidzi.

 

 

10.

 

 

اَنْ تُزَحْزَفَ الْمَحَارِبُ وَتُخْرِبَ الْقُلُوْبُ.

 

Dihiasnya mihrab-mihrab dan kosongnya hati-hati. [HR. al-Thabarani dari Ibnu Mas'ud RA]

 

Hadith ini juga diriwayatkan oleh al-Haithami, al-Baihaqi, Ibn al-Najjar dan al-Muttaqi al-Hindi dalam Kanz al-‘Ummal. Status hadith ini menurut al-Baihaqi dan al-Haithami bersanad dhaif.

 

11.

 

 

فُشُوُّ التِّجَارَةِ حَتَّى تَعِيْنَ الْمَرْأَةُ زَوْجَهَا عَلَى التِّجَارَةِ، وَقَطْعُ الأَرْحَامِ، وَفُشُوُّ الْقَلَمِ، وَظُهُوْرُ الشَّهَادَاتِ بِالزُّوْرِ.

 

Merebaknya dunia perdagangan, sampai-sampai seorang isteri membantu suaminya untuk berdagang; terputusnya silaturrahim; tersebarnya dunia tulis-menulis (teknologi informasi); maraknya persaksian-persaksian palsu. [HR. Ahmad no. 3870 dan Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 1049 daripada Ibnu Mas’ud RA]

 

Status hadith ini adalah sahih menurut Syeikh Ahmad Syakir dalam Musnad Ahmad 5/333, dan Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 647.

 

Yang dimaksudkan tersebarnya dunia “tulis menulis” adalah banyaknya tulisan-tulisan, namun sedikitnya ulama. Maksudnya: Masyarakat mencukupkan diri dengan mempelajari tulisan-tulisan, tanpa bergaul dengan orang-orang yang ahli ilmu.

 

 

 

12.

 

اَنْ يُتَّخَذَ الاَمَانَةُ مَغْنَمًا وَالزَّكَاةُ مَغْرَمًا، وَيُتَعَلَّمُ الْعِلْمُ لِغَيْرِ دِيْنٍ.

 

Amanat dijadikan sebagai barang jarahan (rampasan); zakat dijadikan sebagai ganti rugi; dan ilmu dipelajari untuk tujuan selain agama. [HR. Tirmidzi no. 2211 dari Abu Hurairah RA]

 

Hadith ini dan yang semakna juga diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir dan Mu’jam al-Awsath; al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid; al-Tibrizi dalam Misykat al-Mashabih; dan al-Muttaqi al-Hindi. Status hadith ini adalah dhaif (lihat no. 9)

 

 

13.

 

إِذَا أَطَاعَ الرَّجُلُ زَوْجَتَهُ وَ عَقَّ أُمَّهُ، وَأَدْنَى صَدِيْقَهُ وَأَقْصَى أَبَاهُ، وَارْتَفَعَتِ الأَصْوَاتُ فِي الْمَسَاجِدِ.

 

Jika seorang suami patuh pada isterinya dan menderhakai ibunya; dia dekat kepada temannya, namun jauh dari ayahnya; dan suara-suara menggema di masjid-masjid. [HR.Tirmidzi no. 2211 dari Abu Hurairah RA]

 

Imam Tirmidzi menilai hadith ini gharib. Status hadith ini adalah dhaif (lihat no. 9).

 

14.

 

 

إِذَا ظَهَرَتِ الْقَيْنَاتُ وَالْمَعَازِفُ وَشُرِبَتِ الْخُمُوْرُ، وَلَعَنَ آخِرُ هَذِهِ الأُمَّةِ أَوَّلَهَا.

 

Ketika marak para penyanyi dan alat muzik; diminumnya khamar-khamar; generasi akhir umat (Islam) ini melaknati generasi awalnya. [HR. Tirmidzi no. 2211 dari Abu Hurairah RA]

 

Sebenarnya dua riwayat di atas adalah satu hadith. Selain diriwayatkan oleh al-Tirmidzi, hadith ini juga diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir dan Mu’jam al-Awsath; al-Baihaqi dalam Sunan al-Baihaqi; al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid; al-Tibrizi dalam Misykat al-Mashabih; dan al-Muttaqi al-Hindi. Status hadith ini adalah dhaif. (lihat no. 9).

