1. Nama bulan Syaaban
إنما سُمّي شَعْبانَ
لأنهُ يَتَشَعَّبُ فيه خَيْرٌ كثِيرٌ لِلصَّائِمِ فيه حتى يَدْخُلَ الجَنَّةَ
Sesungguhnya bulan Syaaban
dinamakan Syaaban kerana di dalamnya bercabang kebaikan yang sangat banyak
untuk orang yang berpuasa pada bulan itu sampai dia masuk ke dalam syurga (HR.
ar-Rafi dalam Tarikhnya daripada Anas bin Malik ra, sepertimana disebutkan oleh
Syeikh al-Albani dalam Dhaif Jami’ no. 2061, palsu menurut Syeikh al-Albani).
2. Keutamaan bulan Syaaban
رَجَبٌ شَهْرُ الله، وشَعْبانُ
شَهْرِي، وَرَمَضانُ شَهْرُ أُمَّتِي
Rejab adalah bulan Allah, Syaaban
adalah bulanku dan Ramadhan adalah bulan umatku (HR. Ibnu Abi al-Fawaris dalam
al-Amali dan al-Ashabani dalam at-Targhib daripada Hasan la-Basri ra. Hadith
mursal menurut as-Syaukani dalam Nailul Authar 4/334 Syeikh al-Albani menilai
hadith ini dhaif dalam Silsilah Hadith Dhaif no. 4400).
خِيرَةُ اللهِ مِنَ الشُّهُورِ
شَهْرُ رَجَبٍ وَهُوَ شَهْرُ اللهِ، مَنْ عَظَّمَ شَهْرَ اللهِ رَجَبٍ فَقَدْ
عَظَّمَ أَمْرَ اللهِ، وَمَنْ عَظَّمَ أَمْرَ اللهِ أَدْخَلَهُ جَنَّاتِ
النَّعِيمِ، وَأَوْجَبَ لَهُ رِضْوَانَهُ الْأَكْبَرَ، وَشَعْبَانُ شَهْرِي فَمَنْ
عَظَّمَ شَهْرَ شَعْبَانَ فَقَدْ عَظَّمَ أَمْرِي، وَمَنْ عَظَّمَ أَمْرِي كُنْتُ
لَهُ فَرَطًا وَذُخْرًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَشُهِرُ رَمَضَانَ شَهْرُ أُمَّتِي…
Sebaik-baik bulan adalah bulan
Allah, (iaitu Rejab). Barang siapa yang mengagungkan bulan Rejab, maka dia
telah mengagungkan urusan Allah. Barang siapa yang mengagungkan urusan Allah,
Dia akan memasukkannya ke dalam syurga yang penuh dengan kenikmatan dan pasti
mendapatkan keridhaan-Nya yang paling besar. Bulan Syaaban adalah bulanku.
Barang siapa yang mengagungkan bulan Syaaban maka dia telah mengagungkan
urusanku. Barang siapa yang mengagungkan urusanku, maka saya akan menjadi
pendahulunya dan simpanan kebaikannya di hari kiamat. Bulan Ramadhan adalah
bulan umatku…”(HR. al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3713 daripada Anas bin
Malik ra. Hadith munkar menurut al-Baihaqi dan palsu menurut Ibnu Hajar
al-Asqalani dalam Tabyin al-Ajib no. 24).
فَضْلُ رَجَبَ عَلَى سَائِرِ
الشُّهُوْرِ كَفَضْلِ الْقُرْآنِ عَلَى سَائِرِ الأَذْكَارِ ، وَفَضْلُ شَعْبَانَ
عَلَى سَائِرِ الشُّهُوْرِ كَفَضْلِ مُحَمَّدٍ عَلَى سَائِرِ الْأَنْبِيَاءِ ،
وَفَضْلُ رَمَضَانَ عَلَى سَائِرِ الشّهُوْرِ كَفَضْلِ اللهِ عَلَى عِبَادِه.
