Matan hadith
عَنْ أَبِي أُمَامَةَ البَاهِلِيّ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ؛ قَالَ: خَطَبْنَا
رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَكَانَ أَكْثَرُ خُطْبَتِهِ
حَدِيثًا حَدَّثْنَاهُ عَنْ الدَّجَّالِ وَحَذَّرْنَاهُ…. فَذَكَرَ الْحَدِيْثَ
بِطَوْلِهِ، وَفِي آخِرِهِ : وَإِنَّ قَبْلَ خُرُوجِ الدَّجَّالِ ثَلاَثُ
سَنَوَاتٍ شِدَادٍ، يُصِيْبُ النَّاسَ فِيْهَا جَوْعٌ شَدِيْدٌ، يَأْمُرُ اللهُ
السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ الأُوْلَى أَنْ تَحْبِسَ ثُلُثَ مَطْرِهَا وَيَأْمُرُ
الأَرْضَ أَنْ تَحْبِسَ ثُلُثَ نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي
السَّنَةِ الثَّانِيَةِ فَتَحْبِسَ ثُلُثَيِ مَطْرِهَا وَيَأْمُرُ الأَرْضَ
فَتَحْبِسَ ثُلُثَيِ نَبَاتِهَا، ثُمَّ يَأْمُرُ السَّمَاءَ فِي السَّنَةِ
الثَّالِثَةِ فَتَحْبِسَ مَطْرِهَا كُلَّهُ ، فَلاَ تُقْطَرُ قَطْرَةً، وَيَأْمُرُ
الأَرْضَ فَتَحْبِسَ نَبَاتِهَا كُلَّهُ فَلاَ تُنْبِتُ خَضْرَاءً، فَلاَ تَبْقَى
ذَاتَ ظِلْفٍ إِلاَّ هَلَكَتْ، إِلاَّ مَا شَاءَ اللهُ
Terjemahan
Daripada Abi Umamah al Bahili
R.A, beliau berkata: Rasulullah S.A.W berucap di hadapan kami. Kebanyakan
ucapannya menyebut tentang Dajjal, dan meminta kami berjaga-jaga… Lalu Baginda
S.A.W menyebut dengan panjang lebar… di akhir ucapannya: Sesungguhnya sebelum
kemunculan Dajjal, berlakunya keperitan selama 3 tahun. Manusia mengalami
krisis kebuluran yang teruk. Allah memerintahkan kepada langit pada tahun
pertama, supaya mengurangkan kadar hujan sebanyak satu pertiga, dan menyuruh bumi
supaya mengurangkan hasilnya sebanyak satu pertiga. Kemudian, Allah
memerintahkan langit pada tahun kedua pula untuk mengurangkan kadar hujan
sebanyak dua pertiga pula, dan bumi diperintahkan supaya mengurangkan hasilnya
sebanyak dua pertiga. Kemudian, Allah memerintahkan langit pada tahun ketiga
supaya tidak menurunkan hujan langsung, maka tiadalah hujan walaupun setitik,
dan bumi diperintahkan supaya tidak mengeluarkan hasilnya langsung, maka tidak
tumbuhlah sebarang tumbuhan. Setelah itu, tiada lagi haiwan yang hidup,
melainkan beberapa ekor yang dikehendakiNya.
Takhrij
HR. Ibnu Majah no. 4077, Ibnu Abi
Ashim dalam al-Sunnah no. 391, Ibnu Khuzaimah dalam at-Tauhid 2/459.
Ibnu Katsir menilai hadith ini
gharib jiddan dengan wajah ini dalam Tafsirnya 2/411.
Dhaif menurut Syeikh al-Albani
dalam Dhaif Ibnu Majah
No comments:
Post a Comment