Friday, 18 February 2022

Kisah Nabi Idris as ditangguh ajal, diangkat ke langit, dan menziarahi syurga dan neraka

 

Kisah tular

 

Nabi Idris diriwayatkan tak henti beribadah siang dan malam sampai orang lain kesulitan utk menggambarkan giatnya ibadah Nabi Idris, bahkan malaikat maut pun rindu ingin bertemu dengan Nabi Idris. Malaikat maut meminta izin kepada Allah untuk mengunjungi Nabi Idris, maka malaikat maut pun menemui Nabi Idris dalam bentuk manusia. Malaikat maut memberi salam kepada Nabi Idris dan duduk di sampingnya. Nabi Idris alaihi salam biasa puasa Dahr, ketika tiba waktu berbuka maka ada malaikat yang membawakan makanan dari syurga. Malaikat maut datang pada malam itu dengan membawa makanan dari syurga, Nabi Idris berbuka dengan makan itu dan berkata kepada malaikat maut :" Engkau makanlah juga." Namun malaikat maut tidak memakannya. Di dalam kitab sahih telah disebutkan bahawa Rasulullah SAW, bersua dengannya pada malam beliau menjalani israk, sedangkan Nabi Idris berada di langit yang keempat. 

 

Menurut Ibnu Abbas, firman Allah SWT tentang Idris dalam Surah Maryam: Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi. (Maryam: 57) Kab menjawab bahawa mengenai Idris, sesungguhnya Allah mewahyukan kepadanya, "Sesungguhnya Aku akan mengangkat bagimu setiap harinya amal perbuatan yang semisal dengan semua amal perbuatan anak-anak Adam (Seluruh manusia)." Maka Idris menginginkan agar amalnya terus bertambah. Kemudian datanglah seorang malaikat yang terdekat dengannya. Idris berkata kepada malaikat itu, "Sesungguhnya Allah telah mewahyukan anu dan anu kepadaku, maka bicaralah kamu kepada malaikat maut agar sudilah ia menangguhkan ajalku supaya amalku makin bertambah. "Malaikat itu akhirnya mambawa Idris di antara kedua sayapnya, lalu naik ke langit. Ketika sampai di langit keempat, malaikat maut yang sedang turun bersua dengannya. Maka malaikat yang membawanya mengemuka­kan apa yang dimaksudkan oleh Idris. Malaikat maut bertanya, "Sekarang Idris ada di mana?" Malaikat itu menjawab,"Dia sekarang ada di belakangku." Malaikat maut berkata,"Aku hairan, mengapa aku diperintahkan untuk mencabut roh Idris di langit keempat. Pada mulanya aku bertanya, mengapa aku mencabut roh Idris di langit keempat, sedangkan ia berada di bumi? Akhirnya roh Nabi Idris dicabut di langit yang keempat. Di dalam riwayat ini disebutkan pula bahawa malaikat yang terdekat dengan Idris ketika menanyakan kepada malaikat maut tentang ajal yang masih tersisa bagi Idris, malaikat maut menjawab. ”Saya tidak tahu, nanti saya akan lihat dahulu." Malaikat maut melihat buku catatannya, kemudian berkata, "Sesungguhnya kamu menanyakan kepadaku tentang seorang lelaki yang tiada tersisa bagi ajalnya selain dari sekejap mata". Lalu malaikat maut memandang ke arah bawah kedua sayapnya, tiba-tiba ia melihat Idris telah dicabut nyawanya, sedangkan malaikat maut itu tidak menyedari bahawa dirinya telah mencabutnya.

 

Ibnu Abu Nujaih telah meriwayatkan bahawa Nabi Idris diangkat ke langit dan tidak mati, perihalnya sama dengan pengangkatan Nabi Isa.

 

Ibnu Abbas sehubungan dengan makna firman-Nya: Dan Kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi. (Maryam: 57) Bahawa Idris diangkat ke langit yang keenam dan wafat di tempat itu. Hal yang sama telah dikatakan oleh Ad-Dahhak ibnu Muzahim.