 

15.

 

 

أَنَّ أَمَامَ الدَّجَّالِ سِنُوْنَ خَدَعَاتٍ، يُكَذَّبُ فِيْهَا الصَّادِقُ، وَيُصَدَّقُ فِيْهَا الْكَاذِبُ، وَيُخَوَّنُ فِيْهَا الأَمِيْنُ، وَيُؤْتَمَنُ فِيْهَا الْخَائِنُ. وَيَتَكَلَّمُ فِيْهَا الرُّوَيْبِضَةْ. قِيْلَ: وَمَا الرُّوَيْبَضَةُ؟ قَالَ: الرَّجُلُ التَّافِهُ يَتَكَلَّمُ فِي أَمْرِ الْعَامَّةِ.

 

Sesungguhnya sebelum Dajjal muncul, ada tahun-tahun penipuan, (iaitu) didustakannya orang yang jujur; dibenarkannya orang yang dusta; dinilai berkhianatnya orang yang dapat dipercaya; dipercayanya orang yang berkhianat; pada tahun-tahun itu, Ruwaibidhah ikut berbicara. Beliau ditanya: “Apa yang dimaksud Ruwaibidhah?”. Nabi SAW menjawab: Orang bodoh yang berbicara tentang masalah orang awam. [HR. Ahmad  3/220 no. 13298 dan Bazzar no. 2740 dari Anas bin Malik]

 

Hadith ini dan yang semakna juga diriwayatkan dalam al-Mu’jam al-Kabir dan al-Mu’jam al-Awsath no. 3258; Sunan Ibn Majah no. 4036; Musnad Abi Ya’la 6/378; al-Mustadrak karya al-Hakim 5/659; Majma’ al-Zawaid 7/287. Status hadith ini adalah sahih menurut Syeikh al-Albani dalam Sahih Jami’ no. 3650. Hasan menurut al-Wadi ‘ie dalam Sahih Musnad no. 27.

 

16.

 

 

لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى تَرَوْا أُمُوْرًا عِظَامًا لَمْ تُحَدِّثُوْا بِهَا أَنْفُسَكُمْ، يَتَفَاقَمُ شَأْنُهَا فِي اَنْفُسِكُمْ، وَتَسْأَلُوْنَ هَلْ كَانَ نَبِيُّكُمْ ذَكَرَ لَكُمْ مِنْهَا ذِكْرًا، وَحَتَّى تَرَوْا الْجِبَالَ تَزُوْلَ عَنْ أمَاكِنِهَا.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai kalian melihat kejadian-kejadian agung yang belum pernah kalian dengarkan ceritanya; keadaannya terasa gawat bagi diri kalian; dan kalian bertanya-tanya, apakah Nabi kalian pernah memberikan suatu peringatan terkait kejadian-kejadian itu?; dan hingga kalian melihat gunung-gunung runtuh dari tempat-tempatnya. [HR. Ahmad no. 20178 dan al-Thabarani dari Samurah bin Jundub RA]

 

Hadith ini disebutkan dalam versi lengkap berupa hadith yang panjang dalam al-Musnad Ahmad; al-Mu’jam al-Kabir karya al-Thabarani; Sunan al-Baihaqi; Sahih Ibn Hibban; Sahih Ibn Khuzaimah no. 1397; al-Mustadrak karya al-Hakim; Majma’ al-Zawaid karya al-Haithami dan Musannaf Ibn Abi Syaibah. Para perawi hadith ini tsiqah kecuali Tsa’labah bin Abadul Abdi, dia ditsiqahkan oleh Ibnu Hibban. Syeikh al-Albani meletakkan hadith ini dalam Silsilah Hadith Sahih 7/167, Ibnu Katsir menunjukkan riwayat ini ada penguatnya dalam Jami’ al-Masanid wal Sunan no. 4675.

