Tuesday 25 April 2023

Kisah Imam Abu Hanifah bermimpi mengutip tulang Nabi saw

 

Sanad dan matan kisah

 

أَخْبَرَنَا الْقَاضِي أَبُو بكر مُحَمَّد بن عُمَر الداودي، قَالَ: أَخْبَرَنَا عبيد الله بن أَحْمَد بن يَعْقُوب المقرئ، قَالَ: حَدَّثَنَا مُحَمَّد بن مُحَمَّد بن سليمان الباغندي، قَالَ: حَدَّثَنِي شعيب بن أيوب، قَالَ: حَدَّثَنِي أَبُو يحيى الحماني، قال: سمعت أبا حنيفة، يقول: ( رأيت رؤيا فأفزعتني، رأيت كأني أنبش قبر النبي صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فأتيت البصرة، فأمرت رجلا يسأل مُحَمَّد بن سيرين، فسأله، فقال: هذا رجل ينبش أخبار رَسُول الله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ)

 

Terjemahan

 

Abu Hanifah RA menceritakan, “Aku bermimpi seolah kubongkar makam Nabi Saw. Lalu kukumpulkan tulang-tulangnya dan kudekap di dadaku. Mimpi itu membuat aku takut. Segera setelah itu aku bertanya kepada Muhammad bin Sirrin. Ia menjawab, “Tidak pantas manusia di zaman seperti ini mengalami mimpi seperti itu”. Aku menyahut, “Tapi aku telah mengalaminya.” Ibnu Sirrin mengatakan, “Jika mimpimu benar, maka kau adalah orang yang  menghidupkan sunnah beliau!.

 

Takhrij

 

Kisah ini ditemukan dalam Tarikh Baghdad 15/444, dengan  sanad yang hasan (Fatwa Soaljawab Islam no. 412234)

 

Juga boleh ditemukan dalam sanad-sanad yang berbeza seperti dalam Siyar A’alam an-Nubala 6/395, Tahzibul Kamal 29/423, Tahzhibut Tahdzib 10/401 dan 449 serta Tahdzib al-Asma perawi no. 771.

No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...