 

Malaikat maut mencabut nyawanya Nabi Idris, maka saat itu juga beliau wafat, Malaikat maut menangis dan berdoa kepada Allah agar mengembalikan nyawa sahabatnya, Idris. Allah mengabulkan doanya dan menghidupkan kembali Nabi Idris alaihi salaam. Malaikat maut merangkul Nabi Idris yang hidup kembali sambil bertanya: "Wahai saudaraku, bagaimana rasanya pahitnya kematian ?" Nabi Idris menjawab : "Sesungguhnya hewan ketika dikuliti hidup-hidup, maka sakitnya kematian 1000 kali lipat lebih berat daripada hal itu." Malaikat maut berkata : "Padahal aku mencabut nyawamu dengan halus dan itu belum pernah aku lakukan kepada seorang pun sebelumnya." "Wahai malaikat maut, aku masih punya kebutuhan lain terhadapmu, aku ingin melihat neraka jahannam, dan aku akan beribadah kepada Allah ta'ala setelah melihat tali kekang dan hiruk pikuk jahannam," kata Nabi Idris. Malaikat maut menjawab : "bagaimana aku pergi keneraka Jahannam tanpa adanya perintah dari Allah ta'ala ?" Allah pun memberinya perintah, Malaikat maut membawa Nabi Idris ke neraka jahannam, di sana beliau melihat semua hal yang Allah ciptakan untuk musuh-musuhnya mulai dari rantai, belenggu, tali kekang, ular, kalajengking, api, ter, zaqqum dan air panas. kemudian keduanya kembali. "Wahai malaikat maut, aku punya kebutuhan lagi thdmu, aku ingin engkau membawaku ke syurga, aku ingin melihat apa yang Allah ciptakan untuk para kekasih-Nya dan aku akan menambah lagi ibadahku." kata Nabi Idris lagi. Malaikat maut menjawab : "Bagaimana boleh aku pergi ke syurga tanpa adanya perintah dari Allah ta'ala ?" Allah pun memberinya perintah, Malaikat maut membawa Nabi Idris sampai ke pintu syurga, dari sana Nabi Idris boleh melihat kenikmatan-kenikmatan, kerajaan yang agung, hadiah yang luar biasa, pohon-pohon, sungai-sungai dan buah-buahan. Nabi Idris berkata : "Wahai saudaraku malaikat maut, aku telah merasakan pahitnya kematian, telah melihat hiruk pikuk neraka jahannam, apakah engkau mau memohon kepada Allah agar mengizinkanku masuk ke dalam syurga dan meminum airnya agar hilang pahitnya kematian ?" Malaikat maut meminta izin kepada Allah dan Allah pun mengizinkan Nabi Idris untuk masuk ke dalam syurga dan kemudian keluar lagi. Maka masuklah Nabi Idris alaihis salaam kedalam syurga dan beliau meninggalkan sandalnya di bawah pohon yang ada di syurga lalu keluar. Nabi Idris berkata : "Wahai malaikat maut, sendalkau tertinggal di dalam syurga."Kalau begitu kembalilah dan ambil sendalmu." kata malaikat maut.

 

Takhrij

 


 