Keutamaan bulan Rejab dari
seluruh bulan adalah seperti keutamaan Al-Quran dari seluruh zikir. Keutamaan
bulan Syaaban dari seluruh bulan adalah seperti keutamaan Muhammad dari seluruh
nabi. Dan keutamaan bulan Ramadhan dari seluruh bulan adalah seperti keutamaan
Allah dibanding dengan hamba-hamba-Nya (HR. ad-Dailami dalam Musnad FIrdaus no.
4350, Ibnu Hajar dalam Tabyinul Ajib no. 25. Beliau berkata, “Seluruh rijal
sanad ini tsiqah kecuali As-Saqathi sesungguhnya dia Aafah. Dan sangat terkenal
memalsukan hadith dan mengganti-ganti sanad serta tidak ada seorang pun yang
meriwayatkan dengan sanad hadith seperti ini kecuali dia).
3. Puasa di bulan Syaaban
كَانَ رَسُوْلُ اللهِ-صَلّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ-يَصُوْمُ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ فَرُبَّما
أخَّرَ ذلِكَ حَتَّى يَجْتَمِعَ عَلَيْهِ صَوْمُ السَّنَةِ فَيَصُوْم شَعْبَانَ.
Dulu Rasulullah shallallahu
‘alaihi wa sallam berpuasa tiga hari setiap bulan dan terkadang beliau
mengakhirkan puasa tiga hari tersebut sampai setahun, kemudian beliau berpuasa
di bulan Syaaban (HR. at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 2098, daripada
Aisyah ra. Dhaif menurut Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Fathul Bari 4/252, dhaif
menurut at-Thabarani, al-Haithami, as-Syaukani dan al-Qastalani kerana terdapat
perawi yang dhaif bernama Abdurrahman bin Abi
Laila).
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa
sallam banyak berpuasa di bulan Syaaban. Akan tetapi, yang diingkari pada hadith
di atas adalah alasan mengapa beliau berpuasa Syaaban.
عن أبي هريرة-رضي الله عنه- أَنَّ
رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَمْ يَصُمْ بَعْدَ رَمَضَانَ
إِلَّا رَجَبٌ وَشَعْبَانُ
Diriwayatkan dari Abu Hurairah
radhiallahu ‘anhu bahawasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak
pernah berpuasa setelah bulan Ramadhan kecuali berpuasa di bulan Rejab dan Syaaban
saja (HR. al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3522, sanadnya dhaif menurut
al-Baihaqi, Ibnu Hajar dalam Tabyinul Ajib no. 20 menilai hadith ini munkar).
Hadith ini jelas sekali
bertentangan dengan hadith-hadith yang lain yang menunjukkan bahawa beliau biasa
berpuasa Syawal, Isnin-Khamis dan lain-lain.
عن عَائِشَةَ ، قَالَتْ: …
فَقُلْتُ: يَا رَسُوْلَ اللهِ: مَالِيْ أَرَى أَكْثَرَ صِيَامِكَ فِيْ شَعْبَانَ ،
فَقَالَ:
يَا عَائِشَةُ إِنَّهُ شَهْرٌ
يَنْسَخُ لمِلَكِ اْلمَوْتِ مَنْ يَقْبِضُ ، فَأُحِبُّ أَنْ لَا يَنْسَخَ اسْمِيْ
إِلَّا وَأَناَ صَائِمٌ.
Diriwayatkan dari ‘Aisyah
radhiallahu ‘anha … dia bertanya kepada Rasulullah, “Ya Rasulullah! Mengapa
saya melihat engkau paling banyak berpuasa di bulan Syaaban?” Beliau pun
menjawab, ‘Ya ‘Aisyah! Sesungguhnya dia adalah bulan yang mana Malaikat Maut
mencatat (nama-nama) orang yang akan dicabut (nyawanya), dan saya senang jika
dicatat namaku dalam keadaaan saya sedang berpuasa (Awal dari hadith
tersebut adalah hadith yang sahih diriwayatkan oleh ImamBukhari dan Muslim.