 

 

17.

 

 

إِذَا وُسِّدَ الأَمْرُ إِلَى غَيْرِ أَهْلِهِ فَانْتَظِرُوا السَّاعَةَ.

 

Jika suatu perkara diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah hari kiamat. [HR. Bukhari no. 59 dari Abu Hurairah RA]

 

Status hadith ini adalah sahih.

 

 

18.

 

لا تَذْهَبُ الدُّنْيا حتّى يَمُرَّ الرَّجُلُ على القَبْرِ فَيَتَمَرَّغُ عليه، ويقولُ: يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَكانَ صاحِبِ هذا القَبْرِ

 

Dunia tidak akan musnah sampai seseorang melewati perkuburan, kemudian dia bolak-balik ke perkuburan dan berkata: “Seandainya saja aku adalah penghuni kuburan ini”. [HR. Muslim no. 2907, Ibnu Majah no. 3278 dari Abu Hurairah RA]

 

Status hadith ini adalah sahih.

 

 

19.

 

لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى يَتَسَافُدَ النَّاسُ تَفَاسُدَ الْبَهَائِمِ فِي الطُّرُقِ.

 

Hari kiamat tidak akan datang sampai manusia bersetubuh di jalan-jalan seperti persetubuhan binatang-binatang. [HR. al-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath 1/432 dari Ibnu Umar]

 

Hadith ini dan yang semakna juga diriwayatkan dalam Musnad Ibn Abi Syaibah; Musnad al-Bazzar 6/345 dan Kanz al-‘Ummal14/246. Status hadith ini sahih menurut al-Bazzar, Ibnu Hibban dan al-Hakim.

 

 

20.

 

لاَ تَفْنَى هَذِهِ الأُمَّةُ حَتَّى يَقُوْمَ الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَةِ فَيَفْتَرِشَهَا فِي الطَّرِيْقِ، فَيَكُوْنُ خِيَارُهُمْ يَوْمَئِذٍ مَنْ يَقُوْلُ: لَوْ وَارَيْنَا وَرَاءَ هَذَا الْحَائِطِ.

 

Umat ini tidak akan musnah sampai ada laki-laki menemui wanita lalu dia menyetubuhi wanita itu di jalan. Dan orang pilihan di antara mereka saat itu adalah orang yang berkata: “Hendaknya kita berhubungan badan di belakang tembok ini”. [HR. Abu Ya'la no. 6183, ad-Dailami dalam Musnad Firdaus no. 7044 dari Abu Hurairah RA]

 

Hadith lain yang semakna diriwayatkan oleh al-Thabarani sebagai syahid atau penguat bagi hadith di atas. Para perawi hadith di atas berstatus tsiqah sepertimana disebutkan oleh al-Haithami dalam Majma Zawaid 7/334, Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih 1/868

 

21.

 

لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى تُوْجَدَ الْمَرْأَةُ نَهَارًا تُنْكَحُ اي تُجَامَعُ وَسَطَ الطَّرِيْقِ، لاَ يُنْكِرُ ذَلِكَ أَحَدٌ، فَيَكُوْنُ أَمْثَلُهُمْ يَوْمَئِذٍ اَلَّذِيْ يَقُوْلُ: لَوْ نَحَيْتَهَا عَنِ الطَّرِيْقِ قَلِيْلاً، فَذَلِكَ فِيْهِمْ مِثْلُ أَبِيْ بَكْرٍ وَ عُمَرَ فِيْكُمْ.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai ada wanita di siang hari disetubuhi di tengah jalan, dan tidak ada seorang pun yang mengingkari hal itu. Orang yang paling terhormat di antara mereka saat itu adalah orang yang berkata: “Hendaknya engkau sedikit menjauh dari jalan”. Orang itu di tengah-tengah mereka layaknya Abu Bakar dan Umar di sisi kalian. [HR. al-Hakim dari Abu Hurairah RA]

 

Hadith ini juga diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir. Status hadith ini adalah sahih menurut al-Hakim. Dhaif jiddan menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 1254 (Fatwa Syabakah Islamiyah no. 137434).