أن ملك الموت كان صديقا  لإدريس وقد صحبه في رحلته التي كان يتعبد فيها ويسيح في الأرض.. فقال له أسالك بالذي أحببتني لأجله أن تريني لمحة من الجنة- وكان قد طلب منه قبل ذلك أن يميته ويريه النار ليحمله ذلك على العبادة- فقال له ملك الموت - عليه السلام : يا نبي الله أبشر ! فإنك إن شاء الله من خيار أهلها وإنها إن شاء الله مقيلك ومصيرك، فقال : يا ملك الموت إني أحب أن أنظر إليها ولعل ذلك أن يكون أشد لشوقي وحرصي وطلبي! فذهب به إلى باب من أبواب الجنة فنادى بعض خزنتها فأجابوه فقالوا : من هذا ؟ قال: ملك الموت، فارتعدت فرائصهم وقالوا: أمرت فينا بشيء ؟ فقال: لو أمرت فيكم بشيء ما ناظرتكم ولكن نبي الله إدريس - عليه السلام - سأل أن ينظر إلى لمحة من الجنة فافتحوا، فلما فتح أصابه من بردها وطيبها وريحانها ما أخذ بقلبه فقال: يا ملك الموت إني أحب أن أدخل الجنة فآكل أكلة من ثمارها وأشرب شربة من مائها فلعل ذلك أن يكون أشد لطلبتي ورغبتي وحرصي، فقال: ادخل، فدخل فأكل من ثمارها وشرب من مائها، فقال له ملك الموت: اخرج يا نبي الله قد أصبت حاجتك حتى يردك الله مع الأنبياء يوم القيامة، فاحتضن بساق شجرة من شجر الجنة وقال: ما أنا بخارج منها وإن شئت أن أخاصمك خاصمتك، فأوحى الله إلى ملك الموت: قاضه الخصومة؛ فقال له ملك الموت: ما الذي تخاصمني به يا نبي الله ؟ فقال إدريس: قال الله تعالى كل نفس ذائقة الموت" فقد ذقت الموت الذي كتبه الله على خلقه مرة واحدة، وقال الله : وإن منكم إلا واردها كان على ربك حتما مقضيا، وقد وردتها أفأردها مرة بعد مرة، وإنما كتب الله ورودها على خلقه مرة واحدة ؟ وقال لأهل الجنة : وما هم منها بمخرجين، أفأخرج من شيء ساقه الله إلي ؟ فأوحى الله إلى ملك الموت: خصمك عبدي إدريس وعزتي وجلالي: إن في سابق علمي قبل أن أخلقه أنه لا موت عليه إلا الموتة التي ماتها وإنه لا يرى جهنم غلا خلا ؟ الورد الذي وردها وأنه يدخل الجنة في الساعة التي دخلها وأنه ليس بخارج منها فدعه يا ملك الموت

 

1) kisah yang menceritakan Nabi Idris as diangkat ke langit lalu diwafatkan di sana  adalah bersumberkan kisah israiliyat dan   Kisah ini ditemukan dalam banyak kitab tafsir dan juga dalam Bidayah wan Nihayah Ibnu Katsir, dhaif menurut az-Zahabi. 1/100. Ia tidak tsabit menurut Ibnu Hajar dalam Fathul Bari 6/375. (Fatwa Soaljawab Islam no. 136890, Fatwa Syabakah Islamiyah no. 160425).

 

2) Kisah Nabi Idris as jelajah syurga dan neraka juga bersumberkan riwayat israiliyat. Kisah ini tidak ada dalil sunnahnya, maka boleh percaya bulat-bulat atau menolaknya mentah-mentah (Fatwa Syabakah Islamiyah no. 105111).

 

Kisah ini ditemukan juga dalam sumber syiah, Qasas al-Anbiya al-Jazairi hal. 76.

 

 

Kisah yang ditanyakan dalam soalan adalah termasuk dalam kisah panjang riwayat no. 2 tersebut.

 

Menyikapi kisah Israiliyat

 

Syeikh Muhammad Bin Shalih al-Utsaimin rahimahullah mengatakan,

 

وتنقسم هذه الأخبار إلىٰ ثلاثة أنواع:

١. ما أقره الإسلام وشهد بصدقه فهو حق.

٢. ما أنكره الإسلام وشهد بكذبه فهو باطل.

٣. ما لم يقره الإسلام ولم ينكره فيجب التوقف فيه.

 

Berita-berita Israiliyat terbagi menjadi tiga keadaan:

 

1. Berita yang disetujui dan didukung oleh Islam, maka berita itu adalah kebenaran.

 

2. Berita tersebut diingkari dan didustakan oleh Islam, maka itu adalah kebatilan.

 

3. Islam tidak membenarkan berita tersebut, tidak pula mengingkarinya, maka wajib tawaquf (diam) padanya.

 

Ushul fi at-Tafsir hal. 505

 

Rujukan

 

https://binsahak.com/index.php/akidah/2605-sdi-0719-benarkah-nabi-idris-juga-diangkat-ke-langit-seperti-nabi-isa-as

No comments:

Post a Comment

Hadith Keutamaan Menziarahi Orang Sakit

  Matan hadith   قَالَ -صلىّ الله عليه وسلّم-: إِذَا عَادَ الرَّجُلُ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ مَشَى فِيْ خِرَافَةِ الْجَنَّةِ حَتَّى يَجْلِسَ...