Adapun tambahan hadith yang diberi bold, maka tambahan tersebut munkar,
sebagaimana dikatakan oleh Abu Hatim Ar-Razi dalam ‘Ilalul-Hadith no. 737)
4. Puasa Nisfu Syaaban
عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ
قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا كَانَتْ
لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَقُومُوا لَيْلَهَا وَصُومُوا نَهَارَهَا
فَإِنَّ اللَّهَ يَنْزِلُ فِيهَا لِغُرُوبِ الشَّمْسِ إِلَى سَمَاءِ الدُّنْيَا
فَيَقُولُ أَلَا مِنْ مُسْتَغْفِرٍ لِي فَأَغْفِرَ لَهُ أَلَا مُسْتَرْزِقٌ
فَأَرْزُقَهُ أَلَا مُبْتَلًى فَأُعَافِيَهُ أَلَا كَذَا أَلَا كَذَا حَتَّى
يَطْلُعَ الْفَجْرُ
Dari Ali bin Abu Thalib, dia
berkata, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apabila malam
nisfu Sya’ban (pertengahan bulan Sya’ban), maka solatlah di malam harinya dan
berpuasalah di siang harinya. Sesungguhnya Allah turun ke langit bumi pada saat
itu ketika matahari terbenam, kemudian Dia berfirman: “Adakah orang yang
meminta ampun kepada-Ku, maka Aku akan mengampuninya? Adakah orang yang meminta
rezeki maka Aku akan memberinya rezeki? Adakah orang yang mendapat cubaan maka
Aku akan menyembuhkannya? Adakah yang begini, dan adakah yang begini…hingga
terbit fajar (HR. Ibnu Majah no. 1388, dhaif menurut al-Mizzi dalam Tahdzib
al-Kamal 21/79, al-Aini menilai sanadnya dhaif dalam Umdatul Qari 11/117, dhaif
jiddan dan sanadnya palsu menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah Hadith Dhaif
no. 2132).
5. Keutamaan malam Nisfu Syaaban
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَنْزِلُ
لَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ إِلَى السَّمَاءِ الدُّنْيَا , فَيَغْفِرُ
لأَكْثَرَ مِنْ عَدَدِ شَعَرِ غَنَمِ كَلْبٍ
Sesungguhnya Allah turun pada
malam pertengahan bulan Syaaban ke langit dunia dan mengampuni lebih dari
jumlah bulu kambing suku Kalb (HR. Tirmidzi no. 739, Ibnu Majah no. 1389, Ahmad
no. 26018, daripada Aisyah ra, dhaif menurut Imam Bukhari, Imam Tirmidzi dan Syeikh al-Albani).
Suku Kalb dulu terkenal memiliki
banyak kambing peliharaan, sehingga mereka terkenal di negeri Arab. Penyebutan
banyak hamba-hamba yang akan diampuni pada malam tersebut benar dan terdapat
pada hadith yang sahih, yang diingkari pada hadith ini adalah jumlah khusus
yang disebutkan.
خَمْسُ لَيالٍ لا تُرَدُّ فِيهِنَّ
الدَّعْوَةُ أوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ رَجَبٍ وَلَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبانَ
وَلَيْلَةُ الجُمُعَةِ وَلَيْلَةُ الفِطْرِ وَلَيْلَةُ النَّحْرِ
Ada lima malam yang doa tidak
akan ditolak pada malam-malam itu, iaitu: malam pertama di bulan Rejab, malam
pertengahan di bulan Syaaban, malam Jumaat, malam (idul) fitri dan malam
sembelihan (idul-adha) (HR. Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 10/408, Ad-Dailami
dalam Musnad Firdaus no. 2975, terdapat perawi pendusta menurut Ibnu Asakir
iaitu Bundar bin Umar al-Ruyani, palsu menurut Syeikh al-Albani dalam Silsilah
Hadith Dhaif no. 1452).
Yang diingkari dalam hadith ini
dan berikutnya adalah penyebutan amalan khusus yang dikhususkan pada malam
tersebut.
