Thursday 19 January 2023

Hadith malaikat mengazab orang kafir di kubur bisu pekak dan buta?

 

 

Ya memang terdapat beberapa riwayat menceritakan akan hal tersebut, akan tetapi ia tidaklah secara jelas menunjukkan ianya adalah malaikat, melainkan lelaki, yang walhasil malaikat diketahui umum tidaklah berjantina. Lelaki yang dimaksudkan tidaklah diperincikan oleh ulama apakah ianya makhluk Allah yang khusus menyerupai manusia (itu amal) atau malaikat yang menyerupai seorang lelaki (itu manusia). Wallahu ta’ala ‘alam.

 

At-Tadzkirah fi Ahwal Al-Mauta wa Al-Umur Al-Akhirah hal. 362-363:-

 

قَالَ عَمْرٌو فِي حَدِيثِهِ: عَنْ مِنْهَالٍ، عَنْ زَاذَانَ، عَنِ الْبَرَاءِ عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «فَيُقَيَّضُ لَهُ أَصَمُّ أَبْكَمُ مَعَهُ مِرْزَبَّةٌ لَوْ ضُرِبَ بِهَا فِيلٌ صَارَ تُرَابًا، أَوْ قَالَ رَمِيمًا، فَيَضْرِبُهُ ضَرْبَةً تَسْمَعُهَا الْخَلَائِقُ إِلَّا الثَّقَلَيْنِ، ثُمَّ تُعَادُ فِيهِ الرُّوحُ فَيَضْرِبُهُ ضَرْبَةً أُخْرَى

لفظ أبي داود الطيالسي و خرجه علي بن معبد الجهني من عدة طرق بمعناه

 

Berkata Amru bin Thabit daripada Al Minhal , daripada Zaazan daripada Al Barra’ daripada Nabi bersabda,” Didatangkan dua lelaki yang pekak dan bisu kepadanya, di tangannya ada tukul daripada besi, jika dipalu kepada gunung, nescaya akan menjadi debu. Maka mayat orang kafir dipukul dengan tukul besi itu di mana bunyinya terdengar oleh semua makhluk kecuali Jin dan Manusia. Kemudian roh dikembalikan lagi kepadanya dan dipukul lagi.”

 

 

Takhrij

 

HR. Abu Daud  no. 4753, al-Baihaqi dalam Ithbat Azab Al Qubur no.  20, disahihkan oleh al-Baihaqi, al-Qurthubi dan al-Haithami dalam Majma’ Zawaid 3/49.

 

 

At-Tadzkirah fi Ahwal Al-Mauta wa Al-Umur Al-Akhirah hal. 353

 

 

ثم يقيض له أعمى أبكم معه مرزبة من حديد لو ضرب بها جبل لصار تراباً قال: فيضربه بها ضربة يسمعها ما بين المشرق والمغرب إلا الثقلين فيصير تراباً، ثم تعاد فيه الروح

 

 

Tambahan dalam hadith Jarir, beliau berkata:

 

"Kemudian muncul seorang lelaki buta dan bisu yang memegang sebuah tongkat kecil dari besi. Jika dipukulkan pada gunung, maka gunung itu akan hancur lebur menjadi debu." Lalu beliau berkata, "Tongkat itu lalu dipukulkan kepadanya, yang suaranya terdengar dari timur sampai ke barat kecuali oleh manusia dan jin, kemudian dikembalikan rohnya."

 

Takhrij

 

HR. Abu Daud no. 4753, an-Nasaie no. 2001, Ibnu Majah no. 1549, Ahmad no. 18557, disahihkan oleh Syeikh al-Albani dan al-Arnauth.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...