 

 

22.

 

 

وَحَتَّى تَمُرَّ الْمَرْأَةُ عَلَى الْقَوْمِ، فَيَقُوْمُ أَحَدُهُمْ فَيَرْفَعُ بِذَيْلِهَا كَمَا يَرْفَعُ ذَنْبَ النَّعْجَةِ، فَيَقُوْلُ بَعْضُهُمْ: أَلاَ وَارَيْتَهَا وَرَاءَ الْحَائِطِ، فَهُوَ يَوْمَئِذٍ فِيْهِمْ مِثْلُ أَبِيْ بَكْرٍ وَ عُمَرَ فِيْكُمْ.

 

[Hari kiamat tidak akan terjadi] sampai ada wanita berjalan di dihadapan suatu kaum, kemudian salah seorang dari mereka mengangkat kain wanita itu layaknya mengangkat ekor kambing. Lalu sebahagian mereka berkata: “Sebaiknya kita menyetubuhinya di belakang tembok”. Padahal orang tersebut pada saat itu di tengah-tengah mereka layaknya Abu Bakar dan Umar RA di tengah-tengah kalian.

 

Hadith ini hanya diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir yang sekaligus menjadi syahid atau penguat bagi hadith 20 di atas. Status hadith rujuk no. 22.

 

 

23.

 

اَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى تَتَنَاكَرَ الْقُلُوْبُ وَتَخْتَلِفَ الأَقَاوِيْلُ وَيَخْتَلِفَ الأَخَوَانِ مِنَ الأَبِ وَالأُمِّ فِي الدِّيْنِ.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai hati-hati manusia saling bermusuhan; pendapat-pendapat saling bertentangan; dan dua bersaudara dari ayah dan ibu saling berbeza dalam agama. [HR. al-Dailami dari Hudzaifah RA]

 

Hadith ini memang hanya diriwayatkan oleh al-Dailami 5/90 no. 7556.

 

24.

 

لا تقومُ الساعةُ حتى يكونَ السلامُ على المَعرفةِ وإن هذا عرفنِي من بينكُم فسلّم عليّ، وحتى تُتخذَ المساجدُ طرقا لا يسجدُ للهِ فيها حتى يَخرونَ وحتى يَبعثَ الغلامُ الشيخَ بريدا بين الاثنينَ وحتى ينطلقَ التاجرُ إلى أرضٍ فلا يجد ربحا

 

Hari kiamat tidak akan tiba sampai masjid-masjid dijadikan pejabat-pejabat dan Allah tidak disembah di dalamnya; anak kecil menyuruh orang tua sebagai tukang pos yang pergi ke sana ke mari; dan hingga pedagang menjelajah ke sana ke mari, namun dia tidak memperoleh keuntungan. [HR. al-Thabarani dari Ibnu Mas'ud RA.]

 

Hadith ini dan yang semakna juga diriwayatkan Ibnu Adi dalam al-Kamil fi Dhuafa’ 8/158. Hadith ni dhaif menurut Ibnu Adi, Ibnu al-Qaisarani dalam Zakiratul Huffaz 5/2634 dan az-Zahabi dalam Mizanul I’tidal 3/235, kerana perawi yang matruk bernama Abu Hamzah al-Qassab.

 

 

25.

 

 

يأتي على الناس زمان همتهم بطونهم وشرفهم متاعهم وقبلتهم نساؤهم ودينهم دراهمهم ودنانيرهم أولئك شرار الخلق لا خلاق لهم عند الله

 

Akan datang kepada manusia, suatu masa di mana keinginan kuat  mereka adalah (keperluan.) perut; kehormatan mereka adalah harta; kiblat mereka adalah wanita; agama mereka adalah dirham dan dinar; mereka adalah seburuk-buruk makhluk, tiada bahagian sedikitpun bagi mereka di sisi Allah.