مَنْ قَرَأَ لَيْلَةَ النِّصْفِ
مِنْ شَعْبَانَ أَلْفَ مَرَّةٍ: قُلْ هُوَ اللهُ أَحَد, بَعَثَ اللهُ إِلَيْه
مِئَةَ أَلْفِ مَلَكٍ يُبَشِّرُوْنَه
Barang siapa yang membaca di
malam pertengahan di bulan Syaaban seribu kali ‘Qul Huwallahu Ahad’, maka Allah
akan mengutus kepadanya seratus ribu malaikat untuk memberi khabar gembira
kepadanya (Disebutkan oleh Ibnu Hajar dalam Lisanul Mizan 5/271, palsu menurut
Ibnu Qayyim dalam al-Manarul Munif no. 78).
يَا عَلِيُّ مَنْ صَلَّى لَيْلَةَ النِّصْفِ
مِنْ شَعْبَانَ مِئَةَ رَكْعَةٍ بِأَلْفِ: قُلْ هُوَ اللهُ أَحَد, قَضَى اللهُ
لَهُ كُلَّ حَاجَةٍ طَلَبَهَا تِلْكَ الَّليْلَة
Ya ‘Ali! Barang siapa yang solat
di malam pertengahan di bulan Syaaban sebanyak seratus rakaat dengan membaca
seribu ‘Qul Huwallahu Ahad’, maka Allah memenuhi seluruh hajatnya yang dia
minta pada malam itu (Disebutkan oleh as-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmuah
hal. 50, palsu menurut Ibnu Qayyim dalam al-Manarul Munif no. 78).
مَنْ أَحْيَا لَيْلَتَيْ الِعيْدِ
وَلَيْلَةِ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ لَمْ يَمُتْ قَلْبُهُ يَوْمَ تَمُوْتُ
الْقُلُوْب
Barang siapa yang menghidupkan
dua malam, iaitu: malam id dan malam pertengahan di bulan Syaaban, maka hatinya
tidak akan mati, dimana hati-hati manusia banyak yang mati (Disebutkan oleh
Ibnu Jauzi dalam al-‘Ilal Mutanahiyah 2/562, daripada Kurdus bin Amru ra dan
beliau menilai hadith tersebut tidak sahih, az-Zahabi menilai hadith ini munkar
mursal dalam Mizanul ‘Itidal 3/308)
مَنْ صَلَّى لَيْلَةَ النِّصْفِ
مِنْ شَعْبَانَ ثَلاَثَ مِئَةِ ركْعَةٍ ( فِيْ لَفْظٍ ثِنْتَيْ عَشَرَ رَكْعَةً )
يَقْرَأُ فِيْ كُلِّ رَكْعَةٍ ثَلَاثِيْنَ مَرَّةٍ قُلْ هُوَ اللهُ أَحَد شُفِّعَ
فِيْ عَشْرَةٍ قَدْ اسْتَوْجَبُوْا النَّار.
Barang siapa yang solat di malam
pertengahan di bulan Syaaban sebanyak tiga ratus rakaat, (di dalam riwayat lain
dua belas rakaat), dan dia membaca pada setiap rakaat tiga puluh kali ‘Qul
Huwallah Ahad’, maka dia akan boleh memberi syafaat untuk sepuluh orang yang
dipastikan masuk ke dalam neraka (Disebutkan oleh Ibnu Qayyim dalam al-Manarul
Munif no. 78, palsu menurut Ibnu Qayyim).
مَنْ أَحْيَا الليَالِيْ الخَمْس ؛
وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة: لَيْلَةَ التَّرْوِيَةِ، وَلَيْلَةَ عَرَفَةَ،
وَلَيْلَةَ النَّحْرِ، وَلَيْلَةَ الْفِطْرِ، وَلَيْلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ
Barangsiapa yang menghidupkan
lima malam maka dia akan masuk syurga, iaitu: malam tarwiyah (9 Zulhijjah),
malam ‘Arafah, malam idul-adha, malam idul-fitri dan malam pertengahan di bulan
Syaaban (HR. Ibnu Asakir dalam Tarikh Dimasyq 43/93, al-Asbahani dalam al-Qawam
as-Sunnah seperti disebutkan dalam al-Targhib wa al-Tarhib al-Mundziri 2/158
dan beliau menilainya dhaif, daripada Muadz bin Jabal ra, al-Dimyathi menilai
sanadnya parah dalam al-Mutjir Rabih no. 138, palsu menurut syeikh al-Albani
dalam Dhaif Targhib no. 667).
