Tuesday 25 April 2023

Hadith qudsi Allah swt cinta kepada 3 golongan

 

Matan hadith

 

أحب ثلاثة، وحبي لثلاثةٍ أشد.وأبغض ثلاثة، وبغضي لثلاثةٍ أشد

أُحب الطائعين، وحبي للشاب الطائع أشد

وأحب المتواضعين، وحبي للغني المتواضع أشد

وأحب الكرماء، وحبي للفقير الكريم أشد

وأبغض البخـلاء، وبغضي للغني البخـيل أشد

وأبغض المتكبرين، وبغضي للفقير المتكبر أشد

وأبغض الزناة، وبغضي للشيخ الكبير الزاني أشد

 

Terjemahan

 

Aku (Allah) mencintai tiga golongan tapi lebih mencitai tiga golongan.Dan Aku benci tiga golongan tapi lebih benci lagi tiga golongan: AKU (Allah) mencintai orang-orang yang taat, dan AKU lebih cinta lagi kepada pemuda-pemuda yang taat, AKU mencintai orang-orang yang tawadhu’ (rendah hati), dan Aku lebih mencintai orang-orang kaya yang rendah hati, AKU mencintai orang-orang yang memuliakan (mengutamakan) hak orang lain,dan AKU lebih mencintai orang miskin yang mengutamakan hak orang lain, AKU membenci orang-orang yang bakhil (kikir), dan tapi AKU lebih benci lagi orang kaya yang bakhil(kikir), AKU benci dengan orang-orang yang sombong, dan AKU lebih benci lagi dengan orang – orang miskin yang sombong, Aku membenci orang-orang yang berzina, dan AKU lebih benci lagi orang yang sudah tua tapi masih melakukan zina

 

Takhrij


Hadith ini ditemukan dalam kitab Tafsir as-Sya’rawi surah al-Ghaafir ayat ke 35.

 

Hadith palsu, tidak ditemui asal (https://www.dorar.net/fake-hadith/237)

 

Rujukan

 

https://nabulsi.com/web/article/4648

 

https://al-maktaba.org/book/31615/19379

 

Fatwa Syabakah Islamiyah no. 37838

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...