Tuesday 22 November 2022

Hadith keistimewaan diberikan Allah swt kepada Nabi saw

 

Matan hadith

 

عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه و سلم قال: فضلت على الأنبياء بست أعطيت جوامع الكلم ونصرت بالرعب وأحلت لي الغنائم وجعلت لي الأرض طهورا ومسجدا وأرسلت إلى الخلق كافة وختم بي النبيون .

 

Terjemahan

 

Dari Abu hurairah ra meriwayatkan bahwa Rasulullah saw bersabda: “Aku diberikan keutamaan oleh Allah swt di atas para Nabi lainnya dengan enam hal: Aku dibekali jami’    al- kalim (kemampuan untuk berbicara singkat namun mengandung makna yang padat/luas). Aku ditolong oleh Allah swt dengan rasa takut, cemas dan gelisah di hati musuh- musuhku. Ganimah (harta rampasan perang) dijadikan halal untukku. Bumi dijadikan masjid bagiku, dan tanahnya suci untuk bersuci. Aku diutus kepada semua makhluk (jin dan manusia) pada umumnya. Dan aku dijadikan sebagai penutup/ pengakhir para Nabi.

 

Takhrij

 

HR. Bukhari no. 2977, Muslim no. 523, Tirmidzi no. 1553, Ahmad no. 9337, Ibnu Majah no. 568, Ibnu Hibban no. 6401

 

Hadith lain,

 

أخبرنا جابر بن عبد الله: أن النبي صلى الله عليه و سلم قال (أعطيت خمسا لم يعطهن أحد قبلي نصرت بالرعب مسيرة شهر وجعلت لي الأرض مسجدا وطهورا فأيما رجل من أمتي أدركته الصلاة فليصل وأحلت لي المغانم ولم تحل لأحد قبلي وأعطيت الشفاعة وكان النبي يبعث إلى قومه خاصة وبعثت إلى الناس عامة(

 

Jabir bin Abdullah telah menceritakan bahawasanya Rasulullah saw. Bersabda : “Saya dikurniai (oleh Allah) lima hal,yang belum pernah dikurniakan kepada selain saya. Saya ditolong (dalam peperangan,sehingga ) perasaaan musuh (dalam peperangan) menjadi gentar (menghadapi saya) dalam masa peperangan yang memakan waktu sekitar sebulan; bumi dijadikan sebagai tempat solat dan suci bagi saya dan kerananya, siapa saja dari ummatku yang mendapatkan waktu solat,maka hendaklah dia solat (di bumi mana saja dia berada); dihalalkan bagi saya harta rampasan perang, sedang sebelum saya harta tersebut diharamkan; saya dikaruniai kemampuan memberi syafa`ah; dan Nabi (sebelum saya) dibangkit untuk kaum (bangsa) tertentu, sedangkan saya dibangkit untuk manusia secara umum (seluruhnya).(HR. Bukhari no. 335).

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...