إِذَا كَانَ لَيْلَةَ النِّصْفِ
مِنْ شَعْبَانَ نَادَى مُنَادٍ : هَلْ مِنْ مُسْتَغْفِرٍ فَأَغْفِرُ لَهُ? هَلْ
مِنْ سَائِلٍ فَأُعْطِيَهُ? فَلَا يَسْأَلُ أَحَدٌ شَيْئًا إِلَّا أُعْطِيَ إِلَّا
زَاِنيَة بِفَرْجِهَا أَوْ مُشْرِك .
Pada malam pertengahan di bulan Syaaban
seorang pemanggil menyeru, “Adakah orang yang meminta ampun, maka aku akan
mengampuninya? Adakah orang yang meminta, maka aku akan mengabulkannya? Tidak
ada seorang pun yang meminta kecuali saya akan mengabulkannya kecuali penzina
dan orang musyrik (HR. al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3555, dhaif menurut
Syeikh al-Albani dalam Dhaif Jami’ no. 653)
Yang diingkari dalam hadith ini
adalah penyebutan lafaz penzina, kerana terdapat lafaz yang sahih yang tidak
diampuni pada malam tersebut adalah orang musyrik dan musyahin (orang yang
memilki permusuhan dengan saudara seiman)
6. Doa diberkati di bulan Rejab,
Syaaban dan Ramadhan
اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِيْ
رَجَب وَشَعْبَانَ وَبَلِّغْنَا رَمَضَانَ
Ya Allah! Berkahilah kami di
bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami kepada bulan Ramadhan (HR.
at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 3939, Abu Nua’im dalam Hilyatul Auliya’
6/269, al-Baihaqi dalam Syuabul Iman no. 3815, daripada Anas bin Malik ra, sanadnya
dhaif menurut at-Thabarani, al-Baihaqi, Imam Nawawi dalam al-Azkar no. 245.
Ibnu Hajar menilai hadith ini dhaif dalam Tabyin al-Ajib no. 19, begitu juga
as-Suyuthi dalam Jamius Saghir no. 6660 dan Syeikh al-Albani dalam Dhaif Jami’
no. 4395).
7. Amal diangkat
أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ قَالَ
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ لَمْ أَرَكَ تَصُومُ شَهْرًا مِنْ الشُّهُورِ مَا
تَصُومُ مِنْ شَعْبَانَ قَالَ ذَلِكَ شَهْرٌ يَغْفُلُ النَّاسُ عَنْهُ بَيْنَ
رَجَبٍ وَرَمَضَانَ وَهُوَ شَهْرٌ تُرْفَعُ فِيهِ الْأَعْمَالُ إِلَى رَبِّ
الْعَالَمِينَ فَأُحِبُّ أَنْ يُرْفَعَ عَمَلِي وَأَنَا صَائِمٌ
Usamah bin Zaid dia berkata; Aku
bertanya; “Wahai Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, aku tidak pernah
melihat engkau berpuasa dalam satu bulan sebagaimana engkau berpuasa di bulan Sya’ban?”
Beliau bersabda: “Itulah bulan yang manusia lalai darinya; -ia bulan yang
berada- di antara bulan Rejab dan Ramadhan, iaitu bulan yang disana berisikan
berbagai amal, perbuatan diangkat kepada Rabb semesta alam, aku senang amalku
diangkat ketika aku sedang berpuasa.” (HR. an-Nasaie no. 2317, Ahmad no. 21753
hasan menurut Syeikh al-Albani).