 

Hadith ini diriwayatkan oleh al-Dailami dalam musnadnya 5/444 no. 8688 dan al-Muttaqi al-Hindi dalam Kanz al-‘Ummal 11/192 no. 31186 daripada Ali ra.  Ibnu Hajar dalam Gharaib al-Multaqathah min Musnad Firdaus hal. 3306, menilai sanad hadith ini palsu kerana al-Harits atau al-A’war tertuduh dusta dan terdapat juga perawi majhul, Diwan Abdullah bin Raja’. Hadith ini didhaifkan oleh Ibn Baz, hadith ini dinilai palsu dalam oleh Lajnah Daimah (Fatwa Syabakah Islamiyah no. 80198; https://majles.alukah.net/t163933/; https://www.islamink.com/2021/01/blog-post_9.html; Fatwa Lajnah Daimah no. 9580).

 

26.

 

لاَ تَذْهَبُ الأَيَّامُ وَاللَّيَالِيُّ حَتَّى يَخْلُقَ الْقُرْأَنُ فِي صُدُوْرِ اَقْوِامٍ مِنْ هَذِهِ الأُمَّةِ كَمَا يُخْلَقُ الثِّيَابُ، وَيَكُوْنَ مَا سِوَاهُ أَعْجَبَ لَهُمْ، وَيَكُوْنَ أَمْرُهُمْ طَمْعًا كُلَّهُ، لاَ يُخَالِطُهُ خَوْفٌ اِنْ قَصَّرَ فِي حَقِّ اللهِ تَعَالَى، مَنَّتْهُ نَفْسُهُ الأَمَانِيَّ، وَاِنْ يُجَاوِزَ إِلَى مَا نَهَى اللهُ عَنْهُ. قَالَ: اَرْجُوْ اَنْ يَتَجَاوَزَ الله عَنِّيْ.

 

Hari-hari dan malam-malam tidak akan berakhir sampai al-Quran menjadi usang (lapuk) di dada para kaum di antara umatku, seperti usangnya baju-baju. Sedangkan perkara selain al-Quran lebih menakjubkan bagi mereka; semua perkara mereka dilandasi sifat tamak; tanpa ada sedikitpun rasa takut ketika berbuat cuai dalam hak Allah Ta’ala; masing-masing orang ingin memenuhi impian-impiannya; jika dia melanggar larangan Allah, maka dia berkata: “Saya berharap Allah mengampuniku”.

 

Hadith ini diriwayatkan oleh Abu Nu’aim dalam al-Hilyah 6/59; al-Haithami dalam Musnad al-Harits 2/767 no. 768 dan al-Muttaqi al-Hindi dalam Kanz al-‘Ummal no. 38567. Sanadnya dhaif jiddan menurut Ibnu Hajar, terdapat perawi yang matruk, Abban bin Abi Ayyash (al-Mathalib al-'Aliyah 18/305 no. 4473).

 

27.

 

يَدْرُسُ الاِسْلاَمُ كَمَا يَدْرُسُ وَشْيُ الثَّوْبِ. حَتَّى لاَ يُدْرَى مَا صِيَامٌ وَلاَ صَلاَةٌ وَلاَ نُسُكٌ وَلاَ صَدَقَةٌ. وَيَبْقَى طَوَائِفٌ مِنَ النَّاسِ الشَّيْخُ الْكَبِيْرُ وَالْعَجُوْزُ الْكَبِيْرَةُ، وَيَقُوْلُوْنَ: أَدْرِكْنَا آباءَنَا عَلَى هَذِهِ الْكَلِمَةِ لا إِلهَ إِلاَّ الله، فَنَحْنُ نَقُوْلُهَا.

