Pertama
dicatat sebagai orang yang
celaka.
مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ فقد شقي
orang yang ketika namaku disebut
di sampingnya, kemudian ia tidak mahu membaca selawat kepadaku, maka ia telah
celaka (HR. at-Thabarani dalam Mu’jam al-Awsath no. 3871, Ibnu Sunni no. 381,
daripada Jabir ra, dhaif menurut at-Thabarani, sanadnya dhaif menurut an-Nawawi
dalam al-Azkar, as-Sakhawi dalam Qaulul Badi’ no. 213, as-Syaukani dalam Fathul
Rabbani 21/5842, dhaif menurutsyeikh al_Albani dalam Dhaif Jami’ no. 5585).
Juga berdasarkan hadith riwayat
Imam Tirmidzi no. 3545 dari Abu Hurairah, dia berkata bahawa Nabi Saw bersabda;
رَغِمَ أَنْفُ رَجُلٍ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
Celaka seseorang yang namaku
disebut di sisinya namun ia tak mahu berselawat kepadaku
Imam Tirmidzi mengatakan hadith
tersebut gharib dari jalur tersebut.
Hadith ini disahihkan oleh Syeikh
al-Albani dalam al-Irwaul Ghalil no. 6 dan Syeikh al-Arnauth dalam takrhij
Riyadhusshalihin no. 1400.
Kedua
dicatat sebagai orang paling
kedekut
البَخِيلُ الَّذِي مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ
Orang yang siat kedekut adalah
orang yang ketika namaku disebut di sampingnya, ia tidak mahu membaca selawat
kepadaku.(HR. Tirmidizi no. 3546, Ahmad no. 1736, an-Naisaie dalam Sunan Kubra
no. 8100, daripada Hassan bin Ali ra, hasan sahih gharib menurut Imam
Tirmidizi, sahih menurut Syeikh al-Albani).
Ketiga
salah jalan menuju syurga.
مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَخَطِئَ الصَّلَاةَ عَلَيَّ؛ خَطِئَ طَرِيقَ
الْجَنَّةِ
Barangsiapa yang aku disebut di
sisinya lalu luput ia tak berselawat kepadaku maka ia telah salah jalan ke syurga
(HR. ad-Daulabi dalam al-Zuriyayul Thahirah no. 155, at-Thabarani dalam Mu’jam
al-Kabir no. 2887, daripapada Hasan bin Ali ra. Ibnu Qayyim berkata dalam
Jala’al-Afham no. 166, hadith ini terdapat kecacatan dan mursal. Hasan dengan
syawahid menurut al-Saghani dalam al-Tanwir Syarah Jamius Saghir 10/ 223,
Syeikh al-Albani mensahihkan hadith ini dalam Sahih Targhib no. 1681).
Keempat
dicatat sebagai orang yang keras
hatinya.
مِنَ الْجَفَاءِ أَنْ أُذْكَرَ عِنْدَ الرَّجُلِ فَلَا يُصَلِّي عَلَيَّ
Termasuk kasar hatinya adalah
ketika aku disebut di sisi seseorang lalu ia tidak berselawat kepadaku (HR.
Abdurrazzaq dalam Musannafnya no. 3121, dariada Qatadah ra. Ibnu Qayyim berkata
dalam Jala’ ul Afham no. 552, hadith ini mursal dan mempunyai syawahid, hadith
mursal tapi perawinya tsiqah menurut Ibnu Hajar al-Asqalani dalam Futuhat
Rabbaniyah 3/325 dan anak muridnya as-Sakhawi dalam Qaulul Badi’ no. 215. didhaifkan
oleh Syeikh al-Albani dalam Dhaif Jami’ no. 5687).
No comments:
Post a Comment