8. Banyak puasa bulan Syaaban
عَنْ عَائِشَةَ أُمِّ
الْمُؤْمِنِينَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا أَنَّهَا قَالَتْ: وَمَا رَأَيْتُ رَسُولَ
اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ اسْتَكْمَلَ صِيَامَ شَهْرٍ قَطُّ
إِلَّا رَمَضَانَ وَمَا رَأَيْتُهُ فِي شَهْرٍ أَكْثَرَ مِنْهُ صِيَامًا فِي
شَعْبَانَ
Dari Aisyah ra berkata: “Aku
tidak pernah melihat Rasulullah SAW melakukan puasa satu bulan penuh kecuali
puasa bulan Ramadan dan aku tidak pernah melihat beliau lebih banyak berpuasa
sunnah melebihi (puasa sunah) di bulan Syaaban.” (HR. Bukhari no. 1969 dan
Muslim no. 1156)
9. Puasa Syaban Terbaik Setelah
Ramadhan
عَنْ أَنَسٍ قَالَ سُئِلَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَيُّ الصَّوْمِ أَفْضَلُ بَعْدَ
رَمَضَانَ فَقَالَ شَعْبَانُ لِتَعْظِيمِ رَمَضَانَ قِيلَ فَأَيُّ الصَّدَقَةِ
أَفْضَلُ قَالَ صَدَقَةٌ فِي رَمَضَانَ
Dari Anas dia berkata, Nabi
Shallallaahu ‘alaihi wasallam ditanya tentang puasa yang paling utama setelah
Ramadlan, Nabi SAW menjawab: “Bulan Sya’ban untuk memuliakan Ramadlan, ” Beliau
ditanya lagi, lalu Shadaqah apa yang paling utama? Beliau menjawab: “Sedeqah di
bulan Ramadlan.” (HR. Tirmidizi no. 599, hadith gharib menurut Imam Tirmidzi,
dhaif menurut al-Iraqi sepertimana
disebutkan oleh al-Mubarakfuri dalam Tuhfat al-Ahwadzi 3/70).
10. Mengganti puasa
حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ يُونُسَ
حَدَّثَنَا زُهَيْرٌ حَدَّثَنَا يَحْيَى عَنْ أَبِي سَلَمَةَ قَالَ سَمِعْتُ
عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا تَقُولُ كَانَ يَكُونُ عَلَيَّ الصَّوْمُ مِنْ
رَمَضَانَ فَمَا أَسْتَطِيعُ أَنْ أَقْضِيَ إِلَّا فِي شَعْبَانَ قَالَ يَحْيَى
الشُّغْلُ مِنْ النَّبِيِّ أَوْ بِالنَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
Telah menceritakan kepada kami
[Ahmad bin Yunus] telah menceritakan kepada kami [Zuhair] telah menceritakan
kepada kami [Yahya] dari [Abu Salamah] berkata; Aku mendengar [‘Aisyah
radliallahu ‘anha] berkata: “Aku berhutang puasa Ramadhan dan aku tidak mampu
mengqadhanya kecuali pada bulan Syaaban“. Yahya berkata: “Kerana dia sibuk atau
bersama Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam “. (HR. Bukhari no. 1814, Muslim no.
1933, Abu Daud no. 2047, Tirmidzi no. 714, Nasaie no. 2280, Ibnu Majah no.
1659, Malik no. 600, Ahmad no. 23781).
11. Allah mengampunkan dosa makhluk*
يَطَّلِعُ اللهُ إِلَى خَلْقِهِ
لَيلَةَ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ فَيَغْفِرُ لِجَمِيْعِ خَلْقِهِ إِلاَّ مُشْرِكٌ
أَوْ مَشَاحِنٌ
Allah melihat kepada makhlukNya
pada malam Nisfu (pertengahan) Syaaban lalu mengampuni seluruh makhlukNya,
kecuali orang musyrik dan orang yang bertikai (HR. Ibnu Abi Ashim dalam
al-Sunnah no. 512, Ibnu Hibban no. 5665 at-Thabarani dalam MU’jam al-Kabir no.
