Imam Syafie pernah tidak
melakukan qunut saat melaksanakan shalat Subuh di Masjid Agung Abu Hanifah yang
terletak di dekat makam Imam Abu Hanifah Nu’man bin Tsabit atau yang dikenal
Imam Hanafi. Ia memang sengaja melakukan hal tersebut, tidak dalam keadaan
lupa.
Thaha Jabir Fayyadl al-Alwani
menceritakan dalam kitabnya yang berjudul Adabul Ikhtilaf fil Islam (Pimpinan
Mahkamah Syar’iyah dan Urusan Agama, Qatar, hal. 119), bahawa Imam Syafi’i
ditanya perihal alasannya tidak berqunut. Beliau menjawab:
اُخَالِفُهُ وَ اَنَا فِيْ حُضْرَتِهِ
“(Bagaimana) aku
mempertentangkannya, sementara aku berada di hadapannya.”
Ia pun kembali menyampaikan
alasannya kenapa tidak berqunut.
رُبَمَا انْحَدَرْنَا اِلَى مَذْهَبِ اَهْلِ الْعِرَاقِ
“Terkadang, kami mengikuti
mazhabnya penduduk Iraq.”
لِاَنَّ الْاِمَامَ اَبَا حَنِيْفَةَ لَا يَقُوْلُ بنَدْبِ الْقُنُوْتِ
فِيْ صَلَاةِ الصُّبْحِ فَتَرَكْتُهُ تَأَدُّبًا مَعَهُ
“Kerana Imam Hanafi tidak
menyebut qunut sebagai suatu sunnah pada solat Subuh, maka saya meninggalkannya
kerana menjaga adab kepadanya.”
Takhrij
Kisah ini banyak disebutkan dalam
kitab-kitab fiqh dan sumber asalnya ditemukan dalam Hujjatullah al-Balighah
1/270 oleh Syah ad-Dehlawi, tanpa sanad. (at-Thanawi dalam al-Qaida
Ulumul Hadits; https://majles.alukah.net/t35363/)
Kisah ini tidak sahih. Alasannya:
1. Kisah ini tidak dapat
disahkan kerana dinukilkan daripada “sebahagian kitab sejarah” secara mubham
dan tanpa sanad.
2. Matannya ganjil
kerana Imam al-Syafie dikatakan solat subuh di sisi makam Imam Abu Hanifah,
sedangkan beliau dalam al-Umm 1/278 mengatakan, “dan aku membenci masjid dibina
di atas kubur dan ia diratakan, solat di atasnya dalam keadaan tidak diratakan,
atau solat menghadapnya.”
3. Kemudian, selaku
ulama yang tergolong dalam aliran ahli hadith, Imam al-Syafie tidak sampai ke
tahap itu untuk mengangkat dan memuliakan imam aliran ahl al-ra’y, Imam Abu Ḥanifah.
Imam al-Syafie bahkan mempunyai beberapa kata-kata yang merendah-rendahkan Imam
Abu Hanifah dan mazhabnya.
Contohnya:
Pertama, “Abu Hanifah mengadakan awal
masalah secara silap, kemudian menqiyaskan keseluruhan kitab di atasnya.”
Kedua, “aku membaca kitab-kitab
murid-murid Abu Hanifah dan mendapati di dalamnya ada 130 helai kertas. Aku
mengira 80 helai daripadanya menyalahi al-Quran dan sunnah.”
Kedua-dua kata-kata ini
diriwayatkan oleh Ibnu Abi Hatim dalam Adab al-Syafie wa Manaqibuhu dengan
sanad yang sahih.
Tidak dinafikan terdapat
kata-kata yang baik diucapkan oleh Imam al-Syafie kepada Imam Abu Hanifah dan
murid-muridnya, namun jika digandingkan dan dibandingkan dengan kata-kata
seperti yang dinukilkan tadi, sukar diterima akal bahawa beliau sigup
meninggalkan amalan yang dianggap oleh beliau sebagai sunnah Rasulullah
semata-mata kerana memuliakan Imam Abu Hanifah.
Rujukan
https://gerakanpenamalaysia.blogspot.com/2019/08/imam-syafie-tidak-qunut-ketika-solat.html?m=1
Fatwa Soaljawab Islam no. 146279
No comments:
Post a Comment