Wednesday 31 May 2023

Kisah palsu bidadari hitam manis untuk Umar al-Khattab ra

 


Pada suatu hari, Rasulullah bercerita mengenai pedihnya neraka dan nikmatnya syurga, Rasulullah bercerita tentang bidadari-bidadari yang ada di syurga kepada para sahabat. Adapun peristiwa yang menunjukan Rasulullah melihat surga dan neraka dikisahkan dari Isra Mi’raj.


Dalam kisahnya, Rasulullah melihat para bidadari yang sedang bergembira, sedang di antara bidadari itu ada yang terduduk malu. Rasulullah pun bertanya kepada Jibril ‘Allaihissalam, “Wahai Jibril, mengapa bidadari siapakah itu?” Jibril pun menjawab, “Bidadari itu adalah diperuntukkan bagi sahabatmu Umar radhiyallahu ‘anhu".


Dari kisah Rasulullah tentang keberadaan para bidadari di syurga, Umar pun memilki impian bahawa kelak ia ingin mendapatkan bidadari syurga yang memiliki kulit hitam manis, dahinya tinggi, bahagian atas matanya berwarna merah dan bahagian bawahnya berwarna biru serta memiliki sifat sangat pemalu. ( https://muslimahdaily.com/story/hikmah/item/757-hitam-manis-bidadari-impian-umar-bin-khattab.html)


Takhrij


Tidak ditemui asal dalam kitab hadith dan sirah muktabar sunnah dengan kisah sedemikian.


Akan tetapi terdapat sebuah hadith yang hamper semakna tanpa menyebut ciri-ciri bidadari tersebut:


أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ بَيْنَا نَحْنُ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذْ قَالَ بَيْنَا أَنَا نَائِمٌ رَأَيْتُنِي فِي الْجَنَّةِ فَإِذَا امْرَأَةٌ تَتَوَضَّأُ إِلَى جَانِبِ قَصْرٍ فَقُلْتُ لِمَنْ هَذَا الْقَصْرُ قَالُوا لِعُمَرَ فَذَكَرْتُ غَيْرَتَهُ فَوَلَّيْتُ مُدْبِرًا فَبَكَى عُمَرُ وَقَالَ أَعَلَيْكَ أَغَارُ يَا رَسُولَ اللَّهِ



Kami duduk bersama Rasulullah (ﷺ), dia berkata, "Ketika saya sedang tidur, saya melihat diri saya di Syurga dan lihatlah, seorang wanita sedang berwuduk di sisi istana. Saya bertanya, 'Untuk siapa istana ini? ' Mereka menjawab, 'Untuk'Umar'Kemudian saya teringat Ghira `Umar dan segera kembali. " `Umar menangis (mendengarnya) dan berkata, "Biarlah ayah dan ibuku dikorbankan untukmu, ya Rasulullah! Sungguh berani aku memikirkan Ghira ku tersinggung olehmu. "


Abu Hurairah radhiallahu'anhu berkata, Ketika kami sedang bersama Rasulullah ﷺ, beliau bersabda, "Ketika tidur, aku bermimpi diriku berada di dalam surga, di sana ada seorang wanita yang sedang berwudhu di samping istana. Aku bertanya, "Untuk siapakah istana itu?" Mereka menjawab, "Untuk 'Umar." Namun aku teringat kecemburuanmu, maka aku berpaling." Seketika 'Umar menangis dan berkata, "Apakah patut aku cemburu kepadamu, wahai Rasulullah?"


Rujukan


https://hadithanswers.com/the-hur-maiden-of-jannah-of-sayyiduna-umar-ibn-al-khattab/


No comments:

Post a Comment

Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail

  Hadith kelebihan solat di dalam Hijir Ismail Matan hadith أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال لأبي هريرة رضي الله عنه: " إن ...