 

Islam akan rosak sebagaimana rosaknya hiasan baju. Sampai-sampai tidak diketahui apa itu puasa, solat, haji dan sedaqah. Kemudian kelompok yang tersisa di tengah-tengah manusia adalah kaum laki-laki dan wanita yang lanjut usia; mereka berkomentar: “Kami mendapati para orang tua kami menetapi kalimat ini La Ilaha Illallah, maka kami pun ikut mengucapkannya”. [HR. Ibnu Majah dari Hudzaifah bin Al-Yaman RA]

 

Hadith ini juga diriwayatkan oleh al-Hakim dalam al-Mustadrak; al-Baihaqi dalam Syuabul Iman; serta dalam Musnad al-Bazzar dan Kanz al-‘Ummal. Status hadith ini adalah sahih menurut al-Hakim.

 

28.

 

 

لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى لاَ يُقَالُ فِي الأَرْضِ لا إِلهَ إِلاَّ الله.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai tidak lagi diucapkan di muka bumi, (kalimat) La Ilaha Illallah.

 

Hadith ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam al-Musnad; al-Hakim dalam al-Mustadrak; al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid. Status hadith ini sahih menurut al-Hakim.

 

 

29.

 

 

لا تقومُ السّاعةُ حتّى يظهَرَ الفُحشُ والبُخلُ، ويُخوَّنُ الأمينُ، ويُؤتمَنُ الخائنُ، وتهلِكُ الوُعولُ، وتظهَرُ التُّخوتُ، قال: يا رسولَ اللهِ ! وما الوُعولُ وما التُّخوتُ؟ قال: الوُعولُ: وجوهُ النّاسِ، والتُّخوتُ: الَّذين كانوا تحت أقدامِ النّاسِ

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai marak perbuatan keji dan bakhil; dianggap berkhianatnya orang yang dapat dipercaya dan diberi amanatnya orang yang khianat; akan rosak para wa'ul dan akan marak para tahut". Para Shahabat RA bertanya: “Wahai Rasulullah, apakah yang dimaksud tahut dan wa’ul?” Nabi SAW menjawab: “Wa’ul adalah orang-orang yang terkemuka dan mulia di masyarakat (yakni, masyarakat kelas atas); sedangkan tahut adalah orang-orang yang berada di bawah “telapak kaki” manusia (yakni, masyarakat kelas bawah). [HR. al-Thabarani dari Abu Hurairah RA]

 

Hadith ini diriwayatkan oleh al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Awsath no. 3767, Abu Nuai’im dalam Hilyatul Auliya 4/306 dan Ibnu Hibban no. 6844. Hadith yang semakna juga diriwayatkan oleh dari sahabat Said bin Jubair ra. Hadith ini didhaifkan oleh Abu Nua’im dan Syeikh al-Arnauth. Manakala Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 3211 mensahihkan hadith ini dengan pengumpulan jalan riwayat.

 

 

30.

 

 

لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى تَخْرُجَ سَبْعُوْنَ كَذَّابًا، قُلْتُ: وَمَا اَيَتُهُمْ؟ قَالَ: يَأْتُوْنَكُمْ بِسُنَّةٍ لَمْ تَكُوْنُوْا عَلَيْهَا، يُغَيِّرُوْنَ بِهَا سُنَّتَكُمْ، فَإِذَا رَأَيْتُمُوْهُمْ فَاجْتَنِبُوْهُمْ.

 

Hari kiamat tidak akan terjadi sampai muncul 70 pendusta. Saya bertanya: “Apakah tanda-tanda mereka?”. Nabi SAW menjawab: “Mereka datang kepada kalian dengan membawa sunnah yang kalian belum pernah menetapinya; mereka merubah sunnah kalian dengan sunnah tersebut. Apabila kalian melihat mereka, maka jauhilah mereka. [HR. Thabarani dari Abdullah bin ‘Amr bin al-‘Ash RA]

 

Hadith yang semakna juga diriwayatkan oleh al-Thabarani. Ada versi lain, redaksi (لاَ تَقُوْمُ السَّاعَةُ حَتَّى تَخْرُجَ سَبْعُوْنَ كَذَّابًا) menjadi hadith tersendiri yang diriwayatkan dalam al-Thabarani (Tuhfat al-Ahwadzi 6/78). Terdapat juga riwayat dari Anas ra yang diriwayatkan oleh Abi Ya’la, juga sanadnya dhaif. Status hadith dengan potongan redaksi ini adalah dhaif (Fathul Bari 13/93). Dhaif menurut syeikh al-Albani dalam Dhaif Jami’ no. 6258.

