Sanad dan Matan
hadith
عن جعفر بن محمد بن رباح الأشجعي: حدثني أبي عن عبيدة عن عبد الملك
بن عُميرعن ربعي بن خِراش قال
كنا أربع إخوة وكان الربيع
أخونا أكثرنا صلاة وأكثرنا صياما " في الهواجر وأنه توفي فبينا نحن حوله وقد
بعثنا من يبتاع لنا كفنا إذ كشف الثوب عن وجهه فقال: السلام عليكم، فقال القوم:
وعليكم السلام يا أخا بني عبس أبعد الموت؟ قال: نعم إني لقيت ربي عز وجل
بعدكم فلقيت ربا غير غضبان واستقبلني بروح وريحان وإستبرق، ألا وإن أبا القاسم -
صلى الله عليه [وآله] وسلم ينتظر الصلاة علي فعجلوني ولا تؤخروني، ثم كان بمنزلة
حصاة رمى بها في طست فنمى الحديث إلى عائشة - رضي الله عنها - فقالت: أما إني سمعت
رسول الله صلى الله عليه وآله يقول: يتكلم رجل من أمتي بعد الموت
Terjemahan
Adiknya yang bernama Rib’i bin
Hirasy bercerita: Kami adalah empat bersaudara. Saudaraku Rabi’ adalah orang yang
paling banyak puasa dan solat di antara kami di Hawajir. Dia telah meninggal
dunia terlebih dahulu. Saat ia meninggal, kami berada di dekatnya, sedangkan ia
dalam keadaan terbaring dengan sehelai kain penutup di wajahnya. Kami mengutus
salah seorang untuk membeli kain kafan. Tiba-tiba ia menyingkap kain yang di
wajahnya lalu mengatakan, “Assalamu’alaikum.” Kami semua menjawab,
“Wa’alaikumsalam. Benarkah kamu telah mati? Mungkinkah orang mati boleh hidup
lagi?” Ia menjawab, “Ya, aku telah berjumpa dengan tuhanku setelah berpisah
dengan kalian. Dia tidak marah padaku. Dia menyambutku dengan aroma wangi dan
membawa pakaian dari Istabraq. Ketahuilah bahawa Rasulullah telah menungguku.
Beliau ingin segera menyolatiku. Maka cepatkanlah pengurusan jenazahku.” Kejadian
itu kemudian diceritakan kepada Aisyah RA. Beliau berkomentar, “Benar apa yang
ia alami itu. Sungguh saya pernah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Akan ada
seorang laki-laki dari umatku yang berbicara setelah kematiannya.”
Takhrij
HR. Abu Nua'im dalam Hilyatul
Auliya no. 6250 dan Dalail Nubuwahnya no. 520, Siyar A'lam an-Nubala 4/361-362,
daripada Aisyah ra.
Hadith ini tidak
sahih (https://islamarchive.cc/H_540581). Kerana Jaafar bin Muhammad bin
Rabah) dan ayahnya majhul.
Dilemahkan juga oleh
Syeikh al-Arnauth dalam Takhrij Siyar ‘Alam an-Nubala 4/361
Juga, diriwayatkan
oleh Ibnu Abi Duniya dalam kitab Man Ash Ba'dal Maut hal. 19 no. 11, al-Baihaqi
dalam Dalail Nubuwah 7/340 no. 2783 daripada Aisyah ra. :
حَدَّثَنَا سُرَيْجُ بْنُ يُونُسَ ، قَالَ : حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ
نَافِعٍ ، قَالَ : حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ
الْغَطَفَانِيُّ ، وَحَفْصُ بْنُ يَزِيدَ ، قَالا : بَلَغَنَا "
أَنَّ ابْنَ حِرَاشٍ
Hadith tersebut juga dhaif kerana
terdapat dua kecacatan dalam sanadnya, terdapat perawi yang majhul hal, Hafs
bin Yazid & Ali Bin Ubaidullah al-Ghatfani dan perawi yang dhaif, Khalid
bin Nafi' (al-Jarh wa Ta'dil no. 2062).
Juga ditemukan sanad lain dalam Man
Ash Ba'dal Maut no. 9, Dalail Nubuwah al-Baihaqi, 6/454, Thabaqat Ibnu Sa’ad
6/150
Al-Baihaqi mengatakan sanadnya
sahih
Kesimpulannya hadith tersebut
munkar marfu’ menurut Syeikh al-Albani dalam Sisilah Hadith Dhaif no. 6673.
Rujukan
https://amrkhaled.net/Story/1039999
https://www.al-amen.com/vb/showthread.php?t=9692
Fatwa Soaljawab Islam no. 227945
No comments:
Post a Comment