215, daripada Muadz bin Jabal ra. Sahih dari seluruh jalannya menurut Syeikh
al-Albani dalam Silsilah Hadith Sahih no. 1144).
Hadith di atas adalah
satu-satunya hadith sahih [*] yang menunjukkan keutamaan malam Nisfu Syaaban.
Dan hal ini berlaku bagi mereka yang mempunyai kebiasaan beribadah pada malam
hari yang bertepatan dengan malam Nisfu Syaaban. Ini BUKANLAH bererti bahawa
diizinkan untuk melakukan ibadah-ibadah khusus yang tidak pernah dilakukan pada
hari-hari lainnya, sebagaimana kebiasaan sebahagian manusia yang menghidupkan
malam Nisfu Syaaban secara khusus.
Catatan [*]:
Kebanyakan para ulama menganggap
bahawa tidak ada satu hadith pun yang sahih berkaitan dengan keutamaan Nisfu
Syaaban. Di antara mereka yang menganggap seperti itu, Al-Hafiz Ibnu Dihyah,
Abu Bakar Ibnul ‘Arabi, Al-Qurthubi, Jamalauddin Al-Qasimi, Syaikh Ibnu Baz,
Syaikh Ibnu ‘Utsaimin dan lain-lainnya. Dan sebahagian penulis di masa ini ada
yang tidak menyetujui Syeikh Al-Albani dalam mensahihkan hadith di atas.
Tidak pernah dinukil dari Nabi ﷺ dan para shahabatnya ada yang menghidupkan
malam Nisfu Syaaban secara khusus dengan melaksanakan solat malam dengan
melebihkan malam-malam lainnya, apalagi melakukan ritual-ritual khusus yang
sama sekali tidak ada tuntunannya dalam agama kita.
12. Larangan puasa setelah
pertengahan Syaaban
إذا انتصف شعبان فلا تصوموا حتى
يكون رمضان
Jika Syaaban sudah sampai
pertengahan, janganlah kalian berpuasa hingga datang Ramadhan (HR. Tirmidzi no.
738, Abu Daud no. 2337, Ahmad no. 9414 dari Abu Hurairah ra. Dhaif menurut Imam
Ahmad, Ibnu Mahadi, Abu Zur’ah dan disahihkan oleh at-Tirmidzi).
Jumhur ulama tidak mengamalkan
hadith ini kerana bertentangan dengan hadith-hadith sahih lain yang
menunjukkan disyariatkannya puasa. Larangan untuk berpuasa sebelum Ramadhan
yang benar adalah satu-dua hari sebelum Ramadhan, sebagaimana dalam hadith
Bukhari no. 1914 dan Muslim no. 1082 dari jalan Abu Salamah bin Abdirrahman
dari Abu Hurairah ia berkata, Rasulullah Shalallahu’alaihi Wasallam bersabda:
لا تقدموا رمضان بصوم يوم أو يومين
إلا رجلاً كان له صوم فليصمه
Jangan kalian mendahului Ramadhan
dengan berpuasa satu-dua hari sebelumnya, kecuali seseorang yang memang sudah
biasa berpuasa (sunnah) maka silakan berpuasa
hadith ini menunjukkan bolehnya
puasa pada hari-hari setelah pertengahan bulan Syaaban. Sebagaimana juga ditunjukkan
dalam hadith, bahawa Nabi Shalallahu’alaihi Wasallam:
كان يصومُ شعبانَ إلا قليلًا
Biasanya beliau berpuasa di bulan
Syaaban hampir di seluruh harinya, kecuali hanya beberapa hari saja beliau
tidak berpuasa (HR. Bukhari no. 1969, Muslim no. 1156)
Rujukan
https://nasihatsahabat.com/beberapa-hadith-shohih-seputar-syaban/
https://muslim.or.id/21644-mengenal-hadith-hadith-lemah-seputar-bulan-syaban.html
No comments:
Post a Comment