 

31.

 

 

إذا ظَهَرَ القولُ، وخُزِنَ العملُ، وائتلَفتِ الألسنةُ، وتباغَضتِ القلوبُ، وقَطعَ كلُّ ذي رحمٍ رحمَهُ، فعندَ ذلِكَ لعنَهُمُ اللَّهُ، وأصمَّهم، وأعمى أبصارَهُمْ

 

Ketika banyak bertebaran perkataan; digudangkan (ditiadakan) perbuatan; lisan-lisan bersatu, tapi hati berseteru; setiap kerabat memutus tali silaturrahimnya; maka ketika itu, Allah melaknati mereka, membuat mereka tuli dan membutakan penglihatan mereka. [HR. Ahmad dan Abdullah bin Humaid dari Salman al-Farisi RA]

 

Hadith ini juga diriwayatkan al-Thabarani dalam al-Mu’jam al-Kabir dan al-Mu’jam al-Awsath; al-Haithami dalam Majma’ al-Zawaid; dan al-Muttaqi al-Hindi dalam Kanz al-‘Ummal; Imam al-Suyuthi dalam Jami‘ al-Ahadith menyebut hadith ini juga diriwayatkan oleh Ibn ‘Asakir, al-Hasan bin Sufyan dan al-Khara’ithy. Menurut al-Haithami, sanad hadith ini dhaif. Didhaifkan juga oleh Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 5559.

 

Al-Muttaqi al-Hindi menjelaskan baHawa bahagian awal matan hadith di atas terdapat dalam Sahih Muslim pada kitab (bab) al-Birr wa al-Shilah. Sedangkan bahagian akhir matan hadith adalah ayat al-Quran, tepatnya Surah Muhammad [47]: 23.

 

32.

 

 

إِذَا النَّاسُ اَظْهَرُوا الْعِلْمَ، وَضَيَّعُوْا الْعَمَلَ، وَتَحَابُّوْا بِالأَلْسُنِ، وَتَبَاغَضُوْا بِالْقُلُوْبِ، وَتَقَاطَعُوْا فِي الأَرْحَامِ، لَعَنَهُمُ الله عِنْدَ ذلِكَ، فَأَصَمَّهُمْ وَأَعْمَى اَبْصَارَهُمْ.

 

Ketika manusia menampakkan ilmu, namun menyia-nyiakan amal; saling mengasihi melalui lisan saja, tetapi hatinya saling benci; mereka memutus tali silaturrahim; maka Allah akan melaknati mereka pada saat itu. Kemudian membuat mereka tuli dan membutakan penglihatan mereka. [HR. Ibnu Abi Dunya dari al-Hasan RA sepertimana disebutkan dalam Durar al-Mantsur 13/446]

 

Dalam Qurrah al-‘Ainayn fi Syarh Ahadith Mukhtarah min al-Sahihayn karya Sulaiman bin Muhammad al-Luhaimid disebutkan baHawa riwayat di atas bukanlah hadith, melainkan perkataan seorang ulama’ salaf, iaitu al-Hasan al-Basri. 

 

Ada satu lagi riwayat yang seakan semakna melalui sahabat Salman al-Farisi mausul kepada Nabi saw dalam riwayat at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 1578. Akan tetapi al-Iraqi mendhaifkan sanadnya dalam Takhrij Ihya 1/71, begitu juga al-Haithami dalam Majma Zawaid 7/290.

 

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...